مجموعة من أبرز معدات الصيانة المنزلية على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

كتير مننا بيستمتع بإنه يعمل كل حاجة بنفسه خصوصًا على مستوى الصيانة المنزلية الدورية، بس عشان تعمل كده لازم يكون عندك معدات الصيانة المنزلية المناسبة لكل احتياجاتك، وفي المقال ده هنعرفك على مجموعة كبيرة من أدوات ومعدات وأجهزة الصيانة المنزلية الدورية اللي بتشمل الإصلاحات والسباكة، بس بننصحك كمان إنك برضة تستشير الخبراء وتستعين بيهم في حالة الأعمال الصعبة أو الأعمال الكهربائية.

ولو قررت تشتري أي معدة من معدات الصيانة المنزلية اللي هنتكلم عنها في المقال ده هتقدر تطلبها من خلالنا في ياقوطة وهتوصلك لحد باب البيت، وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

مجموعة من أبرز معدات الصيانة المنزلية على ياقوطة

المفكات والمفاتيح

طقم مفكات مغناطيسي ٣١ × ١ متعدد الاستخدامات

مجموعة مفكات ميني للجيب لتصليح الأجهزة الصغيرة والساعات والموبايل وغيرها من الأجهزة، المجموعة بتتكون من ٣٠ راس متنوعة ومعاها مقبض مفك بالمغناطيس.

اتعرف على عروض أسعار طقم مفكات ميني ٣١ × ١ من هنا.

طقم مفكات مكون من ٣٧ قطعة وستاند من APT

المجموعة اللي هتغنيك عن أغلب الأطقم التانية واللي هتخليك تقدر تفك وتركب كل اللي انت محتاجة من غير مشكلة، المجموعة من APT بتتكون من 37 قطعة، منهم قطعة مفك براغي واتنين مفك عادة صغير وستة مفك صليبة وأربعة مفك نجمة ده بالإضافة لعشرين رأس مفك متنوع ما بين عادة وصليبة ونجمة وصامولة.

اتعرف على عروض أسعار أطقم مفكات APT من هنا.

مفك تيست رقمي من انجكو

واحد من أحدث مفكات التيست اللي ممكن تحصل عليها هو مفك التيست الرقمي من انجكو واللي فيه شاشة صغيرة بتعرض كل بيانات التيات الكهربائي اللي بيتم قياسه، وكمان بيتيمز المفك بقدرته على اكتشاف مكان القطع الداخلي جوا الأسلاك من خلال تجربة قياس تيار سهلة وبسيطة جدًا.

اتعرف على عروض أسعار مفك التيست الرقمي من انجكو من هنا.

مجموعة مفكات التيست من توتال

مجموعة مفكات من توتال بتتكون من مفك تيست كبير مفك تيست صغير وكمان معاهم مفكين واحدة عادة وواحد صليبة.

اتعرف على عروض أسعار مجموعة مفكات تيست توتال من هنا.

مفتاح إنجليزي من Ingco

مفيش حاجة ممكن تغنيك عن وجود المفتاح الإنجليزي بين معدات الصيانة المنزلية بتاعتك، وبتتنوع أنواع ومقاسات المفاتيح الإنجليزي المتوفرة على ياقوطة ومنها المفتاح ده المتوفر بمقاسات متنوعة ومختلفة بوصة المصنوع من الصلب بإيد قوية مطلية.

اتعرف على عروض أسعار مفتاح إنجليزي من Ingco من هنا.

مفتاح عزم قابل للتعديل من سناب ان جريب

احصل على قطتين مختلفتين من مفتاح العزم من سناب ان جريب، المفتاح متعدد الاستخدامات وبوجود القطتين دول هتستغنى عن مجموعة كبيرة من المعدات والمفاتيح المستخدمة في الصيانة المنزلية بشكل عام سواء على مستوى السباكة أو غيرها.

اتعرف على عروض أسعار مفتاح سناب ان جريب متعدد الاستخدامات من هنا.

مفتاح فرنساوي مقاس ١٢ بوصة معدني من Emtop

المفتاح الفرنساوي من المفاتيح اللي بنحتاجلها كتير في الصيانة المنزلية بشكل عام، والمفتاح ده بيتميز بإنه مصنوع من الفولاذ عالي الجودة بتشطيب ساتان عشان يجمع ما بين الشكل الأنيق وكمان توفير أكبر مقاومة ممكنة ضد التآكل.

اتعرف على عروض أسعار مفتاح فرنساوي Emtop من هنا.

طقم النكيه ٩ قطع على شكل نجمة من MPT

مفاتيج الربط السداسية أو الألنكيه من المعدات اللي تحتاجلها كتير لو انت من المهتمين بالصيانة المنزلية بجد وبتحب تعمل كل حاجة بإيدك، والمجموعة دي هتكون مناسبة لأنها بتوفرلك مفاتيح النكية بمقاسات مختلفة وكلها معمولة من الصلب عالي الجودة.

اتعرف على عرض أسعار طقم النكيه ٩ قطع MPT من هنا.

مفتاح تايجر متعدد الاستخدامات ٤٨ في ١

تخيل مفتاح ربط واحد بيدقملك ٤٨ أداة مختلفة في هيكل واحد بس، هو ده اللي بيقدمه مفتاح تايجر المميز اللي بيقدم ٤٨ مفتاح ربط مختلفين في مفتاح واحد ده غير إن الرأس القابلة للدوران بتخليك تقدر تستخدمه في أي مكان مهما كان ضيق أو صعب الوصول ليه.

اتعرف على عروض أسعار مفتاح تايجر ٤٨ في ١ من هنا.

أجهزة ومعدات

شنيور فك وربط ببطارية ١٢ فولت من كراون

شنيور محمول بيشتغل بالبطارية ١٢ فولت بيعتمد على بطارية من سامسونج بتتشحن بالكامل في ساعة واحدة، الشنيور بيدعم وظيفتين كمفك وللحفر في الصلب والخشب، وبيدعم سرعتين مختلفتين.

اتعرف على عروض أسعار شنيور ببطارية ١٢ فولت من كراون من هنا.

شنيور ودقاق كهربائي سلكي ٦٨٠ وات مع ١١٥ قطعة من توتال

شنيور كهربائي بقوة ٦٨٠ وات بيعتمد على التوصيل المباشر بالكهرباء وبيشتغل كشنيور عادي أو دقاق، وبيتميز الشنيور بإنه جزء من طقم أدوات بيتكون من مجموعة كبيرة من المعدات من قطع المطرقة والمثقاب والمفكات والمطارق المخلبية والكماشات والمفاتيح وكمان قلم اختبار وسكين بشفرة وحامل لقم مغناطيسي وشريط عازل وبرامة حلزونية وبرماة للبناء وغيرها من المعدات المختلفة.

اتعرف على عروض أسعار شنيور ودقاق توتال من هنا.

بلاور شفط وطرد بقوة ٦٠٠ وات من Ingco

بلاور قوي من Ingco بقوة ٦٠٠ وات وسرعة بتوصل لحد ١٦٠٠٠٠ دورة في الدقيقة مع معدل للنفخ لحد ٣٫٥ مم في الدقيقة، ومعاه كمان كيس للغبار للاستخدام في حالة الشفط.

اتعرف على عروض أسعار بلاور Ingco من هنا.

أدوات ومعدات متفرقة

مسدس سليكون ٩ بوصة /٢٣٠ مم من Ingco

مسدس السليكون من معدات الصيانة المنزلية اللي مهم أوي تكون موجودة في بيتك وهتوفر عليك وقت ومجهود وفلوس كتير، والمسدس ده من Ingco مقاس ٩ بوصة /٢٣٠ مم مزود من قطعتين من المعدن التقيل والمريح في الاستخدام في نفس الوقت وكمان الإبره بتاعته مصنوعة من الصلب.

اتعرف على عروص أسعار مسدس سليكون Ingco من هنا.

سوسته تسليك مواسير ٨ متر من SGS

لو عندك مشكلة في السباكة سواء ماسورة أو حوض مسدود هتحتاج سباك يسلكهالك، وياخد منك فلوس ممكن تكون أكتر من سعر السلاكة دي اللي هتعيش معاك العمر كله، السلاكة طولها ٨ متر ومصنوعة من زنبرك حلزوني لولبي عشان سهولة حركتها وتسليكها للمواسير وفيها إيد بلاستيك لتسهيل مسكها واستخدامها.

اتعرف على عروض أسعار سوستة تسليك مواسير ٨ متر من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف معدات الصيانة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *