ديكورات لسفرة رمضان

ديكورات-سفرة-رمضان

كتب: أماني سمير

تربيزة السفرة هي المكان اللي بيجمع كل العائلة في وقت واحد على الإفطار، وده من أكثر الأوقات اللي بنحس فيه بالألفة واحنا مع بعض، وطبعًا في أغلب الأحيان أكثر شخص عليه عبء تجهيز السفرة وتحضيرها هي ست البيت، ولإن ياقوطة يهمها سعادتك وراحة بالك هنعرض عليكي أفكار ومنتجات لتحضير السفرة هتساعدك تجهزيها بخطوات بسيطة وسهلة ويكون شكلها رائع ومختلف يضفي على المكان أجواء رمضانية بشكل عصري وجذاب، تقدري تتفرجي عليهم وتقارني بين أكثر من منتج وتشوفي اللي يناسب ذوقك واحتياجاتك، واعرفي بيتباع فين وبكام قبل ماتقرري تشتري، ولو عجبتك حاجة منهم وحبيتي تشتريها أونلاين اطلبيها وهتوصلك لحد البيت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

1. طقم أكواب

يتكون من 6 أكواب مصنوعة من خامات عالية الجودة، ومطبوع عليها نقوشات باللون الأزرق بشكل عصري وجذاب، والطقم ده مناسب جدًا هدية حلوة لزيارات الأهل والأصحاب.

السعر 200 جنيه مصري.

لمشاهدة طقم أكواب من هنا.

2. شمعة هلال رمضان

تعتبر الشموع من اللمسات البسيطة اللي بتضفي جو من السكينة والروحانيات على المكان وتعطيه أجواء رمضانية خلابة، ويمكن وضعها على تربيزة السفرة في السحور للشعور بالهدوء والراحة بعد يوم طويل.

السعر 60 جنيه مصري.

لمشاهدة شمعة هلال رمضان من هنا.

3. حافظة مناديل وعياشة

مصنوع من قماش الخيامية وبه من الأسفل قاعدة من البلاستيك، ومقاسه 23*23 سم، ويمكن فكّهم بسهولة لغسلهم وكيّهم وتجميعهم مرة أخرى بكل بساطة، فهو طقم بسيط وعملي يعطي سفرتك جو رمضاني مميز.

السعر 65 جنيه مصري.

لمشاهدة حافظة مناديل وعياشة من هنا.

4. صينية بالقواعد

عبارة عن صينية مصنوعة من الخشب بداخلها 6 قواعد للفناجين والأكواب، ومرسوم عليها أشكال وزخارف من التراث الشرقي الأصيل سوف تضفي جو رمضاني جميل على سفرتك.

السعر 320 جنيه مصري.

لمشاهدة صينية بالقواعد من هنا.

5. مفرش خيامية قطيفة

يعتبر هذا المفرش قطعة فنية يمكن وضعها على تربيزة السفرة أو الكنبة لتعطي منظر رائع وأنيق، مقاسه 300*150 سم، وهو مصنوع من خامة القطيفة الناعمة، ومطبوع عليه تصميمات بارزة لرسمة الخيامية الشهيرة باللونين الأحمر والأزرق، ويحيط به من الأطراف شريط بشراشيب من اللون الأحمر.

السعر 195 جنيه مصري.

لمشاهدة مفرش خيامية قطيفة من هنا.

6. طقم فناجين رمضانية

صناعة تركية، يتكون من 6 فناجين للقهوة مصنوعة من الخزف، ومرسوم عليها يدويا كلمة «رمضان كريم» بألوان زاهية وجذابة، ويعتبر الطقم ده من أجمل الهدايا المناسبة جدًا لشهر رمضان.

السعر 340 جنيه مصري.

لمشاهدة طقم فناجين رمضانية من هنا.

7. طقم حامل فوط السفرة

مصنوع من البلاستيك على شكل نجوم، ومطبوع عليه رسمة الخيامية بشكل مبتكر وعصري، ويتميز بخفة وزنه وسهولة استخدامه، ويعتبر من الإكسسوارات الرمضانية التي تعطي إطلالة مميزة لسفرتك.

السعر 40 جنيه مصري.

لمشاهدة طقم حامل فوط السفرة من هنا.

قد تنفد المنتجات من المتاجر – out of stock-  في أي وقت لكن غالبًا تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك إبلاغنا فى تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com في فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *