مقارنة بين غسالة ملابس توشيبا، وغسالة وايت بوينت ٨ كيلو

مميزات وعيوب و سعر و مقارنة بين غسالة ملابس توشيبا، وغسالة وايت بوينت ٨ كيلو

كتبت: منى عوض

غسالة الملابس، واحدة من أكتر الأجهزة المنزلية وأقدمهما كمان في كتير من البيوت. ورغم التطور الكبير اللي وصلتله التكنولوجيا الخاصة بصناعة الغسالات، تفضل أسماء معينة علامة على الجودة والمتانة وكمان العمر الطويل.

غسالة توشيبا، ووايت بوينت الـ ٨ كيلو اتنين من أكتر الأسماء شعبية ومبيعًا في عالم غسالات الملابس على ياقوطة في شهر أبريل. ومن خلال المقال ده هنتعرف أكتر على أهم جوانب القوة والتميز لكل غسالة منهم عن التانية. ولو عجبك غسالة منهم وعاوز تشتريها تقدر من خلال ياقوطة تعرف أحسن الأسعار ليها وتقارن بينهم وكمان تقدر تطلبها من خلالنا وهتوصل لغاية عندك في أسرع وقت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

إحنا هنقارن بين الغسالتين بناءً على عدة أوجه مقارنة، كالآتي:

تحميل الغسالة

  • الغسالتين وايت بوينت، وتوشيبا تحميل علوي ودي ميزة مهمة للأشخاص اللي عندهم مشاكل بالظهر وبالأخص كبار السن، وكمان بتخلي الغسالة عملية لأنها هتخليك تضيف كل الهدوم اللي إنت عايزها للغسالة طول ما هي شغاله ومش هتخليك تحتاج إنك توقفها أو تستنى انتهاء دورة الغسيل.

سعة الغسالة

  • غسالة وايت بوينت سعتها ٨ كيلو وكذلك غسالة توشيبا، ودي سعة متوسطة يعني ممكن ماتبقاش مناسبة بالنسبة لناس كتير أو للعائلات اللي عدد أفرادها كبير، وكمان ممكن ماتبقاش مناسبة لغسل البطاطين أو كميات كبيرة من الغسيل في نفس الوقت.

الحلة الداخلية

  • الحوض الداخلي لغسالة وايت بوينت مصنوع من مادة الاستانلس ستيل المقاومة للصدأ، وده معناه إنه متين ويقدر يستحمل كل كميات الغسيل اللي هتحطها في الغسالة.

برامج الغسيل

  • غسالة وايت بوينت بتتميز بوجود ١٠ برامج غسيل عشان تقدر تختار أكتر برنامج مناسب لاحتياجاتك بكل حرية، من بينهم خاصية تجفيف الهواء اللي هتخليك تغسل الهدوم من غير إضافة مياه، وده بفضل نظام التهوية القوي. وبالتالي توفير الوقت والجهد وكمان خاصية مضاد لرغوة الصابون عشان تحافظ على الأجزاء الداخلية للغسالة من التعرض للصدأ.
  • أما غسالة توشيبا فهي بتتميز بوجود ٥ برامج غسيل وكمان مش هتخليك تتعب في تشغيلها أو ضبط البرامج الخاصة بها، لأنها بتشتغل بنظام الكمبيوتر الذكي، ومن ضمن برامج الغسيل الملحقة بغسالة توشيبا الدورة العادية ودي مدتها ٧٥ دقيقة ودورة النقع لمدة تصل إلى ٦٠ دقيقة لإزالة البقع الصعبة وفيه برنامج مخصص للملابس الرقيقة والحرير، وفيه برنامج سريع وبرنامج تاني مخصص للملابس التقيلة زي الجينز.

مسحوق الغسيل

  • الغسالتين بيعتبروا اقتصاديين جدًا في موضوع مسحوق الغسيل، لأنك تقدر تستخدم مسحوق عادي أو مسحوق أتوماتيك زي ما تحب يعني.

مداخل الماء

  • غسالة وايت بوينت بتتميز بوجود مدخلين واحد مخصص للمياه الباردة والتاني للمياه الساخنة، ولكن غسالة توشيبا على عكسها تمامًا فهي مزودة بمدخل مخصص للمياه الباردة بس ولكنها مش بتدعم وجود سخان داخلي وبالتالي لازم توصل وصلة للمياه السخنة.

التقنيات الإضافية

  • الغسالتين مزودين بقفل أمان ضد عبث الأطفال عشان تحمي الأطفال من إنهم يلعبوا في الغسالة ويتكهربوا أو يبوظوا نظام الغسالة، وكمان غسالة توشيبا مزودة بزرار مكتوب عليه TUBE CLEANING وده خاص بتنظيف حوض الغسيل بكل سهولة، ولكن الزرار ده مش موجود في غسالة وايت بوينت.
  • الغسالتين وايت بوينت وتوشيبا مزودتين بمضخة للصرف عشان تسحب وتصرف المياه اللي موجودة في الغسالة بشكل تلقائي بمجرد انتهاء دورة الغسيل.

الشاشة الرقمية

  • غسالة وايت بوينت بتدعم وجود شاشة رقمية عشان تظهرلك أي تفاصيل عن الغسيل مثلًا زي فاضل قد إيه على انتهاء دورة الغسيل، وبرنامج الغسيل اللي شغال وغيرهم، على عكس غسالة توشيبا اللي مش بتدعم وجود شاشة رقمية.

الهدوء

  • غسالة وايت بوينت صوتها بيكون هادي ومش بيتسبب في أي إزعاج وهي شغالة، على عكس غسالة توشيبا اللي بتكون أكثر ضجيج بشكل نسبي أثناء فترة التشغيل.

الضمان

  • غسالة توشيبا بتيجي بضمان ٥ سنين وهو ضمان شامل مجاني من توشيبا وشركة العربي بتقدم ضمان ١٠ سنين يعني هتقدر تتمتع بخمس سنين إضافية، وكمان غسالة وايت بوينت بتيجي بضمان خمس سنين من العبد اللي بيُعرف بكونه ضمان مميز وفيه فنيين كفاءتهم عالية.

قطع الغيار

  • قطع غيار غسالة توشيبا بتكون متوفرة ولكن طبعا بتكون غالية بعض الشيء، على عكس قطع غيار غسالة وايت بوينت اللي بتكون متوفرة مجانًا طول فترة الضمان.

شوف غسالة ملابس وايت بوينت تحميل علوي الـ ٨ كيلو من هنا.

شوف غسالة ملابس توشيبا تحميل علوي الـ ٨ كيلو من هنا.

شوف أهم ٧ غسالات ملابس على ياقوطة في ٢٠١٧ من هنا.

شوف كمان دليلك لاختيار غسالة الملابس المناسبة.

عايز تعرف إزاي تغسل الملابس بشكل صحيح؟ يبقى شوف دليل رموز غسيل الملابس.

شوف أكتر ٩ منتجات شعبية على ياقوطة في شهر أبريل من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل 
ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *