مواصفات ومميزات زينوكس طقم حلة ١٠ قطع ستانلس ستيل

مميزات وعيوب و سعر زينوكس طقم حلة ١٠ قطع ستانلس ستيل

كتبت: أمنية عزمي

الحلل أو أواني الطهي مفيش غنى عنها في أي مكان. كلنا بنستخدمها سواء في البيوت أو المطاعم. الاستانلس ستيل بيتربع على عرش المنافسة بالنسبة لأواني الطهي لأسباب كتير، أولًا لأن الاستانلس ستيل عبارة عن خليط من كذا معدن زي الكروم والحديد والنيكل بنسب معينة لكل نوع، ودا بيخليه معدن قوي وقدرة تحمله عالية وضد الصدأ وصحي جدًا، وسهل التنضيف ومميز بسطحه اللامع وشكله الأنيق وعمره طويل. علشان كده معظم الناس بتفضله في استخدامها.

تعالوا مع واحد من أكتر المنتجات مبيعًا على ياقوطة نقولكم مواصفات ومميزات وعيوب وأسعار زينوكس طقم حلة ١٠ قطع ستانلس ستيل علشان لو عجبك وحبيت تشتريه تقدر تطلبه من ياقوطة ويوصلك في أسرع وقت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعوده وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

المواصفات

اللون فضي.
وزن الحزمة ٥ كجم.
المادة ستانلس ستيل.
النوع أواني طهي.
العلامة التجارية زينوكس.

المميزات

  • إنتاج شركة زينوكس الزنوكي. شركة زينوكس من الشركات الرائدة العملاقة في صناعة الاستانلس ستيل في مصر، وبتعمل على تطوير خدمتها باستمرار علشان توصل بمستوى يليق بخدمة عملائها وحصلت على الأيزو (شهادات الجودة) ISO 90001 لنظام إدارة الجودة والصحة والسلامة المهنية. زينوكس الزنوكي بتجمع بين جودة الخامات الألمانية والموديلات التركية والصناعة المصرية.
  • خامات ستانلس ستيل. من أفضل أواني الطهي وصحية ومش بتصدي وسهلة التنظيف، ومش بتتفاعل مع الأكل، ومش بتتأثر بالأحماض زي الألومنيوم. اللي بتلاقيه بيتفاعل ويعمل ثقوب في الأواني، وبتصلح إنك تعمل فيها كل أنواع الطعام والأرز باحترافية خاصة لما تتعود عليها.
  • ستانلس ستيل خامة السبيكة فيه ٣٠٤ أو معروفة أكتر ب ١٨/١٠ زي ما بيحفروها على الأواني ودخ معناه إنه أجود أنواع الاستانلس ستيل على الإطلاق. وبيسموه الفولاذ المقاوم للصدأ ومن النوع التقيل، اللي قاعدته سميكة. وهو ده النوع الأفضل والصحي أكتر وكمان مناسب جدا للأطعمة اللي بتاخد وقت طويل على النار، لإن ده بيتطلب قاعدة سميكة وصلبة تقدر تحافظ على الطعام من الاحتراق.
  • بيحتوي على نسبة كروم ١٨٪ ودي نسبة مقاومة السبيكة للصدأ. ونسبة النيكل فيه ١٠٪ ودي السبيكة المسئولة عن اللمعة والمظهر اللي زي الفضة ومقاوم للصدأ.
  • القرص الألومنيوم في قاعدة الإناء بيصل سمكه لـ ٦ مم. وده اللي بيحافظ على الطعام من الاحتراق وبيوزع الحرارة بشكل جيد ومتساوي في كل الاتجاهات.
  • طقم أواني بيشمل كل المقاسات المطلوبة ١٦، ١٨، ٢٠، ٢٢، ٢٤ بيوفي بكل احتياجاتك المطلوبة ومزود بسعة لترية داخل كل إناء لسهولة تحديد المعيار المطلوب أثناء الطهي.
  • سهل التنظيف وممكن غسله في غسالة الأطباق.

نصائح الاستخدام

  • غسل الأواني قبل استعمالها.
  • عدم وضع الإناء فارغ على النار وتسخينه.
  • ضع الأواني في منتصف مصدر الحرارة لضمان التوزيع الحراري الجيد.
  • تجفيف الإناء بعد غسله.
  • في حالة تغيير لون الإناء يتم وضع ماء وقليل من الخل في الإناء وتركه فترة ويتم غسله ويعود كالجديد.

العيوب

  • لا يوجد

تجربة المستخدم

  • جميلة وعملية جدا والمعيار الداخلي مظبوط.
  • توزيع النار حلو جدًا وقاعدته السميكة بتحمي الأكل من الحرق.

شوف أواني طهي الزنوكي ستانلس ستيل ١٠ قطع من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

 أمنية عزمي، بكتب من 6 شهور. مش بدخّل أي حاجة في حياتي غير لما أكون دارسة كل جوانبها باستفاضة حتى لو كانت رياضة هلاعبها لولادي.. بحب أسيرش وأجيب معلومات عن كل حاجة وكل الآراء المتاحة قبل ما آخد أي قرار. ونفس الكلام قبل ما بكتب عن أي حاجة. بقرء كتير جدًا واسأل ناس خبرة عنها عشان أكون ملمة بكل معلومة سواءً كويسة أو وحشة. وبحاول دايمًا أجرب أي جهاز بنفسي قبل ما اكتب عنه عشان تكون التجربة والمعلومة صادقة ومفيدة وكمان مختلفة ودقيقة. وأكتر حاجة بحب أكتب عنها الأجهزة المنزلية لأن خبرتي فيها سنين وسنين من الخبرة الشخصية والعملية كمان. فأي معلومة بكتبها بتكون مدروسة 100%.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *