أهم أدوات الكروشيه على ياقوطة

كتبت: منى عوض

فن الكروشيه من أجمل الفنون اليدوية اللي ممكن أي حد يتعلمها ويمارسها ومنها هيقدر يستمتع ويريح أعصابه وكمان يكسب فلوس من ورا المشغولات اللي هيعملها.

ياقوطة هتقولكم في المقال ده على أهم أدوات الكروشيه اللي ممكن تحتاجوها، ولو حبيت تشتري حاجة منهم تقدر تشوف أحسن سعر ليها وتقدر كمان تطلبها من خلالنا وهتوصلك في أسرع وقت.

بنفكرك إنك ممكن تشتري أدوات الكروشيه من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

إبرة الكروشيه

إبرة الكروشيه هي الأساس وهي أول حاجة بنختارها ووجودها دائم، وفي العموم هتلاقي منها أحجام وأنواع كتير زي الإبر الألومنيوم الأكثر انتشاراً والأسهل استخداماً، وفيه كمان الإبر البلاستيكية والإبر الخشبية بس دول نوعين مش عمليين قوي لأنهم ممكن يتكسروا بسرعة وبيبقى من الصعب أحياناً استخدامهما، وفيه الإبر ثنائية الخطاف ودي بيكون ليها خطاف في كلا طرف من أطرافها ودي لطيفة وهتخليك تدخل ألوان تانية في قطعة الكروشيه اللي إنت بتعملها.

تقدر تختار إبرة الكروشيه الأنسب ليك من هنا.

خيوط الكروشيه

خيوط الكروشيه فيه منها أنواع كتير زي الصوف والحرير والقطن والنايلون وغيرها كتير، وكل نوع بيكون ليه استخداماته الخاصة، يعني مثلاً خيوط الصوف من الممكن استخدامها في حياكة السجاد والبطاطين والشرابات والجوانتي وغيرها كتير، وخيوط القطن تنفع لحياكة الملابس بكافة أشكالها وأحجامها، وخيوط الحرير تنفع للمفارش والإكسسوارات، وفيه خيوط تنفع لحياكة الشنط مثلاً، في العموم استخدامات الخيوط دي ملهاش نهاية.

تقدر تختار خيوط الكروشيه الأنسب ليك من هنا.

مقص

المقص مهم كمان لأن بمجرد ما تخلص شغل أو حياكة قطعة معينة هتحتاج تقص الخيط، ودا بالنسبالك يعني مش هيكون الاستخدام الوحيد للمقص لأنه ليه استخدامات تانية كتير في الحياه.

تقدر تختار المقص الأنسب ليك من هنا.

مازورة قياس

مازورة القياس هيكون ليها استخدام ودور فعال كمان، فهي هتساعدك في أخذ قياسات القطعة اللي هتشتغلها بالكروشيه بشكل مظبوط، أيًا كانت القطعة دي إيه سواء ملابس أو مفارش أو أي حاجة لازم يكون ليها قياس ولازم تاخده بشكل مظبوط.

تقدر تختار مازورة القياس الأنسب ليك من هنا.

إبر تنظيف كروشيه

بمجرد الانتهاء تمامًا من حياكة قطعة الكروشيه، أول حاجة بتكون محتاج تعملها هي تنظيف القطعة وتخليصها من أي خيوط زيادة أو تظبيط الحواف غير المتساوية وبالتالي هتحتاج تستخدم إبر تنظيف الكروشيه اللي بتختلف عن إبر الكروشيه العادية من حيث حجم الفتحات بتاعتها واللي بتكون مصصمة بشكل مناسب لإتمام المهمة المطلوبة بكل سهولة.

تقدر تختار إبرة تنظيف كروشيه الأنسب ليك من هنا.

علامات غرز الكروشيه

علامات غرز الكروشيه أو ما يُعرف أيضاً باسم دبابيس الكروشيه مفيدة جدًا في تحديد غرز البداية والنهاية الخاصة بالباترون أو قطعة الكروشيه اللي بتصممها، أو لو حبيت توقف لفترة وخايف إن الخيط يفك فممكن تستخدم الدبابيس دي في تثبيت شغلك لحد ما ترجع تكمله تاني في أي وقت إنت عايزة.

تقدر تختار علامات غرز الكروشيه الأنسب ليك من هنا.

عداد رقمي

لو محتاج تعرف عدد الغرز اللي عملتها بكل سهولة، فالعداد الرقمي هو الأنسب للمهمة دي.

تقدر تختار العداد الرقمي الأنسب ليك من هنا.

مقلمة

المقلمة هتكون مهمة في تخزين أدوات الكروشيه وتنظيمها وعشان تضمن نضافتها وعدم ضياعها وإمكانية الوصول ليها بكل سهولة.

تقدر تختار المقلمة اللي إنت عايزها من هنا.

تقدر تختار أي حاجة إنت عايزها ومتعلقة بالكروشيه من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *