قائمة موبايلات للأطفال

قائمة موبايلات للأطفال

قائمة موبايلات للأطفال

كتب: نادية حسين

مفيش هاتف محمول مصمم خصيصًا للأطفال.. لكن تقدر تختار من بين مجموعة  الهواتف المتاحة بمختلف امكانياتها على حسب طبيعة طفلك وعمره.. بالتأكيد تحتاج تطمن على ابنك سواء فى المدرسة أو الدرس ويمكن فى النادى أو أي مكان أنت مش معاه فيه.. وفى نفس الوقت الموبايلات الغالية، الأطفال مش بيقدروا يحافظوا عليها لأنها ممكن تقع من ايديهم أو يحدفوها عادى زى أى لعبة ما بيزهقوا منها بعد فترة.. اكيد اختيار موبايل لطفلك هيكون على حسب سنه ومحتاج يشيله ليه! مثلا اتصال الانترنت مش ضرورى لكل سن. ولو ابنك كبير شوي ممكن يضيع وقته فى تصفح الانترنت لمجرد الترفيه ودا هيخليه يمل المذاكرة ويروح دايما يدور على اللعب فى الموبايل.. برضه الانترنت له فوايد كتير فى قنوات تعليمية والعاب ممتازة للأطفال وبتساعدهم على تنمية مهاراتهم جدا.. لكن مينفعش يكون الانترنت متاح له فى كل وقت دون أي رقابة..شوية رقابة  أكيد أفضل..

لأن ابنك/ابنتك عندهم مهام اساسية زى المذاكرة وتمرين الرياضة اللى بيمارسها أو متابعة دروس فى الرسم أو الموسيقى والحاجات المهمة لتنمية مواهبهم وهواياتهم .. عشان كدا الهواتف الغالية مش دايمًا الاختيار الأنسب والانترنت مش كويس فى كل وقت !! ياقوطة جمعت لك قائمة بأحسن موبيلات لجميع الاستخدامات. وتقدر تعمل طلب الشراء أونلاين فى دقايق وهتوصلك بالكثير فى خلال 3 ايام.

موبايل لسن الحضانة

فى أهل كتير بتسأل على أولادها وهما فى الحضانة و بيكونوا مطمنين لو فى وسيلة اتصال مباشرة .. أنواع الموبايل دى  بتستحمل لمدة طويلة وهتعمل المهام الأساسية .. بس ياريت نخلى بالنا برضه لأن الاشعاع مضر جدا على الأطفال. لازم يكون فى توازن بين قلقنا وحاجتنا للاطمئنان عليهم دايما وبين محافظتنا على حياتهم بعيد عن أى ضرر. الموبايل  للسن دا مطلوب يكون مناسب لإجراء المكالمات والبطارية مضمونة لمدة طويلة ومش تقيل وارقامه واضحة وسهل تخصص للطفل عليه الاتصال السريع بحيث يضغط على رقم محدد ويتصل بيك وقت ما يحب وبسهولة.. ولو الموبايل فيه كشاف ينور بيه لما الكهربا تقطع يبقى كويس جدا. القايمة دى فيها موبايلات وزنها خفيف ومصاريف شحنها  مش هتبقى كتير وفى متاجر بتقدم مع الشراء أونلاين الشحن مجانًا..

الكاتيل 1010

alcatel 1010

هاتف محمول من النوع البسيط ووزنه خفيف، يتيح لك الاتصال وارسال الرسائل القصيرة مع عمر بطارية يصل إلى بضعة أيام…. أيضا به مصباح يدوى يمكن الاستفادة به فى حالة انقطاع الكهرباء أو التواجد في مكان مظلم. يحتوى على آلة حاسبة ومنبه وتقويم  وراديو أف أم . حفظ حتى 100 اسم فى قائمة الاتصال. لا ذاكرة اضافية، لا اتصال واى فاى أو أى اتصال بالانترنت. لا يمكن تشغيل مقاطع فيديو. لا يوجد بلوتوث. لا توجد أى كاميرا.

السعر 85 جنيه مصري.

للمزيد حول هذا المنتج، يمكن زيارة هذا الرابط.

Mobitel G10  أو  Mobitel G60 أو  Mobitel GM 50

mobitel G60

 أى من تلك الهواتف الثلاثة من شركة موبيتيل.. تدعم شريحتين اتصال. خفيفة الوزن تسمح باتصال الانترنت. يأتى مع الهاتف مشغل راديو وأغانى بصيغة ام بى ثرى و ام بى فور. الشاشة بحجم 1.8 بوصة. هناك كاميرا ذات دقة 0.3 ميجابيكسل. المتوقع من هذا الهاتف اجراء المكالمات وارسال رسائل نصية قصيرة. أما عن الاتصال بالانترنت فهو بطىء.

السعر 99 جنيه مصري.

لمزيد حول المنتج من خلال زيارة هذا الرابط.

xtouch p

x touch p

ليس مجرد هاتف فهو يعمل كشاحن وراديو أف أم وايضا كشاف للاضاءة ويمكنه تشغيل مقاطع صوتية ام بى ثرى ..بالإضافة إلى أنه يدعم شريحتين اتصال مع شاشة 1.8 بوصة. وايضا هناك كاميرا متواضعة بدقة 0.08 ميجابيكسل. مساحة الذاكرة الداخلية قليلة جدا 32 ميجابايت لكن يمكنك اضافة بطاقة ذاكرة خارجية عبر منفذ مايكرو SD حتى مساحة تصل إلى 32 جيجابايت..يعيبه أن وزن 143 جرام يعتبر ثقيل إلى حد ما.

السعر 199 جنيه مصري.

للاطلاع على مقارنة اسعار من متاجر مختلفة من هذا الرابط.

موبايل لسن من 6 إلى 9 سنوات

الأهل دايما عارفين اولادهم هيقدروا يحافظوا على الحاجة اللى معاهم أو لأ.. طبعا أى حد عايز يجيب  احسن حاجة لأولاده.. الموبايلات دى هتساعدكم تطمنوا على ابنائكم وتوفروا فلوس و فى نفس الوقت لو ضاعت أو اتكسر يبقى الخسارة مش كبيرة. فى العمر دا .. بيكون الطفل قادر يقرأ الأسامى بسهولة ويتصل ويرد على المكالمات ويحفظ أى رقم لوحده على الموبايل.. موبايل بيوفر اجراء المكالمات مع لعبة لطيفة أو بعض الترفيه مثلا راديو أف أم وممكن توفير كشاف اضاءة هيكون مناسب جدا.

Yakoya E90

Yakoya E90

يدعم شريحتين اتصال وصغير الحجم.. شاشة صغيرة الحجم 1.8 بوصة يدعم اللغة العربية والانجليزية..الشاشة جيدة.. والهاتف مدعوم براديو أف أم لمزيد من الترفيه.. مع مشغل لملفات الوسائط المتعددة يمكنك الاستماع إلى ملفات صوتية بصيغ ام بى ثرى و مشاهدة بعض مقاطع الفيديو بصيغ ام بى فور وايضا ثري جى بى.. معه كاميرا دقتها 1.3 ميجابيكسل، قادرة على التقاط الصور وتسجيل بعض مقاطع الفيديو بالتأكيد ذات حجم صغير. يدعم تقنية البلوتوث لنقل وتبادل الملفات بسهولة.. ويمكنه الاتصال بجهاز الكمبيوتر عبر يو أس بي .. بالإضافة إلى أنه يعمل بمثابة كشاف مع اضاءة قوية. ويمكنك اضافة بطاقة ذاكرة خارجية حتى سعة 8 جيجابايت..

السعر 99 جنيه مصري.

للاطلاع على مقارنة اسعار من متاجر مختلفة من هذا الرابط.

Nokia 105

Nokia 105

هاتف جيد من نوكيا.. عمر بطارية كبير يستمر حوالى اسبوع.. لكن لا اتصال انترنت،لا ذاكرة خارجة ولا يوجد بلوتوث. يوجد راديو أف أم وآلة حاسبة. متاح عليه لعبة الثعبان الشهيرة وتتريس.. جودة الصوت ليست دائمًا ممتازة.

السعر 154 جنيه مصري.

للاطلاع على مقارنة أسعار من متاجر مختلفة من هذا الرابط.

LG Optimus L3 II

LG Optimus L3 II E425

الموبايل دا هيكون اختيار كويس لو انت حابب ابنك يتعامل مع الانترنت بسهولة مع نظام تشغيل اندرويد..فى اتصال واى فاي.. شاشة حجمه 4 بوصة وعرضها جيد.. كاميرا مع فلاش 5 ميجابيكسل.. لكن البطارية مش بتستمر كتير.

السعر 425 جنيه مصري.

للاطلاع على  مقارنة الأسعار من هذا الرابط.

موبايل لسن من 10 إلى 14 سنة

فى السن دا .. بيكون عندهم ادراك اكبر وبيفهموا فى الاتصال بالانترنت وتقدر تحملهم المسؤولية .. بأنك تعرفهم ايه الى وراهم والمهام اللى عليهم ولما ينتهوا منها ممكن يستخدموا الانترنت فى حدود تتفقوا عليها سوا.. لأن بعد السن دا هيكون صعب يكون دورك مراقبة ابنك، ازرع فيه من السن الصغير مراقبته لنفسه وأنه يدور على هدف وطموح عشان يجرى وراه يحققه .. ودا اكتر أمان له أن يكون له حلم عظيم ويهتم بمستقبله.

Huawei Y320

Huawei Y320

هاتف هواوي Y320  يعمل بنظام تشغيل اندرويد ويدعم استخدام شريحتين اتصال. شاشته 4 بوصة جيدة فى عرض التفاصيل مع تباين الوان مقبول ودقة وضوح الشاشة  480 في  800. الجهاز بذاكرة داخلية 4 جيجابايت المتوفر منها للاستخدام هو 2.5 جيجابايت. ويسمح باضافة بطاقة ذاكرة خارجية حتى 32 جيجابايت. اداء الجهاز سريع ولكن قد يبطىء قليلا مع الالعاب الثقيلة. يدعم الألعاب ثنائية وثلاثية الأبعاد.. الكاميرا غير جيدة.

السعر  698 جنيه مصري.

للاطلاع على مقارنة الأسعار يمكنك زيارة هذا الرابط.

Nokia Lumia 530

nokia lumia 530

نوكيا لوميا 530 يعمل بنظام ويندوز 8.1 ويدعم شريحتين اتصال. الشاشة 4 بوصة. مساحة التخزين الداخلية 4 جيجابايت يمكن زيادتها بإضافة بطاقة ذاكرة حتى مساحة 128 جيجابايت. يوجد راديو أف أم مثبت مسبقًا على الجهاز مما يجعل هذا مفيد حينما تكون بعيد عن اتصال واى فاى ولا تريد استهلاك باقة الانترنت. معه معالج رباعى النواة 1.2 جيجاهرتز مع ذاكرة وصول عشوائي 512 ميجابايت. وبطاقة رسوميات ادرينو 302 التى أظهرت اداء جيد. هناك مفاجأة مع هذا الهاتف، فالألعاب تعتبر نقطة قوية مع لوميا 530 فهو يمكنه تشغيل ألعاب البسيطة بسهولة مثل Angry Birds وايضا ألعاب صعبة مثل Subway Surfers.. ، لكن مع لعبة مثل Asphalt 8 تحتاج لمساحة ذاكرة خالية حوالى 988 ميجابايت وهذا قد يكون صعب مع مساحة التخزين الصغيرة لهذا الهاتف، فنظام التشغيل يستهلك حوالى 2.06 جيجابايت من الذاكرة الداخلية. ليس هناك كاميرا أمامية، توجد كاميرا خلفية بدقة 5 ميجا بيكسل ولا يوجد فلاش ، يمكن تسجيل فيديو بدقة وضوح 480 في 864. عمر البطارية مع استخدام مكثف تستمر فقط لمدة 4 ساعات.

السعر يبدأ من 509 جنيه مصري.

للاطلاع على مقارنة الأسعار يمكنك زيارة هذا الرابط.

Lenovo RocStar A319

Lenovo RocStar A319

يدعم شريحتين اتصال و مصمم للاستخدام العادي والاستماع إلى الموسيقى خصوصا حيث أن الهاتف مدعوم بتقنية صوت دولبى ديجيتال بلس الموتوفرة فى الهواتف المحمولة عالية التكلفة.. تصميم هذا الهاتف الذكى مضغوط وبسيط.. الشاشة صغيرة بحجم 4 بوصة مع دقة وضوح 800 في 480 بيكسل تعمل باللمس ،بالتأكيد لا تصلح لعرض مقاطع فيديو بجودة عالية. يمكنها تقديم عرض جيد اثناء تصفح الانترنت او استخدامك العادى للهاتف. الهاتف أداؤه جيد ويعمل بنظام تشغيل اندرويد كيت كات. اتصال واي فاى وتقنية بلوتوث. الكاميرا الخلفية بدقة 5 ميجا بيكسل. والكاميرا الأمامية بدقة 2 ميجا بيكسل وهذه دقة نادرة مع الهواتف منخفضة التكلفة. يصل عمر البطارية حوالى 10 ساعات مع الاستخدام العادى وفى حالة تشغيل اتصال ثرى جى تصمد فقط 4 ساعات. يمكنه تشغيل الألعاب الخفيفة وتصفح الانترنت وايضا التقاط الصور وتسجيل الفيديو.

السعر يبدأ من 569 جنيه مصري.

للاطلاع على مقارنة الأسعار يمكنك زيارة هذا الرابط.

Samsung Galaxy  Duos

samsung Duos..

الموبايل ثنائى الشريحة.. يعمل بنظام تشغيل اندرويد..  الشاشة 3.5 بوصة . سرعة معالج جيدة  1 جيجاهرتز مع رامات مناسبة للمهام الأساسية..وجود كاميرا 3.15 ميجابيكسل. ذاكرة داخلية 4 جيجابايت ممكن تضيف له كارت ذاكرة خارجية حتى مساحة 32 جيجابايت. يمكن تصفح الانترنت بسهولة وتشغيل تطبيقات بسيطة وبعض الألعاب الخفيفة.. لكن لا تعمل الكثير من التطبيقات فى نفس الوقت..

السعر يبدأ من 679 جنيه مصري.

للاطلاع على مقارنة الأسعار يمكنك زيارة هذا الرابط.

الهواتف الذكية متاحة دائمًا.. مهم تتأكد من اختيار الهاتف الأنسب لابنك على حسب عمره واحتياجاته.. انت ممكن تشتري أونلاين أى نوع يعجبك من خلال المتاجر الكثيرة الى بتقدم لك ياقوطة مقارنة أسعار لمنتجاتها وممكن تتعرف عليها من خلال موقع ياقوطة.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *