طرق مكافحة الحشرات وحماية جنينتك من الحشرات في الصيف

كتب: خالد عاصم

لو بيتك فيه جنينه صغيرة أو روف وعامل فيه شوية زرع، فمع دخول الصيف المشكلة مابتكونش في الجو والحر وبس، لا كمان بتكون في الحشرات، ففي الصيف بتزيد الحشرات بشكل كبير جدًا ومن أنواع كتير ومختلفة، خصوصًا لو عندك جنينة أو بتربي حيوانات أليفة اللي بتجذب أنواع من الحشرات مختلفة زي القراد والبراغيت، وعشان كده بتكون مهمة القضاء على الحشرات، واحدة من اهم المهام اللي لازم تاخد بالك منها وتركز فيها وفي المقال ده هنتكلم عن مجموعة من الطرق المختلفة اللي ممكن تقدر تحمي بيها نفسك وعيلتك وبيتك وجنينتك وكمان حيواناتك الأليفة من الحشرات المختلفة.

ولو المنتجات اللي هنتكلم عنها عجبتكم هتقدروا تطلبوها من خلالنا في ياقوطة وهتوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

طرق مكافحة الحشرات المختلفة لحماية بيتك وجنينتك

الطرق الطبيعية

 لو مابتحبش تتعامل مع الكيماويات أو بتخاف من خطورتها، ففي طرق كتير طبيعية ممكن تستخدمها، هي صحيح مش هتكون بنفس كفاءة استخدام الكيماويات ولكنها فعالة بنسبة مقبولة في حالات الإصابة البسيطة أو الوقاية، ومن بين الطرق الطبيعية دي طريقة بتتعمل بين خليط من المنتجات اللي هنتعرف عنها دلوقتي.

خليط مكافحة الحشرات الطبيعي

خل تفاح

حل تفاح من شانه بحجم ٢٥٠ مل.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع خل التفاح المتوفرة على ياقوطة من هنا.

زيت النعناع الطبيعي

زيت النعناع الطبيعي  في الميه حجم ٣٠ مل من أريج.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع زيت النعناع العطري على ياقوطة من هنا.

زيت الخزامي (اللافندر)

زيت الخزامي أو اللافندر من مكه حجم ٣٠ مل.

اتعرف على عروض أسعار زيت اللافندر المتوفر على ياقوطة من هنا.

من خلال مجموعة المنتجات اللي فاتت دي هتقدر تعمل خليط طبيعي هيساعدك إنك تتخلص من الحشرات وتقاومها، وده لأن المجموعة دي من المنتجات الطبيعية ليها قدرة على إيعاد الحشرات من المكان اللي بتترش فيه، وعشان تعمل الخليط المثالي، استخدم كباية خل تفاح على كل أربع كبايات مياه واستخدم حوالي ٥ نقط من كل نوع زيت وحطهم في رشاش ورش بيهم الأماكن المصابة بالحشرات.

المبيدات الحشرية الكيميائية

بوتوكس للقراد والبراغيت

من المبيدا القوية جدًا المتخصصة في الحماية من القراد والبراغيت واللي ممكن تهاجم جنينتك وبيتك من خلال حيواناتك الأليفة، والمبيد ده قوي جدًا وبيستخدم بنسب تخفيف معينة لازم تاخد بالك منها زي ما هي مكتوبة على العلبة بالظبط، ولازم تراعي إنه مايكونش فيه حيوانات أو أطفال وقت الرش وفي الفترة اللي بعدها لحد ما الرش يتشرب وينشف وبعد كده تنضف ماكنه تاني بالمياه والصابون أو أي منظف أرضيات.

اتعرف على عروض أسعار مبيد بوتوكس للقراد والبراغيت من هنا.

سوبر مكتين للقضاء على العنكبوت الأحمر

العنكبوت الأحمر من الحشرات الشرسة واللي ممكن تهاجم جنينتك وده معناه ضرر ليك ولعيلتك وكمان للجنينه نفسها، والمبيد ده ممتاز جدا في مكافحة الحشرات وخصوصأ العنكبوت الأحمر والحشرات صانعة الأنفاق اللي بتدمر جنينتك بمجرد ما تقدر توصلها وتتكاثر فيها.

اتعرف على عروض اسعار مبيد سوبر مكتين من هنا.

مبيد لمبادا ون

واحد من اشهر المبيدات المستخدمة في مكافحة الحشرات في الجناين الكبيرة والصغيرة، وده لان المبيد ده بيكافح مجموعة كبيرة جدًا من الحشرات الزاحفة والطائرة وصانعات الأنفاق، وبيدقر يقضي عليها في كل أطوارها سواء كانت بيضة أو يرقة أو حشرة يافعة وغيرها.

اتعرف على عروض أسعار مبيد لمبادا ون من هنا.

 مبيد لاستر لإبادة البق

لو جنينتك فيه كنبة أو مرجيحة أو كراسي عليها مراتب أو فرش، فده معناه إنها معرضة للإضابة في البق اللي بينتشر جدًا في الصيف، ويعتبر المبيد ده من الحلول السحرية لإبداة البق وبيستخدم بكل سهولة بالرش من غير ما تحتاج لتحفيف أو تركيبات تانية.

اتعرف على عروض أسعار مبيد لاستر للبق من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع المبيدات الحشرية المتوفرة على ياقوطة من هنا.

نصائح عامة لحماية جنينتك ومكافحة الحشرات

بالإضافة لاستخدام المبيدات المناسبة في مجموعة من النصايح المهمة اللي هساعدك على مكافحة الحشرات وحماية جنينتك وبيتك وبالتالي أفراد عيلتك:

  • حافظ دايمًا على نضافة الجنينة والحفاظ على مواعيد الرش وإنها تكون معرضة للشمس بشكل كافي وكمان لازم تحافظ على تخفيف طول الحشائش قدر الإمكان.
  • لو عندك حيوانات لازم تاخد بالك من نضافتها دايمًا وده باستخدام الطرق المناسبة من مبيدات مخصصة للحشرات بتقدر تخلصك من القراد والبراغيت وبالتالي تمنع انتشارها في بيتك.
  • فيه مجموعة كبيرة من أنواع النباتات اللي بتعمل كمكافح طبيعي للحشرات زي الريحان واللافندر والليمون والنعناع والروزماري والشيح وغيرها، وممكن بزراعتك للأنواع دي أو بعضها تحمي جنينتك وبيتك من الحشرات الزاحفة  والطائرة والزواحف كمان.

 

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *