أبرز ألعاب Lego على ياقوطة

كتبت: منى عوض

ألعاب الليجو من أكتر الألعاب المفضلة والمفيدة بالنسبة للأطفال لأنها بتساعد بشكل كبير في تنمية قدرات الطفل العقلية وبتشجعه على التفكير والابتكار ومهارات تانية كتير.

ولأننا في ياقوطة يهمنا راحتك وراحة أسرتك دايمًا، مقال النهاردة هيقدم أبرز ألعاب الليجو على ياقوطة، عشان لو عجبك أي حاجة منهم وحبيت تشتريها تقدر تعرف أحسن سعر ليها وتقدر كمان تطلبها من خلالنا وهتوصلك في أسرع وقت.

*بنفكرك إنك ممكن تشتري ألعاب Lego من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

لعبة ليجو ذا سيمبسونز Kwik-E-Mart

اللعبة دي بتتكون من أكتر من 71 ألف قطعة ليجو مستوحاه من متجر Kwik-E-Mart في سلسلة الرسوم المتحركة The Simpsons الملئ بالتفاصيل الغنية والألوان المميزة واللافته للنظر، وفي العموم اللعبة دي بتكون عادة مناسبة للأطفال من سن 12 عاما فيما فوق فهي بتساعدهم في تعزيز قدراتهم الفكرية وتعزيز مستوى الإبداع عندهم.

ممكن تشوف لعبة ليجو ذا سيمبسونز Kwik-E-Mart من هنا.

لعبة ليجو على شكل London bus

اللعبة مكونة من 1686 قطعة مميزة ومناسبة للأطفال من سن 16 عام فيما فوق، فهي عبارة عن نموذج مصغر من حافلات لندن الساحرة ذات الطابقين اللي بتيجي بتفاصيل مميزة زي فكرة اعتمادها على اللون الأحمر وزجاجها البانورامي وإطاراتها المصممة بشكل فريد وصندوق التذاكر وكابينة السائق وطفاية الحريق وسلالم الصعود للدور العلوي لمشاهدة معالم المدينة وغيرها من التفاصيل الغنية والمميزة فعلًا.

ممكن تشوف لعبة ليجو على شكل London bus من هنا.

لعبة ليجو على شكل موقع للتعدين Mining Experts Site

اللعبة مناسبة للأطفال اللي بتتراوح أعمارهم بين 7 إلى 12 سنة، وبتكون مكونة من 883 قطعة.

اللعبة بتتكون من 6 مجسمات مصغرة وهي سائقان وخبير تفجير وعامل منجم وعالم ورئيس العمال، بجانب مجسم عنكبوت ودب، ومركبة تفتيت وتكسير الصخور كبيرة الحجم ومدعومة بذراع رافعة وفيها كابينة للسائق وفيها جرافة أمامية مع مجرفة قابلة للرفع وشاحنة قلابة مع منصة قابلة للإمالة، وكمان هتلاقي عربتي مناجم ونظام مسار وقطع ذهب مخفية.

ممكن تشوف لعبة ليجو على شكل موقع للتعدين Mining Experts Site من هنا.

مكعبات ليجو على شكل مدينة سيدني

المكعبات دي هتخليك قادر على تكوين معمار مدينة سيدني الرائع، يعني من خلال 361 قطعة فقط هتقدر تشكل مبنى دار الأوبرا في سيدني وجسر ميناء سيدني وبرج سيدني.

ممكن تشوف مكعبات ليجو على شكل مدينة سيدني من هنا.

ليجو دوبلو بيت عطلة ميكي

اللعبة دي بتتكون من 57 قطعة مستوحاة من كارتون ميكي ماوس، وهتلاقي أنها بتمكن الطفل من تشييد منزل للشخصية الكارتونية الخيالية لقضاء العطلة الصيفية أو الشتوية، وفي العموم اللعبة بتساعد الأطفال على الاندماج مع الشخصيات الكرتونية المميزة اللي كلنا أتربينا عليها وبتخليهم يعيشوا معاهم عالم الخيال ويشغلوا دماغهم لأقصى درجة ممكنة.

ممكن تشوف ليجو دوبلو بيت عطلة ميكي من هنا.

مكعبات ليجو على شكل Ferris Wheel

المكعبات دي بتاخد شكل عجلة المراقبة أو ما يُعرف أيضًا بالعجلة الدوارة اللي بتكون عادة ضمن الألعاب الترفيهية في الملاهي والحدائق والمنتزهات.

ممكن تشوف مكعبات ليجو على شكل Ferris Wheel من هنا.

مكعبات ليجو سبيد تشامبيونز مكلارين مرسيدس

لو طفلك من عشاق السيارات، فهتلاقي أن المكعبات دي مناسبة ليه لأنها واخده شكل سيارة مكلارين مرسيدس، وفي العموم اللعبة دي مكونة من 332 قطعة وبتكون مناسبة للأطفال اللي بتتراوح أعمارها بين 7 إلى 14 عام.

ممكن تشوف مكعبات ليجو سبيد تشامبيونز مكلارين مرسيدس من هنا.

مكعبات ليجو على شكل معرض مطارات

المكعبات دي واخده شكل معرض للطائرات هتلاقي فيه الطائرات النفاثة والطائرة القديمة الأنيقة قبل الإقلاع، وتقدر تكون الشكل دا من خلال 670 قطعة وهتلاقي أنها مناسبة للأطفال من عمر 6 أعوام إلى 12 عام فهي بتساعدهم على تخيل شكل المطارات وشكل الطائرات وهي بتقلع.

ممكن تشوف مكعبات ليجو على شكل معرض مطارات من هنا.

 

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *