أبرز كاميرات المراقبة الداخلية والخارجية المتوفرة على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

كاميرات المراقبة من اهم الحاجات اللي بتوفر الأمان في بيوتنا سواء على مستوى المراقبة الخارجية أو الداخلية لأوض الأطفال مثلًا، وفي المقال ده هنساعدك تختار الكاميرا الأنسب ليك من بين مجموعة من أفضل كاميرات المراقبة المتوفرة على ياقوطة.

ولو أي كاميرا من اللي هنتكلم عنهم عجبتكم هتقدروا تطلبوها من خلالنا في ياقوطة وهتوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أشهر أنواع كاميرات المراقبة المتوفرة على ياقوطة

كاميرا المراقبة اللاسلكية Xiaomi Mi Security

بتقدم شاومي كاميرا المراقبة اللاسلكية Xiaomi Mi Security اللي بتقدم جودة Full HD 1080p بزاوية رؤية ١٣٠ درجة وبتتميز بنطاق أشعة تحت الحمراء لحد ١٠ متر لدعم الرؤية الليلية وإمكانية تحديد الحركة الذكية وكمان فيها واي فاي ثنائي الترددات وبتدعم التواصل الصوتي من الاتجاهين.

وبتقدر الكاميرا تصور الفيديو بجودة 1080p بمعدل ٢٠ إطار في الثانية، وبفضل تقنية واي فاي بتقدر تشوف المعروض على الكاميرا من خلال تليفونك.

اتعرف على عروض أسعار كاميرا المراقبة اللاسلكية Xiaomi Mi Security من هنا.

كاميرا المراقبة الداخلية Dahua HDW1400M

واحدة من أشهر كاميرات المراقبة الداخلية وأوسعها انتشارًا، واللي بتتمتع بجودة صورة ممتازه لاعتمادها على المستشعر بدقة ٤ ميجا بيكسل، وبتميز الكاميرا بمجموعة من المميزات منها التصميم المميز والجذاب وبتتمتع بعدسة بتقدر تحول بين التركيز المتعدد والثابت، والكاميرا سلكية طبعًا بتحتاج للتوصيل من خلال كابلات وبتقدر تنقل الإشارة من خلال كابل Coaxial اللي بيدعم توصيل البيانات لحد ٧٠٠ متر.

اتعرف على عروض أسعار كاميرا المراقبة الداخلية Dahua HDW1400M من هنا.

كاميرا المراقبة الخارجية 2B Pro

شركة 2B الشهيرة بتقدملنا كاميرا المراقبة الخارجية 2B Pro اللي بتتميز بعدسة بدقة ٢ ميجا بيكسل بتدعم تصوير الفيديو بجودة 1080p وبتتميز بتقنية تناظرية عالية الدقة مع خاصية الكشف عن الحركة وبتتميز كمان برؤية ليلية بفضل مستشعر الأشعة تحت الحمراء اللي بيشتغل لحد ٥٠ متر، وممكن التحكم في الكاميرا من خلال الهواتف الذكية بنظامي تشغيل اندرويد وiOS.

اتعرف على عروض أسعار كاميرا المراقبة الخارجية 2B Pro من هنا.

كاميرا المراقبة الخارجية Honeywell HBW2PR1

من كاميرات المراقبة الخارجية الممتازة اللي بتدعم تصوير الفيديو بجودة 1080p بمعدلات ٢٥ إطار في الثانية و٣٠ إطار في الثانية بفضل اعتمادها على مستشعر بقطر ١/٢.٧ بوصة بدقة ٢ ميجا بيكسل، وبتدعم تصوير الفيديو بجودة 1080p بمعدل ٢٠ إطار في الثانية بالاعتماد على مستشعر بقطر ١/٣ بوصة بدقة ٤ ميجا بيكسل وهو المستشعر المتميز sensorWide Dynamic Range، وبتتميز العدسات دي بتقنيات مضادة للانعكاسات مع توفير ألوان واضحة جدًا سواء بالنهار أو بليل ده غير عن فيها تقنيات متعددة للتخلص من الضوضاء البصرية.

بتتميز الكاميرا كمان بدعمها لحماية ضد العديد من ظروف الجو، يعني بتقدم تشتغل من درجة حرارة -٣٠ لحد ٦٠ درجة مئوية، وتشغيلها سهل جدأ يعني بمجرد تركيبها بس تقدر تشغلها من غير إعدادات معقدة.

اتعرف على عروض أسعار كاميرا المراقبة الخارجية Honeywell HBW2PR1 من هنا.

كاميرا المراقبة اللاسلكية Ezviz C3A

من كاميرات المراقبة الصغير المدمجة التصميم واللي بتتمتع بإمكانيات ممتازة، الكاميرا بتعتمد على مستشعر بقطر ١/٤ بوصة بدقة ٢ ميجا بيكسل ببعد بؤري ١٢٦ درجة وبتدعم الرؤية الليلية لحد ٧٫٥ متر، وبتدعم الكاميرا تصوير الفيديو بجودة 1080p بمعدل ٢٥ إطار في الثانية و٣٠ إطار في الثانية، وبتتميز كمان بإن فيها ميكروفون مدمج متعدد الإتجاهات وكمان فيها سماعة مدمجة عشان تقدر تتواصل صوتيًا من الناحيتين، أما عن التوصيل فبيعتمد على الواي فاي.

اتعرف على عروض أسعار كاميرا المراقبة اللاسلكية Ezviz C3A من هنا.

كاميرا المراقبة الداخلية Dahua C Series

من كاميرا المراقبة المثالية جدًا للمكاتب أو لأوض الأطفال، وبتتمتع الكاميرا بمستشعر بدقة ٣ ميجا بكسل بعدسة بالأشعة تحت الحمراء ثابتة التركيز، وبفضل الأشعة تحت الحمراء بتتميز الكاميرا بجودة صوت ممتازة في مختلف ظروف الإضاءة المحيطة وبتقدر توفر جودة وتباين ألوان ممتازة، وبفضل التقنيات الذكية اللي بتتميز بيها فبتقدر تحدد من نفسها نطاق الأشعة تحت الحمراء، وكمان بتتمتع بإمكانية بتخليها تقدر تقلل المساحة اللي بتحتاجها مقاطع الفيديو من خلال تحول العدسة الأوتوماتيكي للتركيز على مناطق الحركة.

اتعرف على عروض أسعار كاميرا المراقبة الداخلية Dahua C Series من هنا.

كاميرا المراقبة اللاسلكية Imilab CMSXJ11A EC2

بتعتمد الكاميرا دي على ٨ مصابيح بتشتغل بالأشعة تحت الحمراء عشان تقدر تشوف لحد ٣٣ قدم وبزاوية رؤية لحد ١٢٠ درجة، يعني توفر جودة رؤية مليئة بالتفاصيل ومن غير أي تشويه حتى في الليل، وبتتميز الكاميرا بدعمها ببطارية بتقدر تخليها تشتغل لحد أسبوع كامل، وبتوفر الكاميرا خدمة تخزين سحابية مجانية لمدة ٧ أيام، وكمان تقدر تخزن بياناتك على كروت ميموري لحد ٦٤ جيجابايت، والكاميرا مصممة عشان تقدر تتحمل ظروف كتير متقلبة في الجو.

اتعرف على عروض أسعار كاميرا المراقبة اللاسلكية Imilab CMSX11A EC2 من هنا.

اتعرف على عروض أسعار أبرز كاميرات المراقبة على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *