مراجعة غسالة توشيبا تحميل علوي ٨ كيلو

مميزات وعيوب و سعر غسالة توشيبا تحميل علوي ٨ كيلو

كتبت: أمنية عزمي

غسالة الملابس من الأجهزة المعمرة اللي مش بتشتريها كتير والمهمة جدًا في أي بيت، علشان كده لازم تحدد إحتياجاتك في مواصفات الغسالة اللي هتجيبها علي حسب المواصفات اللي تناسبك.

مع أكثر المنتجات مبيعًا على ياقوطة هنشرحلكم مواصفات ومميزات وعيوب غسالة توشيبا تحميل علوي ٨ كيلو علشان لو مناسبة ليك تقدر تطلبها من ياقوطة وتوصلك في أسرع وقت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع

المواصفات

كود المنتج TO026HL1015YCNAFAMZ
اللون أبيض.
بلد المنشأ مصر.
الموديل AEW8460SP
أبعاد الغسالة ٩٢٠×٥٣٦×٥٣٥ مم.
الخامات الأساسية بلاستيك صلب.
مدة الضمان ٥ سنوات.

المميزات

  • أسهل كتير في التعامل من الغسالات الأتوماتيك ذات الفتحة الأمامية خاصة لكبار السن أو اللي عندهم مشاكل عمود فقري، لإن فتحتها مش بتحتاج تنحني علشان تملى الغسالة أو تاخد منها الهدوم بعكس الغسالات اللي بفتحة أمامية.
  • سعة ٨ كيلو. وهي السعة الأكثر تداول ومناسبة للعائلات المتوسطة العدد.
  • أقصى سرعة للدوران ٨٥٠ لفة في الدقيقة. سرعتها قوية بالنسبة للغسالات الفوق أتوماتيك وسرعة الدوران من المواصفات المهمة في الغسالة، لإنها بتدي نضافة أعلى للملابس وهي المسئولة عن قوة العصر.
  • مزودة بطلمبة صرف للمياه. ودي اللي بيتم دخول وطرد المية المستخدمة منها.
  • غير مكلفة في مساحيق الغسيل. تقدر تستخدم فيها مسحوق غسيل عادي.
  • دورتها سريعة. بتعتبر الغسالات الفوق أتوماتيك دورتها أسرع كتير من الغسالات الأمامية، لانها بتاخد وقت أقل في البرنامج.
  • تحكم تام بوظائف التشغيل. فيها نظام تحكم ذكي لكل وظائف التشغيل.
  • تحديد مستوى المياه أتوماتيكي ليناسب كمية الغسيل. الغسالة بتسحب كمية المية اللي بتحتاجها أتوماتيك وبتقف عند الحد اللي بتحتاجه، حسب الغسيل بدون تدخل منك.
  • سعرها أقل من الغسالات الأتوماتيك اللي بفتحة أمامية.

العيوب

  • استهلاكها أعلى في استخدامها للمية المخصصة للغسل والشطف.
  • بتستهلك كهربا كتير.
  • صوتها عالي وبتعمل دوشة.
  • لا تحتوي على مجفف.
  • المقلب الدوار المسئول عن حركة دوران الغسيل والعصر موجود جوا حوض الغسالة وده بياخد مكان من السعة المخصصة ليها.
  • مش بتوفر مساحة خاصة لو اتركبت في المطبخ، يعني ماينفعش مثلًا تركب عليها كاونتر أو تستفيد بمساحة السطح العلوي بتاعها في أي حاجة.

خدمة العملاء

  • توشيبا العربي مميزة بخدمة ما بعد البيع وعندهم مهندسين متخصصين وفنيين على مستوى عالي. الصيانة بتتم في المنزل بدون الحاجة لنقل الغسالة إلا لو العطل استدعى نقل الغسالة لمقر الشركة. بتديك ضمان على الغسالة 5 سنين واهتمامهم بعملائهم مميز حتى بعد انتهاء الضمان. مراكز معتمدة في كل مكان. قطع غيار أصلية وصيانة بالضمان لمدة عام.

تجربة المستخدم

  • بعض الآراء شايفة إن الطريقة اللي بيتم بيها الغسيل عن طريق المقلب الدوار اللي مكانه في حوض الغسالة واللي بيساعد على دوران الغسيل والعصر بيأثر على نسيح الأقمشة وبيتلفها خاصة لما بتيجي تشيل الملابس من حوض الغسالة، لإن وزنها بيزيد مع المية وبتكون ملتفة حوله وده بيؤدي لإتلافها لما تيجي تطلعها خصوصا لو أنسجتها ضعيفة.
  • لكن فيه رأي مخالف بيقول إن الطريقة اللي بيتشال بيها الغسيل هي اللي عليها العامل وهي اللي بتضر بالنسيج والملابس ويجب رفعها بشكل معين والنوع ده من المستخدمين مش شايفين إن ده عيب في الغسالة بقدر ما هو عيب في طريقة الغسيل نفسها وطريقة إخراج الملابس منها.
  • بتغسل حلو جدا وميزتها إني بقدر أزود أي حاجة نسيتها لان فتحتها من فوق وكمان بتاخد البطاطين واللحفة.

شوف غسالة توشيبا تحميل علوي ٨ كيلو من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

 أمنية عزمي، بكتب من 6 شهور. مش بدخّل أي حاجة في حياتي غير لما أكون دارسة كل جوانبها باستفاضة حتى لو كانت رياضة هلاعبها لولادي.. بحب أسيرش وأجيب معلومات عن كل حاجة وكل الآراء المتاحة قبل ما آخد أي قرار. ونفس الكلام قبل ما بكتب عن أي حاجة. بقرء كتير جدًا واسأل ناس خبرة عنها عشان أكون ملمة بكل معلومة سواءً كويسة أو وحشة. وبحاول دايمًا أجرب أي جهاز بنفسي قبل ما اكتب عنه عشان تكون التجربة والمعلومة صادقة ومفيدة وكمان مختلفة ودقيقة. وأكتر حاجة بحب أكتب عنها الأجهزة المنزلية لأن خبرتي فيها سنين وسنين من الخبرة الشخصية والعملية كمان. فأي معلومة بكتبها بتكون مدروسة 100%.

 

4 thoughts on “مراجعة غسالة توشيبا تحميل علوي ٨ كيلو”

  1. ام احمد says:

    انا لسه شاريه الغساله الفوق اتوماتيك نوشيبا 8ك النهارده وغسلت عليها بس منضفتش كويس وكمان قطعت بنطلون ممكن اعرف ليه

    1. Mohamed Abdelrahman says:

      أهلًا يا أم أحمد
      مبروك الغسالة 🙂

      ممكن تكوني ما اخترتيش برنامج الغسيل المناسب لوزن ونوع الملابس

  2. أم شام says:

    أنا شغلت برنامج حماية الأطفال و مش عارفة افصلو ممكن حد يفدني ؟بس الغسالة حلوة نوعا ما

    1. Mohamed Abdelrahman says:

      أهلًا يا أم شام

      طريقة تشغيل وإلغاء البرامج المختلفة موجودة مع الكتيب الموجود مع الغسالة

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *