أبرز ألعاب التسلية في رمضان من على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

رمضان وقت لمة العيلة سواء على الفطور أو السحور أو وقت الفرجة على التليفزيون، بس التليفزيون من هو الوسيلة الوحيدة للمة العيلة أو التسلية في رمضان ده كمان فيه طرق تانية كتير بتوفرها مجموعة كبيرة من ألعاب العيلة اللي ممكن كلنا نتلم حواليها سواء كنا عايزين نسلي صيامنا أو نسهر لحد السحور. وفي المقال ده هنتعرف على مجموعة من أبرز الألعاب دي.

ولو أي لعبة أو جهاز من الأجهزة اللي هنتكلم عنها عجبكم هتقدروا تطلبوه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أبرز ألعاب التسلية في رمضان من على ياقوطة

أجهزة ألعاب الفيديو

جهاز PlayStation 5

رغم ارتفاع أسعارها إلا إن رمضان هو أنسب وقت ممكن تشتري فيه منصة ألعاب PlayStation 5 اللي نفسك فيها فدي هتكون أحسن وسيلة ترفيهية هستاعدك على التسلية في رمضان سواء كنت هتلعب لوحدك أو مع العيلة.

اتعرف على عروض أسعار منصة ألعاب PlayStation 5 من هنا.

منصات ألعاب Xbox Series

سواء كان نفسك في Xbox Series X الأغلى والأقوى أو Xbox Series S اللي يعتبر أرخص منصة ألعاب من الجيل الجديد دلوقتي، فكده كده هتلاقيها على ياقوطة.

اتعرف على عروض أسعار منصات ألعاب Xbox Series من هنا.

اتعرف على عروض أسعار كل ما يتعلق بألعاب الفيديو على ياقوطة من هنا.

الألعاب الجماعية اللوحية

لعبة بنك الحظ أو Monopoly

أشهر لعبة من الألعاب الجماعية في البيوت المصرية زمان واللي كنا بنسهر عليها بالساعات من غير ما نحس وهتكون من فضل سبل التسلية في رمضان بدون شك، اللعبة دي رجعت تاني بشكلها الكلاسيكي من نيلكو، اللعبة للي ميعرفهاش من أشهر الألعاب الجماعية الاستراتيجية واللي بتجمع ما بين الحظ والذكاء، وكمات تقدر تشتري النسخة الأجنبية الأصلية منها والمعروفة باسم Monopoly واللي بتقدمها نيلكو برضه.

اتعرف على عروض أسعار لعبة بنك الحظ من هنا.

لعبة أوراق Monopoly Deal

شكل جديد من اشكال لعبة المونوبولي أو بنك الحظ هي لعبة Monopoly Deal واللي قدرت حتى تتفوق على اللعبة الأصلية من حيث الشهرة والمتعة.

اتعرف على عروض أسعار لعبة Monopoly Deal من هنا.

لعبة ليدو والسلم والتعبان ٢ × ١

لعبة الليدو الشهيرة اللي كتير مننا لعبها وهو صغير وبتعتمد اللعبة على أربع لاعبين والهدف فيها إنك تثدر توصل كل قواشيط لحد المربع اللي في النص قبل أي لاعب تاني، ومعاها كمان لعبة السلم والتعبان الشهيرة، والاتنين بيتقدموا في باكدج واحدة شيك جدًا وسهلة التحرك بيها في أي مكان.

اتعرف على عروض أسعار لعبة الليدو من هنا.

لعبة أونو Uno

لعبة Uno الشهيرة وواحدة من أشهر الألعاب الجماعية اللي بتلم العيلة حواليها وبتقضي بيها ساعات من التفاعل والمنافسة والمتعة اللعبة متوفرة من أكتر من شكل وبأكتر من إصدار وشكل مختلف.

اتعرف على عروض أسعار لعبة أونو ديلوكس من هنا.

لعبة المرحلة العاشرة أو Phase 10

لعبة مثيرة جدًا بتعتمد على عدد لاعبين من ٢ لحد ٦ لاعبين وبتعتمد على ١٠ مراحل بتصفي اللاعبين في كل مرحلة عشان تحدد الكسبان في الآخر.

تعرف على عروض أسعار لعبة Phase 10 من هنا.

لعبة الطاولة من الخشب

ناس كتير بتعتبر الطاولة اللعبة المفضلة الأساسية وده مش متعلق بنوع ولا متعلق بسن، وعشان كده بنقدملكم طاولة ممتازة مصنوعة من الخشب وبتتميز بتصميم عربي رائع.

اتعرف على عروض أسعار طاولة خشب من هنا.

لعبة بدون كلام

لعبة بدون كلام للي كلنا عارفينها رجعت بشكل جديد عن طريق بطاقات وفيها أحكام عشان تزود من متعة اللعب.

اتعرف على عروض أسعار لعبة بدون كلام من هنا.

لعبة كونيكت فور Connect Four

فاكر لعبة كونيكت فور؟ دلوقتي تقدر تلعبها تاني وتقضي فيها ساعات من التسلية في رمضان مع عيلتك أو أصحابك.

اتعرف على عروض أسعار لعبة Connect Four من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف الألعاب اللوحية على باقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *