مجموعة من أهم مستلزمات وأدوات العناية بالأطفال من الحر

كتب: خالد عاصم

مفيش حاجة في الدنيا أهم من إننا نخلي أطفالنا مبسوطين وكمان نوفرلهم الحماية، وعشان كده فأهم حاجة لازم نحضرها في الصيف هي مستلزمات العناية بالأطفال في الحر واللي هتوفرلهم الحماية الكاملة من الحر وتأثير أشعة الشمس فتخليهم يقضوا الصيف وفترة المضايف وما مبسوطين ومن غير أي مشاكل.

وفي المقال ده هنتعرف على مجموعة متنوعة من أهم أدوات ومستلزمات ومستحضرات العناية بالأطفال في الحر عشان نوفر لأطفالنا كل الحماية اللي محتاجينها وكل السعادة اللي يستحقوها.

ولو أي منتج عجبكم هتقدروا تطلبوه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أهم مستلزمات العناية بالأطفال وحمايتهم من الحر

الكريمات المرطبة

الحر وأشعة الشمس أكيد هيتسببوا في جفاف للبشرة وخصوصًا بشر الأطفال الحساسة اللي بتتأثر بكل سهولة بأي عوامل جوية محيطة بيها، وعشان كده لازم شنطتك يكون فيها كريم مرطب يقدر يعوض جلد طفلك وبشرته إحساس الرطوبة اللي هيحميه من أضرار الحر والتعرض لارتفاع درجات الحرارة.

موستيلا بيبي كريم

كريم مرطب لبشرة الأطفال الحساسة والرقيقة بيوفر ترطيب طويل ويلطف البشرة، العبوة بحجم ٤٠ ميللي.

اتعرف على عروض أسعار موستيلا بيبي كريم من هنا.

كريم مرطب للأطفال بزبدة الشيا والعسل

زبدة الشيا والعسل من العناصر المهمة جدًا لصحة بشرة الطفل، ومن مستلزمات العناية بالأطفال المهمة جدًا في فترة الصيف والكريم ده بيقدمهم في حاجة واحدة بعبوة ٥٠ ميللي ممكن استخدامها للطفل والأم مع بعض، والكريم ده بيتميز بإنه بيغلف بشرة الطفل بطبقة بقاعدة كريمية غنية بزيت جوز الهند وفيتامين E عشان تحميها وتحافظ عليها وكمان تغذيها.

اتعرف على عروض أسعار كريم مرطب بزبدة الشيا والعسل من هنا.

كريم فازلين بلوسيل المرطب بزبدة جوز الهند

شركة فازلين معروفة بمنتجاتها الغنية بالمواد المفيدة واللي اتشهرت على مدار سنين طويلة كأفضل المنتجات للعناية بالبشرة، وبتقدم فازلين كريم فازلين بلوسيل اللي بيعتمد على زبدة جوز الهند واللي مهمته يحافظ على بشرة طفلك من خلال ترطيبها وحمياتها بطبقة حماية قوية بتفضل معاه لفترة طويلة.

اتعرف على عروض أسعار كريم فازلين بلوسيل المرطب من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع الكريمات المرطبة للأطفال من هنا.

كريمات الحفاضات

كريم الحفاضات مهمته بتزيد جدًا في الصيف والحر، لأن مع الحر بيزيد خطر الالتهابات والتسلخات عند الأطفال في منطقة الحفاضات، وعشان كده الكريم ده بيتم استخدامها مرات أكتر في فترة الصيف لان الالتهابات فيها بتكون أكتر وأقوى، وكل ما هتختاري الكريم الأنسب كل ما هتحمي طفلك من الحر أكتر.

كريم حفاضات بيبي أو من أوريفليم

كريم حفاضات مخصص للأطفال أصحاب البشرة الحساسة، وبيتكون من زيت الشوفان السويدي وأكسيد الزنك والبانثينول عشن يقدر يمتص الرطوبة الزيادة من ماحية ويغذي البشرة ويجددها من ناحية تانية وكمان يوفر طبقة وقاية عشان تفضل منطقة الحفاضات عند طفلك جافة وناعمة ومريحة.

اتعرف على عروض أسعار كريم حفاضات بيبي أو من أوريفليم من هنا.

كريم الحفاضات من بندولين

كريم الحفاضات المتميز من بندولين والمثالي في فترة الحر والصيف، الكريم بيوفر حماية ووقاية لأنه بيعتمد على تركيز عالي بنسبة ١٥ في الميه من أكسيد الزنك وده المسؤول عن حماية البشرة وتوفير طبقة عازلة ليها، وكمان مضاد للالتهابات ودي حاجة مهمة جدًا في الصيف، لانه بيعتمد على قوة البابونج الأزرق اللي بيخفف من تهيج البشره وبيقلل الاحمرار، وكمان بيقدر الكريم ده يعالج البشرة من أثار الحفاضات وكمان يرطبها.

اتعرف على عروض أسعار كريم الحفاضات من بندولين من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع كريمات الحفاضات من هنا.

كريمات الوقاية من الشمس

وهنا نيجي لاهم حاجة من مستلزمات العناية بالأطفال في الصيف والحر وهي كريم الوقاية من الشمس اللي هيوفرلهم طبقة الحماية الكافية من الشمس وده أهم حاجة تخلي المصيف وحر الصيف يعدوا على خير من غير أي مشاكل ممكن تسببها أشعة الشمس القوية على جلد أطفالنا.

كريم بايو سولاري الواقي للشمس من أوركيديا

بيتميز الكريم ده بخليك متميز من المواد اللي بتوفر الحماية والوقاية من الشمس للوش والجسم وكمان بيدي ملمس لطيف مع عمله على تغذية البشرة بفضل العناصر المختلفة اللي بيعتمد عليها.

اتعرف على عروض أسعار كريم بايو سولاري للوقاية من الشمس من هنا.

كريم صن أند سي للوقاية من الشمس للأطفال من إيفا

كريم الوقاية من الشمس الصالح للأطفال من كل الأعمار واللي بيوفرلهم أعلى حماية ممكنة من الشمس وأثارها بفضل دعمه بمعامل حماية من أشعة الشمس المباشرة واللي تم اختبارها وتجربتها عشان تحقق نتائج مثالية، والمهم إن الكريم ده مش بيتأثر بالمياه سواء كنت بتقضي الوقت مع أطفال في حمام السباحة أو على البحر.

اتعرف على عروض أسعار كريم صن أند سي للوقاية من الشمس من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع كريمات الوقاية من الشمس من هنا.

أدوات حماية الأطفال من الحر والشمس

بالإضافة للكريمات، فيه حاجات تانية كتير لو بقت في شنطتك هتقدري توفري أفضل حماية مكنة لأطفالك من الحر والشمس، ودلوقتي هنتعرف على بعضهم.

كاب للأطفال من ست ٣ سنوات لحد ٦ سنوات

كاب مصنوع من أفضل أنواع الأنسجة اللي ليها قدرة على الحماية من الشمس من غير ما تمنع دخول الهواء أو تفريغه، وبيتميز الكاب بإنه مصنوع طبقًا لمعايير أوروبية وبيقدر يحجب لحد ٩٨ في الميه من أشعة الشمس المباشرة.

اتعرف على عروض أسعار كاب الأطفال MH من هنا.

كاب الأطفال للحماية من الأشعة فوق البنفسجية

كاب مخصص لأصحاب البشرة الحساسة من الأطفال لأنه بيقدر يجب أشعة الشمس لنسبة بتتراوح ما بين ٩٥ في الميه ولحد ٩٨ في الميه، وكمان تصميمه الذكي بيمنع تسلط أشعة الشمس المباشرة على الرقبة كمان من الجهات الجانبية والخلفية في نفس الوقت.

اتعرف على عروض أسعار كاب الأطفال للحماية من الأشعة فوق البنفسجية من هنا.

زمزميات المياه

أكتر حاجة ممكن تحمي أطفالنا من الحر هي المياه، وعشان كده لازم تكون فيه زمزمية مليانة متوفرة دايمًا معانا، وعلى ياقوطة بتتوفر مجموعة مختلفة من الزمزميات اللي ممكن تكون مناسبة لذوقك وذوق طفلك.

اتعرف على عروض أسعار زمزيات المياه للأطفال من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *