مواصفات وأسعار مشغل وسائط كروم كاست

مشغل وسائط كروم كاست NC2-6A5-D- أسود

كتبت: أمنيــة عزمـي

تحويل التلفزيونات العادية لأجهزة ذكية موضوع سهل من خلال أجهزة بث الوسائط المتعددة زي كروم كاست من جوجل اللي بيتم توصيله بالتلفزيون من خلال منفذ HDMI وتقدر تتحكم بالوسائط والمحتوى اللي بتعرضه عالشاشة من خلال موبايلك أو جهاز اللاب توب، جوجل نزلت 6 أجيال مختلفة من كروم كاست هنتكلم عن الجيل التاني منهم وهومشغل وسائط كروم كاست NC2-6A5-D واللي تم إصداره في 2015 وبيتميز بشكله الدائري وكابل قصير مرن بيتوصل بشكل مغناطيسي، وبيتم توصيله بالتلفزيون من خلال كابل HDMI ومميز بمعالج قوي، مع دعمه للفيديوهات بدقة عالية،  مناسب مع أجهزة أندرويد وأجهزة IOS للهواتف الذكية، ومناسب مع أنظمة تشغيل ويندوز وmac.

تابعنا مع ياقوطة هنوضح بالتفصيل أهم مواصفات ومميزات وعيوب مشغل وسائط كروم كاست وننقل لك رأي المستخدم فيه ولو عجبك وحبيت تشتريه هتلاقي عندنا أحسن الأسعار ليه وتقدر تقارن بينهم وتقدر كمان تطلبه من خلالنا ويوصلك في أقرب وقت.

بنفكرك إنك ممكن تشتري مشغل وسائط كروم كاست NC2-6A5-D- أسود من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، من غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بالتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

مواصفات مشغل وسائط كروم كاست NC2-6A5-D

  • إسم الموديل: Chromecast
  • رقم الموديل: NC2-6A5-D
  • مقبس الصوت: بدون مقبس صوت
  • اللون: أسود

مميزات مشغل وسائط كروم كاست NC2-6A5-D

  • بيتميز بسهولة إعداده من خلال توصيل كروم كاست بشاشة التلفزيون وبالطاقة وبتحمل برنامج كروم كاست عن طريق جوجل بلاي أو App store وبنوصل موبايلك أو اللاب توب بشبكة الواي فاي وبتضغط على زر كاست علشان تتمكن من تطبيق بث المحتويات من جهازك لشاشة التلفزيون.
  • تصميمه دائري بشكل أنيق مع وجود حرف G علامة جوجل المميزة مع كابل قصير لتوصيله بشاشة التلفزيون من خلال منفذ HDMI وبيدعمه سماعات جوجل الذكية في حال حبيت الاستعانة بها، من مميزاته ان حجم صغير ومش بيشغل حيز وراء التلفزيون.
  • بيستخدم أفضل التقنيات والوسائل اللي بيعرض بها لأجهزة الفيديو والتلفزيون بحيث إنه يمنحك دقة عالية وسرعة فائقة لنقل الفيديوهات والأفلام والألعاب.
  • متوافق مع جميع الأجهزة وأنظمتها، أندرويد وآيفون وويندوز و Chromebooks وبالتالي أي حد يقدر يستخدمه بدون مشاكل.
  • بيعمل على سرعات معالجة أسرع وبتقدر تشوف من خلاله الأفلام والفيديوهات بجودة صور عالية الدقة خاصة لو كان شاشة تلفزيونك بتدعم الدقة العالية.
  • بيدعم شبكة الواي فاي الحديثة 11b/g/n/ac اللي بتدعم السرعة العالية في الإنترنت.
  • هتقدر تستخدم موبايلك كجهاز تحكم وتستمتع باختيار وتنزيل كل المحتويات اللي بتحبها على من أفلام وفيديوهات وألعاب غيرها من التطبيقات ومشاهدتها على شاشة التلفزيون بدقة عالية عن طريق توصيله بالإنترنت بدون مقاطعة ولا استنزاف للبطارية.
  • معزز بدليل تطبيقات وكتيب سلس عن طريقة استخدامه.

عيوب مشغل وسائط كروم كاست NC2-6A5-D

  • مش بييجي معاه ريموت كنترول.
  • خاصية إظهار شاشة الموبايل أو التابلت على الجهاز مش متوفرة غير لأجهزة الأندرويد فقط.
  • مش بيدعم دقة 4K HDR في الفيديوهات ولا Ethernet.

تجربة المستخدم لمشغل وسائط كروم كاست NC2-6A5-D

  • بيشتغل كويس لو تلفزيونك الدقة فيه عادية أصلا ومش فارق معاك الدقة العالية، لكن لو التلفزيون دقته عالية فا مش هيكون هو الإصدار المناسب وممكن تشوف حاجة أعلى لأن دقة القبدبوهات فيه متواضعة.

شوف مشغل وسائط كروم كاست من هنا.

**قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

كاتبة المقال       

أمنية عزمي، بكتب من 2018.. مش بدخّل أي حاجة في حياتي غير لما أكون دارسة كل جوانبها باستفاضة حتى لو كانت رياضة هلاعبها لولادي.. بحب أسيرش وأجيب معلومات عن كل حاجة وكل الآراء المتاحة قبل ما آخد أي قرار. ونفس الكلام قبل ما بكتب عن أي حاجة. بقرأ كتير جدًا واسأل ناس خبرة عنها عشان أكون ملمة بكل معلومة سواءً كويسة أو وحشة. وبحاول كتير أجرب أي جهاز بنفسي  لو متاح قبل ما اكتب عنه عشان تكون التجربة والمعلومة صادقة ومفيدة وكمان مختلفة ودقيقة. وأكتر حاجة بحب أكتب عنها الأجهزة المنزلية لأن خبرتي فيها سنين وسنين من الخبرة الشخصية والعملية كمان. فأي معلومة بكتبها بتكون مدروسة كويس جدا.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *