جهز بيتك للعيد مع ياقوطة

كتبت: منى عوض

العيد على الأبواب، ودايمًا أوقات العيد بيكون ليها بهجة خاصة وأجواء خاصة، ورغم إننا بنمر بظروف صعبة بتخلي فيه بعد شوية عن التجمعات، وده لسلامتنا كلنا، فمقال النهارده هيكون عن إزاي نستعد في بيوتنا لتجميل وتزيين البيوت بروح العيد والبهجة اللي تملى علينا بيوتنا.

هنتعرف من خلال المقال ده على مجموعة أفكار بسيطة عشان تجهز بيتك للعيد، ولو عجبك حاجة من اللي هنستعرضها وحبيت تشتريها تقدر تطلبها من ياقوطة وهتوصلك في أسرع وقت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

بالونات عيد مبارك

ممكن تستقبل العيد بتزيين بيتك ببلايين شكلها حلو ومكتوب عليها Eid Mubarak أو عيد مبارك بالعربي، وفي العموم البلالين بتدي مظهر مختلف ومميز خاصة لو أتحطت في مدخل البيت أو في غرفة الضيوف، وكمان بتكون محببة بشكل كبير على قلب الأطفال.

ممكن تشوف بالونات عيد مبارك من هنا.

مج العيد

مج العيد كمان ممكن يكون زينة مناسبة يعني ممكن تحطه في النيش كزينة وممكن تشرب فيه وممكن تحط فيه ورد صناعي بسيط هيوفر كمان مظهر كويس قوي للمكان.

ممكن تشوف مج العيد من هنا.

سلسلة أضواء الزينة

سلسلة أضواء الزينة ممكن تزيين بيها المكان أو تزيين بيها شجرة أو تستخدمها بالشكل اللي أنت عايزه فهي بتدي إضاءة حلوة ورومانسية للمكان وهتنفع جدًا لأجواء العيد.

ممكن تشوف سلسلة أضواء الزينة من هنا.

ضوء مربع لزينة العيد 3D

الإضاءة دي واخده شكل مربع مميز وموجود جواها لفظ الجلالة (الله) وشكل مسجد يعني هتفكرك بأجواء رمضان وأجواء عيد الفطر كمان، وممكن تحطها على المكتب أو على تربيزة جانبيه هتدي شكل حلوة ولمسة جمالية مختلفة لديكور المنزل.

ممكن تشوف ضوء مربع لزينة العيد 3D من هنا.

استيكر للعيد

الاستيكر ده ممكن تعلقه في غرف النوم فهو بيعتبر واحد من الديكورات اللي هتحسسك بروح العيد وبهجته.

ممكن تشوف استيكر للعيد من هنا.

مفرش كورشيه

ممكن تختار مفارش جديدة للبيت عشان تجدد فيه وعشان تحس ببهجة العيد وبهجة الحاجات الجديدة اللي اتعودنا عليها من صغرنا.

ممكن تشوف مفرش كورشيه من هنا.

مزهرية مصنوعة يدويا من الخوص

المزهرية دي شكلها لطيف وألوانها مبهجة وهتضيف كمان لمسة جمالية مختلفة على ديكور بيتك فهي صناعة يدوية من الخوص.

ممكن تشوف مزهرية مصنوعة يدويا من الخوص من هنا.

تابلوه 5 قطع

التابلوه مكون من 5 قطع بتكون بدورها شكل في نهاية المطاف زي زهرة عباد الشمس مثلاً أو شكل الغروب أو طائر مميز، وفكرة التابلوه مميزة ومختلفة وكمان شكلها شيك، كل اللي عليك أنك تختار الشكل اللي يعجبك واللي يناسبك ويناسب ديكور بيتك واستمتع بالمنظر الخلاب.

ممكن تشوف تابلوه 5 قطع من هنا.

شمعدان لشموع صغيرة

ممكن تغير كمان في شكل وأجواء ديكور البيت من خلال اللجوء لشراء شمعدان الشموع اللي بيضيف لمسة جمالية خصوصًا لما تقوم بإشعال الشمع اللي جواه يعني تحس بجو شاعري وجميل.

ممكن تشوف شمعدان لشموع صغيرة من هنا.

مصباح جانبي خشبي الصنع

المصباح الجانبي أو بمعنى أصح الأباجورة شكلها خشبي مميز ومختلف وفكرتها جديدة، وبالتالي لمستها هتكون جمالية فعلاً على ديكور البيت، يعني ممكن تضعها على تربيزة جانبية في غرفة الضيوف وتنورها عشان تستمتع بالإضاءة الجانبية الجذابة.

ممكن تشوف مصباح جانبي خشبي الصنع من هنا.

اعرف مع ياقوطة تاريخ العيدية في مصر والدول العربية.

ممكن تعرف مع ياقوطة كمان أصل كحك العيد، فراعنة أم فاطميين!

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *