أشهر أدوات الرسم للهواة والمحترفين على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

الهوايات المختلفة أهميتها مابتكونش بس في إنها بترضي شغفنا بحاجة معينة أو إننا من خلالها بنقضي وقت في حاجة مفيدة، أهمية الهوايات أكبر من كده وأعمق، لأن ممارسة الهواية بتخلينا نقدر نمارس حياتنا العملية بشكل أحسن لأننا بنفرغ طاقات سلبية وبنقدر نرفع من مستوى حالتنا المعنوية والنفسية من خلال الهوايات دي، ده غير إنها ممكن تتطور لمرحلة الاحتراف اللي بتخلينا نقدر كمان نستفيد ماديًا من هواياتنا، ومن بين الهوايات الراقية واللي ليها تأثير إيجابي جدًا على حالتنا النفسية، هواية الرسم واللي ناس كتير بتحبها وبتمارسها سواء على مستوى الهواية أو على مستوى الاحتراف.

زي ما كل هواية ليها أدواتها الخاصة المختلفة كمان أدوات الرسم كتير ومختلفة وهو ده موضوع مقالنا النهاردة فسواء كنت بتمارس الرسم كهاوي أو محترف، هتلاقي الأداة الأنسب ليك ولاحتياجك، طبعًا كل الأدوات اللي هنتكلم عنها متوفرة وهتقدروا تطلبوا اللي تحتاجوه منها من خلالنا في ياقوطة وهتوصلكم لحد باب البيت أو مكان ما تحبوا بأسرع وقت ممكن.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أبرز أدوات الرسم المتوفرة على ياقوطة

ألوان الرسم

أول أدوات الرسم اللي هنتكلم عنها هي الألوان، وبتختلف الألوان اللي بيعتمد عليها الرسامين وهواة الرسم بشكل كبير، وده لاختلاف أنواع وأساليب الرسم ولاختلاف المواد اللي بيعتم عليها الرسامين، وعشان كده فيه ألوان معمولة من قوام مختلف ومواد مختلفة عشان تناسب أسلوبك وتناسب المادة اللي هترسم عليها سواء كانت ورق أو قماش أو خشب أو غيرها، وفي الفقرة الجاية هنتكلم عن مجموعة مختلفة من أنواع الألوان اللي تعتبر الأساس في أدوات الرسم اللي هستخدمها.

ألوان خشب فابر كاسل 12 لون

مجموعة ألوان خشب من فابر كاسل مكونة من ١٢ قلم بألوان مختلفة ومتنوعة.

اتعرف على عروض أسعار ألوان الخشب من فابر كاسل من هنا.

زجاجة ألوان جواش

ألوان جواش ممتازة من حيث الجودة بتتوفر في زجاجات خاصة بكل لون وكل زجاجة بتحتوي على ٩٠ سنتيمتر مكعب.

علبة ألوان جواش ١٢ لون من كيب سمايلينج

علبة الوان جواش مكونة من ١٢ لون بتوفر مجموعة متميزة من الألوان.

شوف عروض أسعار الألوان الجواش المتوفرة على ياقوطة من هنا.

علبة ألوان زيت باستيل من شركة دونج

مجموعة ألوان زيت باستيل مكونة من ٤٨ لون بحجم قصير مصنوعة من مواد ممتازة من حيث الجودة وقوة اللون.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع ألوان الزيت المتوفرة على ياقوطة من هنا.

ألوان بوستر

مجموعة ألوان بوستر مكونة من ١٢ لون بتمتاز بوضوح كبير وكمان قابلة للمسح.

اتعرف على عروض أسعار ألوان بوستر المتوفرة على ياقوطة من هنا.

دفاتر وأوراق

بعد الألوان هنتكلم عن الدفاتر والأوراق، وبتتوفر على موقع ياقوطة مجموعة كبيرة من دفاتر الرسم وأوراق الاسكتش والأوراق الملونة اللي بيعتمد عليها عدد من الرسامين من بين أدوات الرسم الرئيسية في لوحات مختلفة بأفكار إبداعية متميزة.

دفاتر الرسم

دفتر رسم مكون من ١٤ اسكتش لون أبيض.

اتعرف على عروض أسعار دفاتر الرسم المتوفرة على ياقوطة من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أدوات الرسم والأدوات المكتبية المتوفرة على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *