ألعاب جماعية لكل الأسرة

العاب-جماعية-للأسرة

كتب نهى نصرت

من اللحظات الجميلة اللى دايما بنفتكرها مهما مرعليها الزمن، هى لمتنا مع أفراد عيلتنا أو أصحابنا، دايما بنفتكر لعبنا وضحكنا وحكايتنا مع بعض لما كنا بنتجمع كلنا سوا.. فى العاب كثيرة بتكون سبب فى زيادة متعتنا وكمان بتزود التقارب بين الجميع خصوصًا لو بتناسب الكبير والصغير بحيث الكل يقدر يشارك فيها، على ياقوطة هتقدر تلاقى مجموعة من الألعاب اللى تناسب جميع الأعمار وتقدر تختار من خلالها اللى يناسبك ويناسب عيلتك.

1. إكس بوكس ون ( Xbox One)

هو عبارة عن أحدث جيل من العاب الفيديو جيمز، وبيتميز بإمكانية اللعب بشكل حر،  تقدر تستغنى عن أى أداة للتحكم فى اللعبة وإستخدام حركات الإيد بديلا لها، زى أداء حركات السواقة فى لعبة سباق السيارات، وكمان التحكم من خلال الأوامر الصوتية، وتقدر تحفظ الموسيقى المفضلة  ليك عشان تسمعها وإنت بتلعب. و تساعد على تنشيط الدورة الدموية فى الجسم على عكس الألعاب القديمة اللى كانت بتؤدى إلى السمنة عند الأطفال والشباب نتيجة جلوسهم فترة طويلة أثناء اللعب. اللعبة نفسها مغامرة رائعة وبتخليك تقضى اوقات لطيفة من الضحك والمرح

السعر 3,755 جنيه مصري.

لشراء جهاز إكس بوكس ون من هنا.

اقرأ ايضًا: أشهر ألعاب الفيديو

2. بازل 3D

من أحدث أنواع البازل الموجود حاليًا فى السوق، وهو الشكل المطور من البازل التقليدى، أما البازل 3D  هو عبارة عن تكوين أحد المبانى الشهيرة أو المعالم السياحية بشكل مجسم ليعطيك الإحساس وكأنه مبنى حقيقى قمت ببناؤه، وهو يناسب الكبار والصغار فوق 6 سنوات. البازل عمومًا بيساعد على تحسين الذاكرة والتركيز لجميع الأعمار.

هتلاقى على ياقوطة عدة امثلة لمعالم شهيرة يمكنك إختيار اللى يناسبك من خلالها

بازل على شكل المسجد الحرام .. السعر 275 جنيه مصري.

بازل برج إيفل .. السعر 270 جنيه مصري.

بازل تاج محل .. السعر 110 جنيه مصري.

3.لعبة سكرابيل

لعبة تعليمية تتشابه مع لعبة الكلمات المتقاطعة، ممكن يلعبها أكتر من لاعب لحد أربعة لاعبين، وهى عبارة عن لوح كبير ومائة قطعة مطبوع على 98 قطعة حروف باللغة الإنجليزية ولكل منها قيم متفاوتة، والقطعتين الغير مطبوعين ممكن نحطهم مكان أي حرف، يختار كل لاعب 7 حروف ويحاول تكوين كلمة على لوح اللعبة بالتبادل مع اللاعب الاخر، ويتنافس اللاعبين باستغلال أفضل المواقع في لوح اللعب لوضع حروفهم.

السعر 48.90 جنيه مصري.

لشراء لعبة سكرابيل من هنا.

4.سباق السيارات

لعبة تحاكى لعب الإثارة فى سباق السيارات والدراجات الهدف منها أن أول لاعب يكمل لفة حول مسار قصير (جانب واحد من لوحة اللعبة) أو سباق الدراجات النارية (الجانب الآخر من لوحة اللعبة) وفي 15 نوع سباق فريدة من نوعها مع أكثر من 350 دي في دي مليئة بالتحديات.

السعر 74.99 جنيه مصري.

لشراء لعبة سباق السيارات من هنا.

5. لعبة Skylanders Pop N Race Board

هى عبارة عن لوحة من البلاستيك مقسمة بطريقة معينة ومعها 16 محرك يتم تحريكها طبقا لقيمة الموجودة على الزهر.

السعر 145 جنيه مصري.

لشراء لعبة  Skylanders Pop N Race Board  من هنا.

6. لعبة Forbidden Island

هى عبارة عن فريق من 2 الى 4 لاعبين فى مهمة لالتقاط الكنوز من تحت الأنقاض المحاطة بالمخاطر، وهى بتساعد فى التفكير فى طريقة حل المشكلات.

السعر 187 جنيه مصري.

لشراء لعبة Forbidden Island من هنا.

7. لعبة Jenga

تتكون من 54 قطعة من الخشب، ووممكن يلعبها واحد أو أكتر. فكرتها هى وضع القطع فوق بعضها بالدور بحيث نكون مبنى ويقوم كل لاعب بسحب قطعة خشبية بالدور بشرط عدم وقوع هذا المبنى والخاسر هو اللى يسحب قطعة ويتسبب فى سقوط المبنى.

السعر 260 جنيه مصري.

لشراء لعبة Jenga من هنا.

8. لعبة Quiddler

لعبة رائعة تنفع لكل الأسرة كبار وصغيرين. هى عبارة عن مجموعة كروت شبه ورق الكوتشينة وفكرتها بتقوم على تكوين كلمات..

السعر 121 جنيه مصري.

لشراء لعبة Quildder من هنا.

9. الشطرنج

هى لعبة من الألعاب اللى بتساعد على تنمية الذكاء، وبتساعد على إيجاد الأفكار والحلول والبدائل، بيلعبها عدد 2 لاعب، كل لاعب منهم عنده ملك ومجموعة من الجنود لحماية الملك زى الفيل والطابية والعسكرى والوزير، وكل لاعب منهم بيحاول إيجاد طريقة تخليه يفوز بالإطاحة بملك الآخر، واللى بيميزها أنه سهل حملها معاك فى أى مكان سواء كانت رحلة أو سفر لمكان ما.

السعر 75 جنيه مصري.

لشراء لعبة الشطرنج من هنا.

10. الدومينو

لعبة مسلية ممكن يلعبها أكتر من شخص، بتتكون من مجموعة من الأحجار محفورعليها مجموعة من النقاط، يختار كل لاعب 7 أحجار بطريقة عشوائية وتبدأ بإنك بتاخد حجر من معاك وتحطها بحيث يكون أحد أرقامها يشبه آخر الأرقام الموجودة فى اللعبة، إلى أن ينتهي أحد اللاعبين من الأحجار اللى في إيده، أو لا يكون هناك مجال للعب جديد، ويتم احتساب المكسب في الحالتين عن طريق عد نقاط كل لاعب. والأقل نقاط هو اللي بيكسب.

السعر 129 جنيه مصري.

لشراء لعبة الدومينو من هنا.

11. النيشان

هى لعبة شيقة تساعد على التركيز وتعتمد على الدقة فى التصويب، وهى عبارة عن دائرة بتتعلق على الحائط و يتم رشق الأسهم فيها، وبيكون معاها 6 أسهم 3 منهم بلون و3 بلون أخر لعدد 2 لاعب، ويتم إحتساب النقاط على أساس الأرقام اللى تم التصويب عليها، ولها وجهين عليها أرقام ودوائر وكل ما صغرت الدائرة زاد رصيد الاعب، وهى تعتبر مناسبة جدًا للرحلات والمصايف.

السعر 49 جنيه مصري.

لشراء لعبة النيشان من هنا.

12. الكوتشينه

تعتبر من اللعب الأساسية فى الرحلات لسهولة حملها فى أى مكان، تتكون الواحدة من مجموعة من الكروت وعددهم 52 كارت، والجميل أنه ممكن إستخدام نفس الكروت فى أكتر من لعبة وبطرق مختلفة، ومن أشهرها لعبة الشايب، والباصرة، وكريزى أيت وممكن يلعبها أكتر من شخص.

السعر 150 جنيه مصري.

لشراء لعبة الكوتشينة من هنا.

13. أونو (Uno)

هى لعبة جماعية بتتكون من مجموعة من الكروت كل لاعب بياخد 7 كروت، ويتم وضع عدد معين من الأوراق فى المنتصف، ولازم على كل لاعب إلقاء ورقة من نفس اللون أو نفس الرقم، وإذا لم يوجد يسحب من الأوراق التانية الموجودة على الجانب، ولازم على اللاعب قول كلمة أونو قبل إلقاء الورقة الأخيرة، وإذا نسى يسحب ورقتين كمان واللى يخلص ورقه قبل التانى يعتبر هو الفائز.

السعر 50 جنيه مصري.

لشراء لعبة أونو من هنا.

14. بنك الحظ

هو من أشهر الألعاب الجماعية الممتعة، وهى عبارة عن لوحة مرسوم عليها كتير من البلاد، وكل واحد من اللاعبين عنده سيارة يتحرك بيها خطوات على حسب الأرقام اللى بتظهر بعد ما نرمى الزهر، وبيحاول اللاعب جمع أكبر قدر من الفلوس لشراء أكبر عدد  من البلاد والأراضى والجراجات.  بنك الحظ  لعبة شيقة جدا لما تجتمع أفراد العائلة سوا خاصة أنه ممكن يلعبها أكتر من لاعب لحد 6 لاعبين.

السعر 32,90 جنيه مصري.

لشراء لعبة بنك الحظ من هنا.

15. الليدو

هى عبارة عن لوحة متقسمة لأربع مربعات كل مربع منهم لون مختلف ويشارك فيها حتى 4 لاعبين، فى بداية اللعبة يتم تخصيص مجموعة من أربعة قطع لكل لاعب بين اللون الأحمر، والأصفر، والأخضر أو الأزرق. ثم يتبادلوا الأدوار مع المنافس في رمي الزهر والانتقال على حسب رقم الزهر، الهدف من اللعبة دى في النهاية الوصول إلى السهم في منتصف اللوحة قبل منافسيك ودا بعد تحريك كل قطعك حول اللوحة مرة واحدة.

السعر 40 جنيه مصري.

لشراء لعبة الليدو من هنا.

16. السلم والثعبان

هى عبارة عن لوحة مرسوم عليها سلالم وثعابين وأرقام، فكرة اللعبة أنك ترمي الزهر ثم تتقدم عدة خطوات على حسب الرقم اللى ظهر على الزهر، إما أنك تستنى دورك فى اللعب أو إن يأخذك السلم إلى الأعلى أو إنك تنزل إلى نهايه الثعبان وهكذا حتى الوصول الى النهاية رقم 100 .

السعر 90 جنيه مصري.

لشراء لعبة السلم والثعبان من هنا.

وأنت بتفكر هتشترى أى لعبة من دول فكر دايما فى اللحظات السعيدة اللى هتقضيها مع أصحابك أو عيلتك أو إخواتك، وإيه أكتر لعبة هتتبسط وإنت بتلعبها معاهم، ياقوطة سهلت عليك المهمة عشان تختار اللعبة المفضلة ليك بحيث تقدر تشتريها أونلاين عشان تستمتع بدون تعب، وتقدر كمان تفرج اللى هيشاركوا معاك فى اللعب عشان تختاروا سوا اللعبة اللى تناسبكم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *