أبرز وأشهر أنواع العصارات المتوفرة على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

العصارات من بين الأدوات اللي كتير مننا مش بيفكر فيها كتير في البيت رغم أهميتها الكبيرة وده لأهمية توافر عصير طازة في البيت على طول وده لأهمية شرب العصير لأن من خلال بنحصل على السوايل اللزمة للجسم لينا ولأطفالنا وكمان بنقدر من خلالها نحصل على كتير من الفيتامينات اللي جسمنا بيحتاجها لزيادة المناعة أو لممارسة الرياضة أو للحفاظ على الصحة.

ومع توافر العصارات في البيت بنقدر نتفادى الاعتماد على العصاير المعلبة واللي بتكون معتمدة على خلاصات من الفاكهة وكمان بيتحط عليها مواد مختلفة للنكهة أو الحفاظ عليها ده غير إضافة السكر اللي بتكون موجودة في أغلب أنواع العصاير الموجودة في السوق، أما استخدام العصارة في البيت فبيخليك تعمل عصير طبيعي من غير مواد حافظة ومن غير أي إضافة للسكر لو مش ايز تضيف سكر أو حابب تضيف عسل طبيعي، وده كمان معناه إنك هتوفر كتير أوي من ميزانية البيت اللي ممكن تكون بتخصصها لشراء العصير ليك أو لأولادك.

أما الرياضيين فيقدروا من خلال العصارة ومعاها الخلاط إنهم يعملوا الكوكتيلات المهمة ليهم واللي بيكون فيها نسبة عالية من البروتينات والمعادن المفيدة وممكن استخدامها قبل التمرين أو بعده خلال فترة الراحة.

كل المميزات دي وغيرها بتخلي وجود العصارة حاجة مهمة جدًا في البيت، وعشان كده هنعرفكم في المقال ده على أبرز وأشهر أنواع العصارات المتوفرة على ياقوطة وأكثرها مبيعًا وشهرة، ولو عجبتكم أي عصارة عجبتكم هتقدروا تطلبوها من خلالنا في ياقوطة وهتوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أبرز وأشهر العصارات المتوفرة على ياقوطة

العصارة الكهربائية المحمولة متعددة الاستخدامات

من العصارات الكهربائية اللي اتشهرت في الفترة اللي فاتت جدًا وده لانها محمولة وممكن استخدامها في أي وقت كعصارة فاكهة أو خلاط أو كمان كأس للشرب على طول والنوع ده من الأنواع المفضلة جدًا للرياضيين لأنها بتتيح إمكانية العصر والخلط في أسرع وقت قبل التمرين أو قبله.

العصارة مش مخصصة للحمضيات طبعًا، أما الكاقة فبتستمدها من خلال بطارية قوية قابلة للشحن وبقدرتها بتقدر تعمل كوب العصير في دقيقة واحدة بس، وبتتميز العصارة بوجود فلتر لتنقية الشوائب، العصارة سعتها ٣٨٠ ميللي ومش صالحة للاستخدام مع الموالح أو الفواكه ذات النواة ويفضل تقطيع الفاكهة قطع صغيرة لسهولة الاستخدام.

اتعرف على عروض أسعار العصارة الكهربائية المحمولة من هنا.

عصارة ليمون برشاش

نوع جديد ومختلف من أنواع عصارات الليمون لأنها مدمجة برشاش بيخليك تقدر ترش الليمون على أي حاجة محتاجه إضافة ليمون، العصارة على شكل مسمار بيدخل الليمونة وفيه فلاتر بتقدر تسحب العصير من الليمون بمجرد الضغط على الرشاش واللي بيتوفر بحجمين مختلفين مع العصارة، وبتمتاز العصارة بقدرتها على منع تسريب العصير والتوافق مع أحجام مختلفة من أنواع الليمون وطبعًا لأنها معمولة من البلاستيك فسهلة التنضيف جدًا.

اتعرف على عروض أسعار عصارة الليمون برشاش من هنا.

عصارة الطرد المركزي J500 من براون

واحدة من أبرز العصارات المتوفرة على ياقوطة وفي السوق المصري اللي بتقدمها شركة براون اللي بتعتبر واحدة من أكبر الشركات المتخصصة في الأجهزة المنزلية في العالم، وبتتميز العصارة بمجموعة كبيرة من المميزات زي نظام Drip Stopper واللي بيسمح بإنك تشغل العصارة بضغطة زر واحدة من غير ما تحتاج تلمس العصارة تاني، والعصارة معمولة من الستانليس والزجاج بتصميم بيمنع حدوث أي تسريب أو خروج العصير خلال الخلط والعصر.

بتتمتع العصارة كمان بسرعتين وبنظام أمان رباعي ده غير إنها على قاعدة مضادة للانزلاق، وفيها نظام للعصر السريع اللي بيستغرق بس ١٥  ثانية لإتمام عملية العصر والخلط، وفيها مكان لتخزين كابل الكهرباء في حالة عدم الاستخدام، العصارة كمان فيها فلتر بينقي العصير من الفوم.

اتعرف على عروض أسعار عصارة براون j500 من هنا.

عصارة الحمضيات CJ650 من بلانك اند ديكر

عصارة الحمضيات الممتازة من بلاك اند ديكر واللي بتتمتع بدورق سعة ٠٫٥ لتر مع سرعيتن للعصر، سرعة خفيفة للفواكه اللي بمكونات لينة وسرعة عالية للمكونات الصلبة، وبتشتغل العصارة بمجرد الضغط عليها بثمرة الفاكهة من فوق، وفيها قفل أمان ذاتي لحماية المستخدم من الرذاذ أو من إمكانية حدوث أي إصابة، العسارة عملية جدًا وشيك وحجمها صغير واستهلاكها للطاقة محدود جدًا.

اتعرف على عروض أسعار عصارة الحمضيات CJ650 من هنا.

عصارة الحمضيات CJ300 من براون

فيتامين سي هيبقى في متناول إيدك في أي وقت وبسهولة وبسرعة من خلال عصارة الحمضيات CJ300 من براون اللي بتتميز بسهولة الاستخدام من غير الحاجة لاستخدام أي زراير، كل اللي عليك تدوس بالفاكهة على العصارة من فوق عشان تشتغل، والعصارة فيها مانع للتسريب ومانع للرذاذ وكمان سهلة التنضيف لانها متوافقة مع غسالات الصحون.

اتعرف على عروض أسعار عصارة الحمضيات CJ650 من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع العصارات المتوفرة على ياقوطة من هنا.

اتعرف على مختلف الأدوات والأجهزة المنزلية المتوفرة على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *