أمن بيتك مع أقوى كاميرات المراقبة من ياقوطة

كتبت: منى عوض

كاميرات المراقبة شئ لا بد منه لو بتفكر في أمنك وسلامتك العامة سواء فيما يتعلق ببيتك أو شركتك أو أي مكان إنت حابه، يعني تقدر تراقب من خلالها أطفالك وتطمن عليهم وتطمن من سلامة ممتلكاتك لو إنت مسافر أو بتقضي اليوم بطوله برا البيت أو في الشغل وهكذا. بجانب إن تركيبها بقى شيء إجباري بموجب القانون عند ترخيص المحلات والأنشطة التجارية المختلفة

ولأن سلامتك وأمانك شئ مهم، هنستعرض معاك أفضل كاميرات المراقبة اللي ممكن تستخدمها، ولو عجبك أي واحدة منهم وحبيت تشتريها وتأمن بيتك بيها، فلا بد تعرف إنك تقدر تشوف أحسن أسعارها وتقدر كمان تطلبها من خلالنا في ياقوطة وهتوصل لحد مكانك في أسرع وقت.

بنفكرك إنك ممكن تشتري كاميرات المراقبة من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

كاميرا مراقبة من هيكفيجن 5 ميجابكسل DS-2CD1153G0-I

كاميرا مراقبة صغيرة الحجم بحيث تبقى مستخبية في المكان اللي هتعلقها فيه وتقدر توصلها من خلال أسلاك كهربائية. الكاميرا بتقدم صور جودتها كويسة بشكل كبير بفضل اعتمادها على مستشعر دقته 5 ميجابكسل، وكمان دقتها البالغة 2560 × 1920 بكسل، بجانب اعتمادها على خاصية الرؤية الليلية اللي بتعمل بالأشعة تحت الحمراء بنطاق يصل حتى 30 متر. الكاميرا بتلتقط كمان ضربات القلب وتقدر تظبط إعدادتها وتحميها بكلمة لسر وتحط علامة مائية على الصور وما إلى ذلك. وسط كل المزايا دي يعيبها إنها ثابتة مش متحركة بالتالي فهي مش بتغطي المساحة بالكامل وهتحتاج تجيب كاميرات أكتر لو المكان كبير.

شوف عروض كاميرا مراقبة من هيكفيجن 5 ميجابكسل DS-2CD1153G0-I المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

كاميرا منزلية ذكية من إيزفيز 2 ميجابكسل C1C-B

كاميرا واي فاي صغيرة جدًا بعدسة دقتها 2 ميجابكسل، وفيها مصابيح LED مدمجة بالأشعة تحت الحمراء لرؤية ليلية أوضح على مدى يصل إلى 40 قدم. وتقدر تطمن تمامًا من خلال تطبيق إيزفيز اللي بيرسلك تنبيهات لو الكاميرا لقطت أي نشاط مش مظبوط، بجانب إنها بتديك تنبيهات صوتية عالية وواضحة لو اكتشفت أي حركة مفاجئة، وتقدر كمان تتكلم مع الشخص اللي موجود في المكان اللي فيه الكاميرا بشكل مباشر من خلال الخيارات الصوتية المتعددة. الكاميرا كمان بتسجل صوت وصورة لو إديتها أمر بدا مباشرة، بحيث تخزن الفيديو المُسجل دا في مكان إنت بتحدده لحفظ التسجيلات أو في مكانين في نفس الوقت بحيث تُنشأ نسخة احتياطية إضافية تلجألها لو احتجتها في أي وقت.

شوف عروض كاميرا منزلية ذكية من إيزفيز 2 ميجابكسل C1C-B المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

كاميرا مراقبة داخلية داهوا 3 ميجابكسل DH-IPC-C35

كاميرا داهوا واحدة من كاميرات المراقبة المناسبة للمكاتب وللغرف خصوصًا غرف الأطفال، فهي بتعمل بتقنية الواي فاي وبتيحي بمستشعر كاميرا دقته 3 ميجابكسل مع عدسة تعمل بالأشعة تحت الحمراء لتصوير أفضل في الإضاءة الليلة. وكمان بتتميز بذاكرة داخلية سعتها 16 ميجابايت وفيها منفذ لتركيب ميموري خارجي سعته ممكن تصل إلى 128 جيجابايت، بحيث تخزن الفيديوهات اللي هتسجلها زي ما إنت عايز.

شوف عروض كاميرا مراقبة داخلية داهوا 3 ميجابكسل DH-IPC-C35 المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

كاميرا مراقبة من هاي شارب HS-D043RM

كاميرا صغيرة بترقب في السقف ومزودة بمستشعر دقته 4 ميجابكسل من نوع COMS للمسح التدريجي بحيث الصور تتميز بدقة ووضوح عالي، مع الاستخدام النهاري والليلي كمان بفضل مرشح الأشعة تحت الحمراء اللي بيغطي مسافة تصل إلى 30 متر، وكمان مزودة بميكروفون بحيث تسجل صوت وصورة. تقدر كمان تشغل الكاميرا وتراقب المكان وإنت بعيد، بجانب إنها بتديك تنبيه لو رصدت أي حركة في المكان. الكاميرا مزودة أيضًا بتصنيف IP66 اللي بيثبت مقاومتها للماء والغبار.

شوف عروض كاميرا مراقبة من هاي شارب HS-D043RM المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

كاميرا مراقبة سمارت من شاومي C300

كاميرا مراقبة بتتوصل من خلال الواي فاي فهي متوافقة مع أنظمة الأندرويد والـ iOS، وبتيجي بفتحة عدسة F1.4، وبتقدم صور دقتها 2K ودرجة وضوحها 2304 × 1296 بكسل، وتقدر تضيفلها كارت ميموري بمساحة تصل إلى 256 جيجابايت عشان تخزن عليه أي فيديوهات هتسجلها. جدير بالذكر كمان إنها بتتميز برؤية ليلة بالأشعة تحت الحمراء بحيث ترصد أي شخص يدخل المكان اللي فيه الكاميرا في فترة الليل أو في الأوقات الضلمة.

شوف عروض كاميرا مراقبة سمارت من شاومي C300 المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

شوف عروض كاميرات المراقبة المختلفة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

شوف كمان دليل ياقوطة لاختيار أفضل كاميرات المراقبة.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *