حول بيتك لخيمة رمضانية مع ياقوطة

كتبت: منى عوض

رمضان من أفضل شهور السنة واللي بنستناها دايمًا بفارغ الصبر، وفي الشهر دا أغلب الأسر بتحاول تجدد ديكورات البيت عشان تحس بالأجواء المميزة للشهر المبارك، عشان كدا حبينا نقدملكم مجموعة من الأفكار المميزة اللي ممكن تحتاجها في تزيين المنزل.

تقدر تطلب أي حاجة تعجبك من الحاجات اللي هنستعرضها في مقال النهاردة من خلال موقعنا ياقوطة، وهتوصل لحد عندك في أقرب وقت.

بنفكرك إنك ممكن تشتري ديكورات رمضان من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

فانوس رمضان بقماش الخيامية

فانوس رمضان هو الأساس وماينفعش تزين بيتك ومايبقاش الفانوس جزء منه، عشان كدا اختارنالكم فانوس مصنوع من قماش الخيامية وبيكون سهل الطي والتركيب وسهل تشيله كمان وتحتفظ بيه لمواسم رمضان جايه كتير. وتقدر تحط الفانوس في مدخل البيت أو الغرف وممكن تعمل ركنة وتحطه عليها وسط زينة مميزة.

تقدر تشوف فانوس رمضان بقماش الخيامية من هنا.

تقدر تختار بين تشكيلة كبيرة من الفوانيس من هنا.

حامل شموع

حامل الشموع الخشبي مناسب لأجواء رمضان ولو شغلته في المكان هيحسسك بجو هادئ وفيه سكينة ودفى.

تقدر تشوف حامل شموع من هنا.

شمعدان معدني على شكل فانوس

ممكن تختار كمان شمعدان على شكل فانوس رمضان عشان الأجواء الرمضانية تكمل والإحساس الحلو والروحانيات تزيد، وفي العموم تقدر تعلق الشمعدان أو تحطه على التربيزة زي ما تحب يعني.

تقدر تشوف شمعدان معدني على شكل فانوس من هنا.

حبل زينة رمضان على شكل فانوس

حبل زينة ورقي واخد شكل فوانيس، عادة عددهم بيكون 8 فوانيس منقوشين بنفس شكل نقاشات قماش الخيامية، وعشان تقدر تعلقهم أو تثبتهم على الحيطة محتاج تجمعهم بشريط ستان لونه متناسق مع لون الفوانيس وبعدين تعلقهم في المكان اللي إنت عايزه.

تقدر تشوف حبل زينة رمضان على شكل فانوس من هنا.

علبة مناديل زينة رمضان

استخدام المناديل جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، عشان كدا اخترعوا علبة المناديل بس العلبة اللي إحنا هنستعرضها النهاردة هتناسب أجواء رمضان جدًا وتقدر تحطها على السفرة أثناء الفطار أو على أي تربيزة جانبية صغيرة في البيت.

تقدر تشوف علبة مناديل زينة رمضان من هنا.

مفرش رمضان خيامية

تقدر تزين السفرة أو أي تربيزة ديكور في البيت بالمفرش دا وتحط عليه علبة مناديل أو أي حاجة إنت حاببها هيبقى شكله عظيم جدًا وهيغير شكل التربيزة وهيدي لمسة جمالية رائعة للبيت.

تقدر تشوف مفرش رمضان خيامية من هنا.

ستارة رمضان

ستارة لطيفة مصنوعة من قماش الخيامية ممكن تعلقها في أول الطرقة أو على باب الشقة أو باب أي غرفة أو حتى الشباك لو حابب هي لطيفة جدًا ومعاها شكل هلال ونجمة لاستكمال زينة رمضان الرائعة.

تقدر تشوف ستارة رمضان من هنا.

سبحة من خشب الزيتون

السبحة فكرة كويسة لتزيين المنزل وكمان ممكن تستخدمها في الأذكار والتسبيح، وبتكون مصنوعة من خشب الزيتون المعروف بأنه واحد من أفضل أنواع الخشب للنحت.

تقدر تشوف سبحة من خشب الزيتون من هنا.

مج سيراميك بطبعة بوجي وطمطم

مسلسل بوجي وطمطم واحد من الأثريات والحاجات العظيمة اللي أثرت فينا في طفولتنا ورمضان مكنش ينفع يعدي من غير ما نتجمع ونشوفه، عشان كدا أختارنلكم مج سيراميك مطبوع عليه رسمة بوجي وطمطم.

المج ممكن تستخدمه زينة وممكن تشرب فيه عادي جدًا، وممكن تهادي بيه اللي بتحبهم وعايز تقولهم رمضان مبارك. وجدير بالذكر أن المج لا يصلح للاستخدام في غسالة الأطباق ولا في الميكروويف.

تقدر تشوف مج سيراميك بطبعة بوجي وطمطم من هنا.

سجادة صلاة

ممكن في أي ركن في المنزل تحط سجاة صلاة وتحط جنبها مبخرة وحامل مصحف ويبقى دا مكانك المخصص للصلاة والعبادة وقراءة القرآن ومش شرط في الشهر الكريم وبس ممكن على مدار العام.

تقدر تشوف سجاة الصلاة من هنا.

حامل مصحف خشبي

ممكن تعمل ركنة وتحط فيها حامل المصحف هيبقى شكله حلو من جهة وهتبقى الركنة دي مخصصة للعبادة وقراءة القرآن.

وفي العموم حامل المصحف الخشبي عادة بيكون خفيف وسهل الاستخدام وتقدر تتنقل بيه براحتك.

تقدر تشوف حامل مصحف خشبي من هنا.

زير مياه تراثي فخار

الزير كان معروف زمان بإنه ثلاجة الغلابة، ودلوقتي بقى بيتعمل كمظهر من مظاهر الزينة والاعتزاز بالتراث، وبالتالي فكرة تزيين المنزل بواحد صغير شكله أنيق هتكون لطيفة.

تقدر تشوف زير مياه تراثي فخار من هنا.

خددية رمضان

الخددية مصنوعة بقماش خيامية كله روح رمضان، تقدر تزين بيها غرف المعيشة أو النوم وممكن تحطها في ركن العبادة بحيث تستخدمها لو محتاج تريح وسط اعتكافك في العبادة.

تقدر تشوف خددية رمضان من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *