أهم 8 أدوات لتمرين السباحة من ياقوطة

كتبت: منى عوض

(العقل السليم في الجسم السليم).. حكمة اتعودنا نسمعها طول عمرنا بس خلينا نقول إنها مش حكمة وبس لأ دي حقيقة علمية، لأن دراسات مختلفة كشفت وجود رابط بين الجسم الرياضي الصحي والتفكير الإبداعي.

السباحة من الرياضات اللي بتساعد في تقوية ومرونة عضلات الجسم المختلفة، بجانب تنشيط الدورة الدموية وتقوية عضلة القلب وتحسين الصحة النفسية والصحة العقلية والتفكير أيضًا.. ولو عايز طفلك يستمتع بكل الفوائد الصحية العظيمة دي خليه يبدأ تمارين سباحة فورًا.

ولأننا بنحب نشارك متابعينا كل تفاصيل حياتهم، ياقوطة هتقولك أدوات لتمرين السباحة مش هينفع يستغنى عنها طفلك. ولو عجبك حاجة من اللي هنستعرضها وحبيت تشتريها، تقدر تعرف أحسن سعر ليها، وتقدر كمان تطلبها من خلال موقعنا وهتوصل لحد مكانك في أسرع وقت ممكن.

بنفكرك إنك ممكن تشتري أدوات لتمرين السباحة من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

مايوه

المايوه أول حاجة لازم تكون موجودة في شنطة مستلزمات تمارين السباحة، وضروري يكون مصنوع من خامات مقاومة للماء بحيث يكون وزن طفلك خفيف أثناء السباحة وميحسوش بأي عوائق، ويكون كمان سريع الجفاف بحيث بينشف بسرعة بمجرد الخروج من حمام السباحة بالتالي تضمن إن طفلك مايتعبش أو يُصاب بنزلة برد مثلاً.

شوف عروض المايوهات البناتي المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

شوف عروض المايوهات الأولادي المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

نظارة سباحة

نظارة السباحة من الأدوات المهمة اللازم وجودها لحماية عيون الطفل من الكلور الموجود في حمامات السباحة، وكمان لتوفير مجال كبير للرؤية بحيث إن الطفل يقدر يشوف كل اللي حواليه بمنتهى السهولة من غير ما يضر عينيه. عادةً النوع دا من النظارات بيكون فيه سدادات بتمنع تسرب المياه لداخلها، وتقدر تنظفها بسهولة وتحافظ عليها لفترات زمنية طويلة.

شوف عروض نظارات السباحة المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

بونيه سباحة

بونيه السباحة مهم في الحفاظ على شعرك من أضرار الكلور اللي ممكن تكون موجودة في مياه حمام السباحة، وكمان هتمنع دخول المياه إلى أذنيك وهتحافظ عليها من العدوى اللي ممكن تتنقلها بسبب بقاء الماء بداخلها.

شوف عروض بونيه السباحة المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

شبشب

الشبشب هيحمي رجل طفلك أثناء المشي بعد الانتهاء من تمرين السباحة وقبله كمان لما يكون متجة إلى حمام السباحة.

شوف عروض الشباشب المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

فوطة

بمجرد الانتهاء من تمرين السباحة أول حاجة أطفالك هيدوروا عليها هي الفوطة لتجفيف جسمهم من المياه أو حتى الاستحمام السريع ودي خطوة هيحتاجوا بعدها الفوطة أيضًا، بالتالي ضروري يكون معاك فوطة كويسة وناعمة على جسم الطفل.

شوف عروض الفوط المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

ألواح كيكر للسباحة

ألواح الكيكر بتخلي الضغط كله على منطقة الساقين بحيث تقويها بشكل أكبر وتحسن من تقنية الركل أثناء السباحة. وفي العموم خلينا نوضح أن النوع دا من الألواح بيساعد في تسهيل تعليم السباحة وبيخلي عضلات الجسم أكثر استرخاءًا.

شوف عروض ألواح كيكر للسباحة المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

زجاجة مياه

تمارين السباحة مرهقة وهتزود إحساس العطش عند الطفل، خصوصًا في فصل الصيف الحار، بالتالي وجود زجاجة مياه يعتبر ضروري أيضًا، عشان الطفل ميضطرش يشرب مكان حد وكمان متضطرش إنك تشتري زجاجة مياه عادية من السوبر ماركت كل مرة وترميها. يُفضل طبعًا اختيار زجاجات مياه مصنوعة من خامات بلاستيكية آمنة على صحة طفلك وضروري تغسلها كويس بعد كل تمرين عشان لو فيها أي بكتيريا أو لو مكنتش نظيفة، بحيث تضمن في النهاية مستوى آمان عالي لصحة طفلك.

شوف عروض زجاجات المياه المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

شنطة رياضية

الشنطة الرياضية آخر حاجة هتحتاجها عشان تشيل فيها كل المعدات والأدوات دي وطفلك يروح تمرينه بمنتهى السهولة والسلاسة.

شوف عروض الشنط الرياضية المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

شوف عروض أفضل أدوات لتمرين السباحة متوفرة على ياقوطة من هنا.

شوف كمان 8 مستلزمات لا غنى عنها للمصيف من ياقوطة.

شوف كمان مجموعة من أهم مستلزمات وأدوات العناية بالأطفال من الحر.

ممكن تعرف كمان أبرز أدوات خروجة البحر والمصيف على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *