موضة ربيع وصيف 2016

موضة-ربيع-وصيف-2016

كتب دينا أمير

دايمًا بنفكر ازاي نلبس ونكون على الموضة وفي نفس الوقت يكون اللبس مناسب لجسمنا بس المشكلة إن ناس كتير متعرفش شكل جسمها وايه المناسب ليه! طيب شكل الجسم مقصود بيه هنا طريقة توزيع الدهون في الجسم اللي بيديك مقاييس الجسم زي الكتاف والأرداف والخصر وكل ده بيحدد ألوان وأنواع القماش والنقشات والتصميمات اللي تلبسها. عشان نقدر نقولك معلومات ونصايح تفيدك اتكلمنا مع المصممة والستايلست «منى عريبة» مؤسسة Ajmal Fashion وخريجة الجامعة الأمريكية قسم الاقتصاد واللي هتقولنا آخر موضات الربيع و الصيف و ازاي تلبسي على الموضة حسب شكل جسمك.

Ajmal بتوفر ملابس بتصميمات عالمية وذوق راقي بشكل مناسب للسيدات والفتيات المحجبات في مصر يعنى هتلبسي لبس شكله حلو وعلى الموضة وشكله مناسب لحجابك وكمان ممكن تنفذي أي تصميم سواريه انتي عايزاه. Ajmal كمان بتحب بتعمل جلسات –  styling session – عشان تختار لك أحسن ستايل ولبس يليق عليكي.

Ajmal-تشكيلة

آخر موضات وألوان صيف وربيع 2016

زى ما الستايلست منى عريبة قالت لنا أن الألوان الزاهية هي الموضة كالعادة لكن الفكرة هي ازاي ننسقهم سوا عشان يكون اللبس فيه ورد أو أي شكل تاني عشان يكون في تفاصيل وهو ده الجديد السنادى.

الألوان: وردي وأزرق وأخضر وأصفر والبنفسجي كلهم موضة، فمثلًا لو بتختاري فستان للصيف أو الربيع يبقى ممكن تختاري لونه أو تفاصيله من الألوان دى برده.

شوفي فستان طويل فوشيا منقوش بسعر 193 جنيه مصري.

فستان طويل منقوش بسعر 313 جنيه مصري.

فستان قصير أزرق منقوش بسعر 387 جنيه مصري.

قطم أبيض منقوش بورد ألوان بسعر 900 جنيه مصري.

بلوزة Ralph Lauren منقوشة بسعر 660 جنيه مصري.

أشكال الجسم

الستايلست «منى عريبة» قالت لنا على أغلب أشكال الجسم اللي ممكن تكون في مصر من خلال خبرتها في التصميم وازاي تقدري تختاري  اللبس الأنسب لك من خلال موضات الصيف والربيع.

شكل الكمثرى

أكتر الأشكال الشائعة في مصر و ده بيكون الجسم مليان من الأرداف والحوض أقل من الكتاف والصدر.

«من الأخطاء الشائعة جدًا هي أنك تلبسي لبس ضيق من فوق عشان تظهري أنه رفيع لأن ده بيظهر أكتر الفرق بين الجزء اللي تحت والجزء اللي فوق. بلاش تلبسي لبس فيه تفاصيل أو ورد ونقوشات من تحت وخلي التفاصيل كلها فوق عشان تلفتي العين للجزء الرفيع من خلال ألوان ونقوشات. البسي بنطلونات أو جوبات تكون سادة ولونها غامق من غير أي تفاصيل عشان تظهر الجزء اللي تحت أصغر. كمان بلاش تحطي القميص جوه بنطلون، كمان الأحزمة الواضحة بتبين الفرق بين الجزء الممتلىء و الرفيع اللي فوق.»

شوفي جوبة Skirt طويلة سادة بسعر 417 جنيه مصري.

بلوزة Calvin Klein منقوشة أكمام طويلة بسعر 880 جنيه مصري.

بنطلون جينز غامق بسعر 740 جنيه مصري.

بلوزة درابيه Calvin Klein بسعر 528 جنيه مصري.

 Top شيفون سادة  واسع بسعر 135 جنيه مصري.

شكل الساعة الرملية الرفيع

أنتي عكس شكل الكمثري بمعنى أن الجزء اللي فوق والجزء اللي تحت رفيعين.

«اعتمدي في لبسك على الحاجات اللي فيها تفاصيل وورد من فوق ومن تحت وبلاش الهدوم الضيقة والغامقة. يُفضل يكون اللبس واسع شوية مثلًا زى البنطالونات الواسعة المنقوشة أو الفساتين الملونة والجوبات كمان؛ عشان هتخفي تفاصيل شكل الجسم وهتبينه مليان شوية، البسي اكسسوارات فيها تفاصيل وألوان بتفرق في الشكل كتير. الحاجات المقلمة بالعرض مناسبة ليكي جدًا.»

شوفي فستان طبقات هنا بسعر 585 جنيه مصري.

بنطلون واسع منقوش بسعر 49 جنيه مصري.

بنطلون علاء الدين منقوش بسعر 408 جنيه مصري.

بنطلون واسع منقوش بسعر 180 جنيه مصري.

بنطلون منقوش بسعر 190 جنيه مصري.

بنطلون منقوش رجل واسعة بسعر 528 جنيه مصري.

بلوزة حمرا نص كم بسعر 131 جنيه مصري.

Kimono أزرق منقوش  بسعر 247 جنيه مصري.

فستان أحمر طويل بسعر 284 جنيه مصري.

فستان طويل ألوان مطبوع بسعر 279 جنيه مصري.

اللبس الأنسب بعد الولادة

بعد الحمل والولادة بيكون جسمك كله مليان شوية وبيكون في نسبة دهون عالية في منطقة البطن.

«بلاش تلبسي حاجات ضيقة من فوق ودايمًا جربي الهدوم وأنتي قاعدة مش واقفة عشان تشوفي شكلها ايه، وهل مبينة أي تفاصيل حابة تداريها وضروري يكون اللبس مريح خصوصًا لو بتسوقي.»

شوفي هنا top أسود فى ازرق بسعر 199 جنيه مصري.

بلوزة أخضر داكن كلاسيك بسعر 169 جنيه مصري.

بلوزة Calvin Klein أزرق بسعر 1129 جنيه مصري.

بنطلون جينز بسعر 629 جنيه مصري.

الجسم المستطيل

بغض النظر عن الوزن شكل الجسم ده مش بيكون عنده خطوط وسط واضحة. «منى» قالت أن حتى البنات في سن سنتين لـ 3 سنين بيكون بدأ يظهر خطوط الوسط لأنها بتتكون فى سن صغير جدا.

«لو جسمك من النوع ده بلاش وزنك يزيد أو يُستحسن تخسي لو وزنك زايد. ممكن تستخدمي الأحزمة عشان ترسمي وسطك بس بلاش أي حزام عريض، مثلًا لو هتلبسي بلوزة لونها فاتح يبقي تلبسي حزام رفيع أسود يحدد شكل الوسط. طبعًا ابعدي عن أي حاجة Low waist سواء جوبات أو بنطلونات.»

ممكن تقري: نصائح لخسارة الوزن والحصول على حياة صحية

شوفي فستان قصير بحزام بسعر 585 جنيه مصري.

بلوزة سادة بحزام بسعر 75 جنيه مصري.

فستان قصير بحزام أسود بسعر 550 جنيه مصري.

بنطلون Levi’s جينز بسعر 519 جنيه مصري.

فستان طويل بحزام أسود رفيع بسعر 536 جنيه مصري.

فستانCalvin Klein  بحزام بسعر 880 جنيه مصري.

شكل المثلث المقلوب

الكتاف أعرض من الحوض وجزء الأرداف بمعنى أصح أنتي عكس شكل الكمثرى.

«ركزي إن التفاصيل تكون في الجزء اللي تحت لأنه أرفع مقارنة بالكتاف والصدر، فممكن تلبسي بنطلونات واسعة أو منقوشة ومثلًا فيها ورد أو تكون طبقات شيفون لو جوبة بحيث أن التركيز يكون على الجزء الرفيع.»

شوفي بنطلون رجل واسعة أزرق بسعر 190 جنيه مصري.

قميص سادة بسعر 119 جنيه مصري.

بلوفر خفيف سادة غامق بسعر 336 جنيه مصري.

سويت شيرت Puma أسود بسعر 493 جنيه مصري.

بعيدًا عن أي موضة اختاري اللي يناسبك ويديكي شكل حلو وتكوني مرتاحة ومبسوطة و أنتي لبساه. لازم تحبي نفسك زي ما هو اعرفي إن جمالك بيبتدي من ثقتك في نفسك ومن روحك واللبس ده في الآخر.

قد تنفد المنتجات من المتاجر – out of stock-  في أي وقت لكن غالبًا تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك إبلاغنا فى تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com في فيسبوك.

اختاري الحاجات اللي عجبتك من المقالة أو زوري موقعنا www.yaoota.com  ممكن تدوري علي أنتي عايزاه وتقارني الأسعار وتطلبيهم كمان والحاجة هتوصلك لحد البيت في خلال أيام.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *