جهز ركن العبادة لشهر رمضان مع ياقوطة

كتبت: منى عوض

رمضان شهر الاجتهاد والعبادة وتجديد النوايا الحسنة والدينية.. شهر واحد في السنة وضروري نبذل قصارى جهدنا في العبادة والاستمتاع بكل لحظة من روحانياته العظيمة. وعشان تقدر تحقق دا بأقصى مستوى استفادة وراحة خلال الشهر الكريم يفضل إنك تخصص ركن للعبادة وتجهزه بكل المستلزمات والأدوات اللي ممكن تحتاجها لتهيئته للعبادة. وضروري تاخد بالك إن الفكرة مش مقتصرة على الأدوات والمستلزمات اللي هتحتاجها، بل كمان اختيار مكان مناسب بمميزات محددة زي إنه يكون هادي ومريح وبعيد عن أي دوشة والإضاءة فيه كويسة عشا تقدر تستمتع وتخشع في العبادات المختلفة لأقصى درجة.

ولأن ياقوطة بتحب تشارككم في كل لحظاتكم، هتستعرض معاكم أهم الأدوات والمستلزمات اللي ممكن تحتاجها لتجهيز ركن العبادة. ولو حبيت تشتري أي حاجة من اللي هنستعرضها تقدر تعرف أحسن سعر ليها وتقدر كمان تطلبها من خلال موقعنا وهتوصلك في أقرب وقت ممكن.

بنفكرك إنك ممكن تشتري مستلزمات ركن العبادة من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

سجاد الصلاة

سجادة الصلاة دايمًا أول حاجة بتخطر على البال لما تفكر في تحضير ركن للعبادة والصلاة. وعشان تتعبد وإنت مرتاح وحاسس بهدوء ضروري تختار سجادة خاماتها وألوانها مريحة بالنسبالك، ويفضل طبعًا إنها تكون مبطنة عشان تكون مريحة أثناء السجود والجلوس عليها.

شوف عروض سجادة الصلاة المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

مسبحة

التسبيح والاستغفار وذكر الله من الأفعال اللي بتعزز مستوى العبادة، وأكيد هتحتاج مسبحة عشان تقدر تعمل دا بالأعداد اللي إنت عايزها ومن غير ما تتلغبط.

شوف عروض المسبحة المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

المصحف الشريف

المصحف الشريف جزء لا يتجزأ من ركن العبادة والصلاة أيضًا، فقراءة ورد يومي والقراءة منه في صلاة التراويح مثلاً شئ مهم جدًا.

شوف عروض المصحف الشريف المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

حامل المصحف

حامل المصحف تقدر تستخدمه في قراءة القرآن بخشوع وتركيز كبير وتقدر كمان تقرأ منه أثناء الصلاة بكل أريحية.

شوف عروض حامل المصحف المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

كتب إسلامية وكتب تفسير القرآن الكريم

تقدر كمان تضيف كتب دينية وكتب تفسير القرآن لركن العبادة الخاص بيك بحيث تزود معرفتك بالدين وتفسير القرآن الكريم والرسائل اللي بيوجها لينا.

شوف عروض كتب إسلامية المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

شوف عروض كتب تفسير القرآن الكريم المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

إسدال صلاة للنساء

إسدال الصلاة قطعة مهمة جدًا مفيش ست تقدر تستغنى عنه لأنه عادةً بيكون لا يصف ولا يشف وفضفاض وبيكون مغطي الجسم كله.

شوف عروض إسدال صلاة للنساء المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

مبخرة

ممكن تشتري كمان مبخرة لتعطير المكان ونشر الروائح الطيبة بداخله أثناء التعبد لإحساس أكبر بالراحة.

شوف عروض المبخرة المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

تابلوه إسلامي

تابلوه إسلامي صغير هيدي المكان شكل مختلف وهيعزز الأجواء الرمضانية وروحانيات العبادة.

شوف عروض التابلوه الإسلامي المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *