أفضل مستلزمات حفلة الكريسماس المثالية على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

لو خلاص قررت تحتفل بالكريسماس والسنة الجديدة، فانت أكيد بدأت تشوف هتحضر بيتك إزاي وهتدور على الشجرة والزينة وكل الحاجات دي الي ممكن تجيبها بسهولة من خلال مقال اتكلمنا فيه قبل كده عن زينة الكريسماس، بس الاحتفال مش بالزينة بس، الاحتفال ماينفعش من غير حفلة الكريسماس المثالية ودي عشان تتعمل صح لازم تحضرلها بالألعاب والسناكس والسماعات اللي هتسمع بيها المزيكا، وحتى لو الحفلة مش هتكون في بيتك وهتقضيها عند حد من العيلة أو صحابك فتقدر تاخد معاك الحاجات دي عشان تضيف متعة أكبر للحفلة.

وفي المقال ده هنعرفك إزال تحضر خفلة الكريسماس المثالية وهنتعرف على أبرز الأجهزة أو الألعاب اللي هتخلي الحفلة دي ماتتنسيش وتخليك تستقبل السنة الجديدة بأفضل طريقة.

ولو أي منتج من اللي هنتكلم عنهم عجبك هتقدر تطلبه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلك لحد باب البيت وكمان تقدر تشتري المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

مستلزمات حفلة الكريسماس

المزيكا

ماينفعش يكون فيه احتفال سواء حفلة الكريسماس أو أي حفلة تانية ومن غير ما يكون فيها مزيكا، وعشان كده هنبدأ بالسماعات البلوتوث اللي ممكن تستخدمها في بيتك أو تاخدها معاك أي حفلة في أي بيت عشان تستمتع بالمزيكا بأفضل نقاء للصوت.

سماعة Xiaomi Mi Bluetooth Speaker من Xiaomi

زي ما بتقدر تقدم قيمة مقابل السعر على مستوى الموبايلات والأجهزة المختلفة، فهي كمان بتقدم نفس المبدأ في السماعات، ومن خلال السماعة دي بتقدر توفر شاومي تجربة صوت استثنائية بفضل اعتمادها على سماعتين داخليتين بقوة ٣ وات وببطارية بتقدر تشتغل لحد ٨ ساعات متواصلة، السماعة وزنها خفيف جدًا رغم تصميمها القوي اللي ممكن يدي إيحاء بإن وزنها تقيل، وكمان متوافقة مع مختلف أنظمة التشغيل والأجهزة، والتحكم فيه سهل جدًا.

اتعرف على عروض أسعار سماعة Xiaomi Mi Bluetooth Speaker من هنا.

سماعة Boom 3 من Ultimate Ears

واحدة من أفضل سماعات بلوتوث سبيكر المتوفرة في الفئة السعرية دي هي سماعة Boom 3 من Ultimate Ears واللي بتتميز بتصميم ممتاز بيعتمد على شكل اسطواني عشان يقدم تجربة صوت ٣٦٠ درجة مثالية تقدر تقوم حفلة لوحدها رغم حجمها الصغير، وجوا التصميم المثالي ده فيه إمكانيات صوتية ممتازة ومبهرة بفضل صوت البيس العميق والدقيق واللي مفيهوش أي زن مع الاستخدام على حجم الصوت العالي، وكمان البطارية بتقدر تشتغل لحد ١٥ ساعة كاملة، والسماعة مقاومة للمياه والغبار والصدمات كمان.

اتعرف على عروض أسعار سماعة Boom 3 من Ultimate Ears من هنا.

سماعة Soundlink Revolve Plus من Bose

شركة Bose واحدة من أكبر الشركات في عالم الصوتيات، وبتقدم مجموعة ضخمة ومتميزة من سماعات بلوتوث سبيكر اللي من بينها سماعة Soundlink Revolver Plus اللي رغم حجمها الصغير إلا إنها بتتمتع بإمكانيات وقدرات صوتية أكتر من رائعة، فتصميم السماعة الدائري بزاوية ٣٦٠ درجة بيسمحلها تقدم تجربة صوتية ممتازة، ده غير إنها خفيفة وفيها إمكانيات للحمل والتنقل وبتقدر تتوصل من خلال بلوتوث أو من خلال كابل ٣٫٥ مم، وطبعًا على مستوى الصوت فاحنا بنتكلم عن إمكانيات هائلة من صوت قوي وترددات مختلفة بتقدمها بنقاء مالوش مثيل، ده غير البطارية اللي بتقدر تشتغل لحد ١٢ ساعة كاملة.

اتعرف على عروض أسعار سماعة Soundlink Revolver Plus من Bose من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع سماعات البلوتوث على ياقوطة من هنا.

الألعاب

ألعاب اللوح وألعاب الكروت

مجموعة من الألعاب الكلاسيكية اللي اتعودنا نلعبها واحنا صغيرين أو ظهرت خلال الفترة اللي فاتت بشكل جديد، ودي بقى بتتميز إنها رخيصة ومش مكلفة وهتلم أكبر عدد ممكن من اللاعبين ده غير إنه سهل أوي تاخدها معاك لو الحفلة بره البيت.

لعبة بنك الحظ

أشهر لعبة من الألعاب الجماعية في البيوت المصرية زمان واللي كنا بنسهر عليها بالساعات من غير ما نحس، اللعبة دي رجعت تاني بشكلها الكلاسيكي من نيلكو، اللعبة للي ميعرفهاش من أشهر الألعاب الجماعية الاستراتيجية واللي بتجمع ما بين الحظ والذكاء، وكمات تقدر تشتري النسخة الأجنبية الأصلية منها والمعروفة باسم Monopoly واللي بتقدمها نيلكو برضه.

اتعرف على عروض أسعار لعبة بنك الحظ من هنا.

لعبة ليدو

لعبة الليدو الشهيرة اللي كتير مننا لعبها وهو صغير وبتعتمد اللعبة على أربع لاعبين والهدف فيها إنك تثدر توصل كل قواشيط لحد المربع اللي في النص قبل أي لاعب تاني.

اتعرف على عروض أسعار لعبة الليدو من هنا.

لعبة أوراق مونوبولي ديل

شكل جديد من اشكال لعبة المونوبولي أو بنك الحظ هي لعبة Monopoly Deal واللي قدرت حتى تتفوق على اللعبة الأصلية من حيث الشهرة والمتعة.

اتعرف على عروض أسعار لعبة Monopoly Deal من هنا.

لعبة أونو ديلوكس

لعبة Uno الشهيرة وواحدة من أشهر الألعاب الجماعية اللي بتلم العيلة حواليها وبتقضي بيها ساعات من التفاعل والمنافسة والمتعة.

اتعرف على عروض أسعار لعبة أونو ديلوكس من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف ألعاب Nilco المتوفرة على ياقوطة من هنا.

ألعاب الفيديو

إيه رأيك تكون حفلة الكريسماس هي الوقت المناسب عشان تشتري منصة ألعاب جديدة وتنقل مستوى المتعة لمستوى جديد بتدعمه ألعاب الفيديو الممتعة اللي هتجمع العيلة أو الصحاب في حالة من التنافسية الممتعة.

منصة ألعاب Xbox Series S

الجيل الجديد من منصات ألعاب مايكروسوفت، وأرخص منصة ألعاب منتمية للجيل الجديد وبتتمع بإمكانيات قريبة جدًا من إماكانيات باقي منصات الجيل ده مع اختلاف إنها مش بتدعم السيديهات يعني بتشتغل بس على الألعاب اللي بيتم تحميلها من خدمة مايكروسوفت على الإنترنت.

اتعرف على عروض أسعار منصة ألعاب Xbox Series S من هنا.

منصة ألعاب PlayStation 5

منصة ألعاب الجيل الجديد من سوني، منصة PlayStation 5 هي أحدث حاجة وصلها مطوري منصات ألعاب سوني، والإصدار ده تحديدًا بيقدر يشغل السيديهات وبيشغل كمان ألعاب PS4 لو عندك منها سيديهات أصلًا.

اتعرف على عروض أسعار منصة ألعاب PlayStation 5 من هنا.

لعبة FIFA23

اللعبة الأشهر في عالم ألعاب الفيديو واللي هتقضي فيها وقت طويل من المتعة والمنافسة في حفلة الكريسماس السنة دي.

اتعرف على عروض أسعار لعبة FIFA23 من هنا.

اتعرف على عروض أسعار كل ما يتعلق بألعاب الفيديو على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *