أفكار لتجهيز وتزيين البيت في رمضان

أفكار-تجهيز-المنزل-في-رمضان

كتب: أماني سمير

رمضان هو الشهر اللي المسلمين بينتظروا من السنة للسنة، لأنه عند ناس كثير هو أكثر شهر بتتجمع فيه كل العائلة على الإفطار، وبتحلى اللمّة مع الأقارب والأصحاب والجيران، وفي مننا كتير بيعتبر تجهيز ديكور البيت في رمضان من الحاجات الأساسية اللي بيهتم بكل تفصيلة فيها عشان يستمتع جوه بيته بالأجواء الرمضانية هو وعائلته والناس اللي بيحبهم، ولأن ياقوطة يهمها اهتمامتكم هنعرض عليكم منتجات وأفكار لتجهيز البيت في رمضان بشكل عصري وأنيق، وبلمسات بسيطة وسهلة سوف تحصلون على إطلالة رمضانية مبهجة وغير مكلفة، وتقدروا تتفرجوا على المنتجات دي وتقارنوا بينهم وتعرفوا بيتباعوا فين وبكام قبل ماتنزلوا تشتروا، ولو في منتج عجبكم وحابين تشتروه أونلاين اطلبوا فوراً وهيوصلكم لحد البيت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

1. بين باج رمضاني

تتميز البين باج ببساطة تصميمها مع الإحساس بالراحة والاسترخاء عند الجلوس عليها؛ لأنك تقدر تغير من وضعك بسهولة ويسر وخصوصًا لو هتقعد لفترات طويلة، وهي مصنوعة من الجلد المطبوع بزخارف الخيامية الشهيرة  والمضادة للماء لذلك يمكن تنظيفها بكل سهولة، ويمكن وضعها في غرفة النوم أو غرفة المعيشة أو حديقة المنزل، وتُعتبر طريقة بسيطة تزود بيه عدد المقاعد اللي عندك لو جايلك ضيوف.

السعر 375 جنيه مصري.

لمشاهدة بين باج رمضاني من هنا.

2. ترابيزة رمضاني بمقعدين

من مميزات هذا الطقم إنّه صناعة يدوية صنعت خصيصًا لإضفاء الجو الرمضاني في منزلك، وهذا الطقم مصنوع من الخشب ومغطى بقماش الخيامية بالكامل، ووزنه خفيف وسهل في نقله وتخزينه لأن الترابيزة يمكن فردها وطَويها لتصبح ترابيزة جانبية أو وضعها في المنتصف كما يناسبكم.

السعر 395 جنيه مصري.

لمشاهدة ترابيزة رمضاني بمقعدين من هنا.

3. زينة جدارية

لها عدة استخدامات حيث يمكن تعليقها على الحائط أو حامل الستائر (البلتكانة) وتعلق كذلك على الباب أو في البلكونة، وهي مصنوعة من القطن لذلك يمكن غسلها وكيّها بكل سهولة.

السعر 60 جنيه مصري.

لمشاهدة زينة جدارية من هنا.

4. ترابيزة طبلة

مصنوعة من البلاستيك عالي الجودة ومصممة على شكل طبلة ومغطاه بالكامل من قماش الخيامية الرمضاني، ويمكن نقلها ووضعها في أي مكان بكل بساطة لخفة وزنها وسهولة حملها، وتقدر تحطها في غرفة المعيشة أو الصالون أو حديقة المنزل، وبذلك تحصل على أجواء رمضانية بلمسات بسيطة وعصرية.

السعر 200 جنيه مصري.

لمشاهدة ترابيزة طبلة من هنا.

5. خددية رمضان كريم

تعتبر من الإكسسوارات الأساسية في ديكور المنزل للكنبة والفوتيه، عشان كده اخترنالك خددية مصنوعة من القماش الأبيض الناعم ومطبوع عليها تصميم مسجد وكلمة «رمضان كريم» بالألوان الأسود والأحمر لتتماشى مع ألوان قماش الخيامية الرمضاني، ومن مميزات الخددية دي إنها هتليق مع أي فرش سادة.

السعر 100 جنيه مصري.

لمشاهدة خددية رمضان كريم من هنا.

6. مفرش سفرة رمضاني

مقاسه 260*135 سم ومصنوع من قماش الخيامية القطن، يستخدم كمفرش للسفرة وممكن كمان تستخدميه كمفرش للكنبة لأنه مزين من الأطراف بشريط من الشراشيب الناعمة، بالإضافة إلى أن قماش الخيامية يتميز بألوانه المتنوعة والجذابة فسهل يليق مع ديكور بيتك لإعطائه طابع رمضاني أنيق وعصري.

السعر 130 جنيه مصري.

لمشاهدة مفرش سفرة رمضاني من هنا.

رمضان كريم!

قد تنفد المنتجات من المتاجر – out of stock-  في أي وقت لكن غالبًا تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك إبلاغنا فى تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com في فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *