مأكولات ومشروبات لا غنى عنها في رمضان

كتبت: أماني سمير

شهر رمضان في الكام سنة الأخيرة بقى بييجي في أكتر شهور حر في السنة كلها، ومعظمنا أول ما بيسمع أذان المغرب بيجري يشرب مياه أو لبن علشان يعوض إحساس العطش بتاع اليوم كله.

لكن فيه عصاير ومشروبات ومأكولات تانية كتيرة مع المياه واللبن هتعوضنا عن إحساس العطش بتاع اليوم كله وكمان هتزود جسمنا بالطاقة والسكريات اللي بيكون محتاجها بعد ساعات الصيام الطويلة.

وعشان ياقوطة يهمها دايمًا راحتكم وسعادتكم، هنعرض عليكم مجموعة متنوعة من المأكولات والمشروبات اللي ما نقدرش نستغنى عنها في رمضان، تقدروا تشوفوها وانتم قاعدين في مكانكم وتعرفوا بتتباع فين وبكام قبل ما تشتروا ولو عجبكم منتج منهم تقدروا تطلبوه أونلاين وهيكون عندكم في أسرع وقت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

١- مشروبات فيتراك

بتتميز مشروبات فيتراك بتركيزها العالي اللي بيكفي يعمل ١٢ كوباية عصير بنكهة طبيعية ١٠٠٪، وبتتميز كمان بتنوع المشروبات والعصاير اللي بتقدمها واللي بتناسب كل الأذواق في شهر رمضان زي الخروب، المشمش، الكركديه والتمر هندي. وطبعًا العصاير دي كلها سهلة وسريعة التحضير علشان تكون جاهزة وقت التقديم.

مشروب الخروب

عبارة عن خلاصة الخروب المركز والمفيد جدًا لصحة الجسم، تقدر تخففه عشان تستمتع بطعمه الرائع والمنعش ليك ولأفراد أسرتك وضيوفك من الأهل والأصدقاء.

شوف مشروب الخروب من هنا.

مشروب المشمش

عبارة عن عصير المشمش المركز والغني بالفيتامينات والمعادن، تقدر تخففه عشان تستمتع بطعمه الرائع والمنعش المحبب للصغار والكبار.

شوف مشروب المشمش من هنا.

مشروب الكركديه

عبارة عن خلاصة زهور الكركديه المركز والمفيد لمرضى ضغط الدم المرتفع، تقدر تخففه عشان تستمتع بطعمه الرائع والمنعش طول السنة كمان مش في رمضان بس.

شوف مشروب الكركديه من هنا.

مشروب التمر هندي

عبارة عن خلاصة زهور التمر هندي المركز والمفيد واللي بيساعد الجسم على التخلص من السموم. تقدر تخففه عشان تستمتع بطعمه المميز يوميًا على الفطار.

شوف مشروب التمر هندي من هنا.


٢- تمر أبو عوف

عبارة عن عبوة مصنوعة من الورق المقوى والمغلف جيدًا للحفاظ على سلامة التمر بداخلها، واللي بتحتوي على ٤٠٠ جرام من التمر المجدول اللي بيتميز بطعمه الحلو وبيعوض جسمك عن فقدانه للسكريات والطاقة طول اليوم. تقدر تاكل التمر لوحده أو تدخله في صناعة العجائن والمخبوزات والحلويات بأنواعها المختلفة.

شوف تمر أبو عوف من هنا.

٣- مربى هيرو لايت

بتحتوي مربى هيرو لايت على ٦٠٪ من الفاكهة من غير إضافة سكر و٤٠٪ سعرات أقل، وبتتميز بخلوها من أي مواد حافظة والنكهات والألوان الصناعية، فهي طبيعية ١٠٠٪ تقدر تستخدمها علشان تعمل أشهى أطباق المعجنات والحلويات زي التشيز كيك اللي الكبار والصغار بيحبوها.

مربى الكرز الأسود

بيتميز الكرز الأسود بطعمه الفريد والمختلف اللي بيدي مذاق رائع عند إضافته للوصفات المختلفة زي الحلويات والمقبلات للحصول على سفرة مميزة ومبتكرة في رمضان.

شوف مربى الكرز الأسود من هنا.

مربى توت العليق

بيتميز توت العليق بطعمه الخاص اللي بيعشقه الأطفال الصغار قبل الكبار بالإضافة لفوايده الصحية، عشان كده تقدر تستخدم المربى في الوصفات الشهية والمغذية في نفس الوقت.

شوف مربى توت العليق من هنا.


٤- قهوة إيطالية

القهوة عشق خاص مش بيقدّره إلا محبيها، علشان كده اخترنالكم النوع ده من القهوة سريعة الذوبان والخالية من الكافيين عشان تكون مفيدة بعد ساعات الصيام الطويلة، بتيجي في عبوة ٢٠٠ جرام صُنعت من أجود حبوب القهوة في كولومبيا عشان تستمتع بيها طول شهر رمضان.

شوف قهوة إيطالية من هنا.

٥- حليب بالتمر مزارع دينا

هو عبوة محكمة الغلق تحتوي على ٢٩٥ مل من الحليب بالتمر والمفيد جدًا بعد ساعات الصيام الطويلة للصغار والكبار، ممكن تاخذه معاك في أي مكان وانت بره البيت عشان تفطر عليه أثناء صيامك ليمد جسمك بكل الفوايد اللي بيحتاجها من البروتين والمعادن والفيتامينات.

شوف حليب بالتمر مزارع دينا من هنا.

٦- زبيب

عبارة عن ٢٢٥ جرام من العنب المجفف يمكن استخدامه في العديد من الوصفات الحادق والحلو ليعطي مذاق خاص ونكهة مميزة لأطباقك طوال شهر رمضان.

شوف زبيب من هنا.

٧- مشمشية

عبارة عن ٢٢٥ جرام من المشمش المجفف يمكن استخدامه مع الخشاف، وبيدخل كمان في بعض الوصفات الشهية والمفيدة في نفس الوقت.

شوف مشمشية من هنا.

٨- قراصيا

عبارة عن ٢٢٥ جرام من البرقوق المجفف والمفيد لصحة الجسم واللي بيستخدم في عمل الخشاف وفي إعداد العديد من الوصفات اللذيذة والمبتكرة والمناسبة لشهر رمضان.

شوف قراصيا من هنا.

٩- تين مجفف

عبارة عن ٤٠٠ جرام من التين المجفف بيُستخدم في عمل الخشاف المتعارف عليه في شهر رمضان ومفيد جدًا لصحة كل أفراد الأسرة.

شوف تين مجفف من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *