مراجعة مواصفات كاميرا PTZ لأمان كامل

 كاميرا PTZ

كتبت: أمنيـة عـزمي

كاميرا PTZ بتتميز عن غيرها من كاميرات المراقبة بمواصفات تخليها من أفضل الكاميرات اللي بتوفر الأمان للمكان المستخدمة فيه، ودا لقدرتها على الدوران 360 درجة بشكل عمودي وأفقي بالإضافة لتقنية زووم اللي بتغطي مساحات واسعة في المكان وبالتالي بتكون الكاميرا مفيدة جدا في استخدامها في الأماكن الواسعة، الكاميرا بتوفر مرونة عالية في أماكن تركيبها بسبب قدرتها على الدوران والإلتفاف، وبتتمتع بسطوع عالي بفضل تقنية IR LED لتوضيح الرؤيا الليلية بفعالية كبيرة لمسافة 120 متر، بتوفر كمان مزايا ذكية من خلال إعدادات مسبقة، ومصنعة بخامات تتحمل درجات الحرارة العالية والأمطار والرطوبة.

هنوضح مع ياقوطة  أهم مواصفات ومميزات وعيوب كاميرا PTZ وهننقل لك رأي المستخدم فيها، ولو عجبتك وحبيت تشتريهت هتلاقي عندنا أحسن الأسعار ليهت وتقدر تقارن بينهم بنفسك وتقدر كمان تطلبهت من خلالنا وتوصلك في أقرب وقت.

بنفكرك إنك ممكن تشتري كاميرا PTZ من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، من غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بالتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

مواصفات كاميرا PTZ

  • الموديل: PTZ
  • اللون: أبيض

مميزات كاميرا PTZ

  • حركة ومراقبة كاملة، بتتميز كاميرا PTZ بقدرتها الفائقة والسريعة على الدوران في كل الإتجاهات 360 درجة، والإمالة 180 درجة، يعني بتوفر تغطية شاملة بشكل أفقي ورأسي.
  • مصممة بمحرك قوي بيوفر سرعة استجابة عالية وثبات واستقرار للكاميرا وبيتميز بأداء عمره طويل وبأنه يعمل بدون ضوضاء.
  • بتوفر زوايا رؤيا واسعة ومتغيرة بفضل دورانها الكامل وكمان مع ميزة Speed dome هتغطي كافة الاتجاهات وبالتالي بتوفر وجود كاميرات تانية في المكان.
  • إمكانية تغيير نطاق الرؤيا بصورة تلقائية أو يدوية من خلال العدسة المتغيرة Vari-Focal اللي بتنقلك من زوايا رؤيا واسعة زي زاوية 2.8مم لزاوية تانية أعمق أو أضيق زي زاوية 100مم.
  • مزودة بتقنية الرؤيا الليلية الفائقة الوضوح IR LED وبتوفر صورة بجودة ودقة عالية ورؤيا فعالة لمسافة 120 متر.
  • عندها القدرة على التحرك في اتجاهات مختلفة في فترة زمنية قصيرة، وبيكون ليها 8 مسارات محددة مسبقا، ووضع مراقبة واحد ثابت، مع إمكانية التحكم في ضبط وقت البقاء لكل موضع 2/4/6/8/10 ثانية، وضبط أوضاع التقييد في الناحية اليسرى واليمنى، مع ميزة الإحتفاظ بالبيانات الداخلية في حالة إنقطاع التيار الكهربائي.
  • تم إعدادها بمزايا ذكية زي ميزة Video Analytics اللي بتوفر إمكانية تحديد الأفراد المطلوب متابعتهم وتعقبهم ورصد حركتهم (Tracking).
  • ميزة Heat Map، واللي بتوفر كل البيانات عن الأماكن اللي بيكتر فيها الحركة في خلال ال24 ساعة السابقة.
  • مصنعة من خامات قوية بتتحمل درجات الحرارة العالية لحد 65 درجة، وبتتحمل الأمطار والرطوبة والظروف المناخية القاسية، بالإضافة إن الغلاف الخارجي ليها مقاوم للتخريب.

عيوب كاميرا PTZ

  • العيب الوحيد فيها هو عدم القدرة على تسجيل المنطقة اللي مش بتكون موجهه ليها وقت الدوران مهما كانت سرعتها وبالتالي مش بتقدر تسجل كل الاتجاهات في وقت واحد، ويفضل إنك تستخدم معاها كاميرا ثابتة علشان تغطي الأماكن العمياء وقت دوران الكاميرا.
  • سعرها بيكون عالي، لكن بتوفر جودة ودقة عالية.

أراء المستخدم في كاميرا PTZ

  • الكاميرا مميزة جدا في استخدامها وتغطيتها ودقيقة جدا وميزة فيها إني بقدر أغير زوايا الرؤيا واتابعها من على بعد من خلال الموبايل أو اللاب توب، ودقة التصوير فيها بالليل واضحة وبتحكم في الزووم حسب الحاجة أوقات، الحقيقة رغم إن الكاميرا سعرها عالي لكن مفيدة جدا ومعمرة.

شوف كاميرا PTZ من هنا

https://yaoota.com/ar-eg/product/%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%8A%D8%B1%D8%A7-ptz-2-price-from-sevencameras-egypt

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

كاتبة المقال       

أمنية عزمي، بكتب من 4 سنين، مش بدخّل أي حاجة في حياتي غير لما أكون دارسة كل جوانبها باستفاضة حتى لو كانت رياضة هلاعبها لولادي.. بحب أسيرش وأجيب معلومات عن كل حاجة وكل الآراء المتاحة قبل ما آخد أي قرار. ونفس الكلام قبل ما بكتب عن أي حاجة. بقرأ كتير جدًا واسأل ناس خبرة عنها عشان أكون ملمة بكل معلومة سواءً كويسة أو وحشة. وبحاول كتير أجرب أي جهاز بنفسي  لو متاح قبل ما اكتب عنه عشان تكون التجربة والمعلومة صادقة ومفيدة وكمان مختلفة ودقيقة. وأكتر حاجة بحب أكتب عنها الأجهزة المنزلية لأن خبرتي فيها سنين وسنين من الخبرة الشخصية والعملية كمان. فأي معلومة بكتبها بتكون مدروسة كويس جدا.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *