مميزات وأسعار Pentair طلمبة غاطسة 1.6 حصان- إيطالي

كتبت: أمنية عزمي

المضخات الغاطسة هي عبارة عن مضخة طرد مركزية مزودة بمحرك كهربائي بقوة معينة بتختلف من نوع لآخر  بيمكنها من العمل تحت الماء، وبشكل عام بيكون المحرك أسفل المضخة، والانتشار الكبير لأنواع المضخات عمل روح منافسة قوية بين الشركات المنتجة والكل بيتنافس على تحسين عمل المحرك والأسلاك الموجودة فيه واللي اختيار مواصفاتها بيكون مهم جدا لأن هي اللي بتعزل المحرك عن الماء، في أنواع بيصل العميق فيها ل 150 متر تحت سطح الماء حسب الاستخدام، ومن أهم مميزات المضخة الغاطسة إنك تستغنى عن استخدام العمود وكراسي التحميل، وممكن كمان تستغنى عن غرف المضخات الخاصة بالمضخة التوربينية، بيتم استخدام المضخة الغاطسة في أعماق كبيرة وقليل جدا لما بيحصل أي إنحراف. والمضخات الغاطسة في منها نوعين: نوع بيستخدم في الأعماق البعيدة زي الآبار، ونوع بيستخدم في المياه الضحلة زي مياه الصرف الصحي.

هنتكلم في المراجعة دي مع ياقوطة عن أهم مواصفات ومميزات وعيوب Pentair طلمبة غاطسة 1.6 حصان- إيطالي وهنتعرف على رأي المستخدم فيها ولو عجبتك وحبيت تشتريها هتلاقي عندنا أحسن الأسعار ليها وتقدر تقارن بينهم بنفسك وتقدر كمان تطلبها من خلالنا وتوصلك في أقرب وقت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

المواصفات

  • النوع: مضخات مياه.
  • رقم الموديل: NFG-18L
  • الرقم المميز للسلعة: 2724753786032
  • العلامة التجارية: ماكسيم.
  • مصدر الطاقة: الهواء.

المميزات

  • كفاءة عالية في رفع وتفريغ المياه الغير نظيفة اللي بتحتوي على مواد صلبة وتعمل بشكل ممتاز مع أنظمة الزراعة المائية والنوافير وأحواض السمك والمكيفات الصحراوية ومياه الصرف الصحي.
  • واحدة من أكتر الأنواع المستخدمة في محطات الرفع ومضخات الاستخدام الزراعي والمدني لجودة صنعها.
  • قوة 1.6 حصان، وسرعة الدوران فيه 2850 لفة في الدقيقة، كمية المياه اللي بيتم ضخها عالية جدا تصل ل 33 متر مكعب في الساعة.
  • تصل لعمق كبير 12,8 متر رأسي.
  • عزل من درجة إف اللي بتتحمل درجات البرودة والحرارة العالية حتى درجة 40 مئوية.
  • مزودة بمحرك كهربائي مستحث Induction motor ثلاثي الأوجه (3 فاز) بيتميز بعزله التام عن الخارج وبيمنع مرور الخام داخل أجزائه وإتلافه.
  • جسم الطلمية والمروحة مصنعين من الصلب المقاوم للصدأ بدرجة 304 والعمود مصنع من الصلب المقاوم للصدأ بدرجة 416.

العيوب

  • طلمبات الغطس اللي بتعمل ب 3 فاز من أعطالها إن المحرك بيعمل في الاتجاه العكسي.

تجربة المستخدم

  • بستخدمها في الزراعة وبقالها فترة كبيرة ومالهاش مشاكل، المحرك الكهربائي فيها قوي 3 فاز وعزله عالي جدا وقدرتها عالية على رفع كميات ضخمة من المياه بفضل قوة الموتور ومش بتحتاج صيانة غير كل كل فترات كبيرة ممكن توصل لسنة ونص بدون صيانة ومستواها كويس قوي.

شوف Pentair طلمبة غاطسة 1.6 حصان- إيطالي من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

أمنية عزمي، بكتب من سنة ونص. مش بدخّل أي حاجة في حياتي غير لما أكون دارسة كل جوانبها باستفاضة حتى لو كانت رياضة هلاعبها لولادي.. بحب أسيرش وأجيب معلومات عن كل حاجة وكل الآراء المتاحة قبل ما آخد أي قرار. ونفس الكلام قبل ما بكتب عن أي حاجة. بقرأ كتير جدًا واسأل ناس خبرة عنها علشان أكون ملمة بكل معلومة سواءً كويسة أو وحشة. وبحاول كتير أجرب أي جهاز بنفسي  لو متاح قبل ما اكتب عنه عشان تكون التجربة والمعلومة صادقة ومفيدة وكمان مختلفة ودقيقة. وأكتر حاجة بحب أكتب عنها الأجهزة المنزلية لأن خبرتي فيها سنين وسنين من الخبرة الشخصية والعملية كمان. فأي معلومة بكتبها بتكون مدروسة كويس جدا.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *