أهم منتجات العناية بالبشرة بعد الاستحمام على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

الاستحمام من أهم روتينات العناية الشخصية، لكن مرحلة ما بعد الاستحمام هي الخطوة الأهم لضمان بشرة صحية ونضرة. فبعد إزالة الأوساخ والشوائب من الجسم، بشرتنا بتكون أكتر عرضة للجفاف وفقدان الرطوبة.

في المقال ده، هنتعرف على أهم أدوات ومنتجات العناية بالبشرة بعد الاستحمام، وهنرشدك لطريقة استخدامها للحصول على أفضل النتايج الممكنة.

ولو قررتي تشتري أي من المنتجات اللي هنتكلم عنها في المقال ده هتقدر تطلبها من خلالنا في ياقوطة وهتوصلك لحد باب البيت، وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أهم منتجات العناية بالبشرة بعد الاستحمام

منشفة ناعمة (فوطة)

استخدام فوطة ناعمة من أهم خطوات العناية بالبشرة بعد الاستحمام. اختاري منشفة مصنوعة من القطن الطبيعي عشان تتجنبي تهيج البشرة. جففي بشرتك برفق من غير فرك، لأن ده بيفقد البشرة رطوبتها الطبيعية.

فوطة قطن مصري طبيعي

فوطة مصنوعة من القطن المصري الطبيعي مقاس ٥٠ × ١٠٠ سم.

اتعرف على عروض أسعار مختلف الفوط على ياقوطة من هنا.

غسول لطيف

غسل الوجه بعد الاستحمام ضروري لإزالة أي بقايا من الصابون أو الشامبو. اختاري غسول يكون لطيف ومناسبًا لنوع بشرتك، وحطيه على وجهك باستخدام أطراف الأصابع بلطف.

غسول الوجه Visibly Clear من Neutrogena

غسول الوجه Visibly Clear من Neutrogena بالجريب فروت الوردي بيتميز بقدرته على إزالة الشوائب عشان يخلي بشرتك نضيفه ومنتعشة ومشرقة دايمًا.

اتعرف على عروض أسعار غسول Visibly Clear من هنا.

تونر

التونر بيساعد على استعادة توازن درجة حموضة البشرة بعد غسلها بالصابون. اختاري تونر مناسب لنوع بشرتك، وده بيتحط على الوجه باستخدام قطعة من القطن.

تونر منعش ومنظف للوجه Olay Cleanse

تونر منعش ومنظف وملطف للبشرة بيعتمد على الصبار والبرو فيتامين B5 عشان يقدر يوفر أفضل عناية ممكنة من خلال إزالته لكل الزيوت والدهون غير المرغوب فيها من الوجه والبشرة بشكل عام، كمان مرطب متميز جدًا، والمهم إنه خالي من الكحور.

اتعرف على عروض أسعار تونر Olay Cleanse من هنا.

مرطب للبشرة

ترطيب البشرة هو الخطوة الأهم في روتين العناية بالبشرة بعد الاستحمام ومن أهم منتجاته. اختاري مرطب مناسب لطبيعة بشرتك ونوعها، ويتحط على وجهك ورقبتك وجسمك بالكامل.

لوشن مرطب للبشرة مقاوم للشمس Sun Care من نيفيا

لوشن مرطب للبشرة ومقاوم للشمس بيتميز بإنه مقاوم للمياه وبيقدر يتحمل أقصى درجات الرطوبة، وكمان بيحمي من الشمس لأنه بمعامل SPF أكتر من ٣٠ وده بيوفر حماية فورية للبشرة من الشمس.

اتعرف على عروض أسعار لوشن Sun Care من نيفيا من هنا.

كريم واقي من الشمس

واقي الشمس ضروري لحماية بشرتك من أشعة الشمس الضارة، حتى لو كان في فصل لشتاء. اختاري واقي شمس بمعامل حماية عال يكون SPF 30 أو أكتر وحطيه على وجهك ورقبتك قبل الخروج من البيت بـ 20 دقيقة على الأقل.

واقي للشمس اسبراي Infinity بمعامل SPF50

واقي للحماية من الشمس سبراي لسهولة الرش والتوزيع على الجسم، والصن سكرين ده بمعامل SPF50 عشان يضمن حماية قوية ضد الشمس.

اتعرف على عروض أسعار واقي الشمس سبراي من انفينيتي من هنا.

زيت جوز الهند

زيت جوز الهند مرطب طبيعي رائع للبشرة. يمكنك استخدامه على وجهك وجسمك بعد الاستحمام لترطيب عميق.

زيت جوز الهند نقي ١٠٠٪ من باراشوت

زيت جوز هند نقي بنسبة مية في الميه من براشوت، مناسب للشعر والبشرة وكمان صالح للأكل لانه مصنوع من أجود أنواع جوز الهند.

اتعرف على عروض أسعار زيت جوز الهند النقي من باراشوت من هنا.

جل الصبار

جل الصبار ليه خصائص مهدئة ومضادة للالتهابات. وتقدري تستخدميه على وجهك بعد الاستحمام لتخفيف أي تهيج أو احمرار.

جل الصبار من دكتور سيلوان ٢٥٠ جرام

جل الصبار من دكتور سيلوان هو مرطب غير دهني بيقدر يهدي البشرة بفعالية عالية لاحتواءه على تركيز عالي من الألوفيرا الطبيعية واللي بتعتبر مصدر غني بالفيتامينيات والمعادن الأساسية اللي بتحتاجها البشرة للحفاظ على صحتها وجمالها، وكمان بيحتوي على مضادات الأكسدة اللي بتساعد على حماية الجلد من العوامل الخارجية. العبوة بحجم ٢٥٠ جرام بالإضافة لعشرين جرام زيادة ومعاها هدية غسول للوجه ومزيل للمكياج من أيفا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع جل الصبار من هنا.

قناع الوجه

قناع الوجه طريقة رائعة لتغذية البشرة وترطيبه وتقدري تستخدمي إما قناع وجه طبيعي مصنوع من مكونات منزلية، أو شراء قناع جاهز من المحلات أو الصيدليات.

نصائح إضافية للعناية بالبشرة بعد الاستحمام

  • اشربي مياه كتير للحفاظ على ترطيب بشرتك من الداخل.
  • تناول طعام مغذي غني بالفواكه والخضروات من أهم العوامل للحفاظ على نضارة وصحة البشرة.
  • النوم لفترات كافية.
  • تجنبي التعرض المباشر للشمس لفترات طويلة.
  • استخدمي منتجات العناية بالبشرة المناسبة لنوع بشرتك.
  • حافظي على تنضيف بشرتك بانتظام.
  • رطبي بشرتك مرتين في اليوم على الأقل.

لو قدرتي تطبقي النصايح دي بانتظام، حتتأكدي من حصول بشرتك على العناية اللي تستحقها، وهتتمتعي ببشرة صحية ونضرة دائماً.

اتعرف على عروض أسعار مختلف منتجات العناية الشخصية من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *