رمضانك أحلى مع ياقوطة … حضر سفرة السحور المثالية في رمضان في أسرع وقت

كتب: خالد عاصم

السحور عند ناس كتير ساعات بيكون أهم وأمتع من الفطار، وده عشان بيتحضر على الهادي وبيكون خفيف ومن غير زحمة ودايمًا بيكون قدام التليفزيون، فعشان الأسباب دي وغيرها كتير مننا بيستمتع بتحضير السحور، وعشان رمضانك أحلى مع ياقوطة فاحنا هنحضر معاك السحور، وهنعمل مع بعض أحلى سفرة سحور، وكمان الأجهزة المختلفة اللي ممكن تنفعك في تحضير السحور.

ولو أي حاجة من اللي هنتكلم عنها عجبكتم هتقدروا تطلبوها من خلالنا في ياقوطة وهتوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

حضر أحلى سحور في رمضان مع ياقوطة

سواء كنت من عشاقه في الأيام العادية أو لا، ماينفعش سفرة السحور مايبقاش عليها فول، هو ده مسمار المعدة زي ما قالوا أهالينا، واللي بيقدر يدخل المعدة يقفل معاك لحد فطار تاني يوم، وعشان نعمل أحلى طبق فول على السحور، فأفضل اختيار هو إننا ندمس الفول في البيت عشان يبقى نضيف ومضمون، وبغض النظر عن المكونات اللي هنحتاجها من أنواع خضار متنوعة كده مطلوبة في التدميس، فاحنا هنحتاج حاجتين أساسيتين، الدماسة والفول، وبالنسبة للدماسة ففي أنواع كتير من الدماسات المتوفرة على ياقوطة، ومنها:

الدماسة 

دماسة من الألومنيوم والستانليس ستيل مقاس متوسط بأيدين من نوفال.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع الدماسات المتوفرة على ياقوطة من هنا.

أما الحاجة التانية فهي الفول نفسه، وبتتوفر أنواع مختلفة من فول التدميس على ياقوطة ومنها:

نبتة فول تدميس

فول تدميس وزن ٥٠٠ جرام من نبتة من أجود أنواع قول التدميس الفاتح.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع فول التدميس على ياقوطة.

أما بقى لو عايز توفر على نفسك فممكن تختار من بين مجموعة كبيرة من أنواع الفول الجهاز اللي بتقدمه مجموعة كبيرة من الشركات المختلفة المشهورة في عالم الأغذية زي الأنواع دي:

فول هارفست بالخلطة المصرية

فول مدمس بالطحينة وزن ٤٠٠ جرام من حدائق كاليفورنيا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع الفول الجاهز على ياقوطة.

الطبق التاني هو الجبنة، وأفضل نوع جبنة مناسب للسحور هو الجبنة القريش لأنها خفيفة جدًا على المعدة ومش بتسبب العطش وكمان هي أكتر نوع جبنة صحي بإجماع كل خبراء التغذية، وعشان الجبنة القريش اللي ممكن تجيبها من أي مكان ممكن تكون مش مضمونة، فاحنا هنشتري

 جبنة قريش

جبنة قريش من كارفور محفوظة بعناية ومعمولة بأجود وأدق الطرق الصحية.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع الجبنة القريش على ياقوطة من هنا.

ينفع نعمل سحور من غير ما يكون فيه بيض مسلوق أو مقلي، أكيد لا، لازم يكون فيه بيض، ويكون نوع مضمون ومعروف بجودته وسلامته، زي

البيض الأبيض من أورجانيك

طبق بيض أبيض ٣٠ بيضة من أورجانيك.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع البيض على ياقوطة من هنا.

مش هنتكلم عن العيش اللي ممكن نجيبه من أي فرن جنبنا لو مالناش أوي في العيش المغلف، بس ليه منخليش العيش مرتبط برمضان وهو محطوط في عياشة معمولة من قماش الخيامية اللي هيضيف روح رمضان على سفرة السحور.

عياشة رمضان

عياشة عازلة للخبز معمولة من قماش الخيامية بألوان متعددة وتصميمات مختلفة مستوحاة من أجواء رمضانية.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع العياشات المتوفرة على ياقوطة من هنا.

ممكن يكون العيش محتاج يتسخن أو فيه طبق متبقي من الفطار وجاي على مزاجنا نحطه في السحور، أو عملنا الفول بدري شوية وبرد، ففي الحالة دي محتاجين نسخنه بسرعة ومن غير ما نضيع وقت، وده هيخلينا محتاجين

ميكروييف شارب

ميكروويف ممتاز من شارب سعة ٢٠ لتر بيمتاز بهيكل معمول من المعدن اللي مش بيعكس درجة حرارة الميكروويف الداخلية، وبيستخدم في فك التلج أو التسخين وبرامجه المتعددة بتساعد على إعداد الأكل بطرق مختلفة.

اتعرف على عروض أسعار أفران الميكروييف من زانوسي من هنا.

بعد ما عملنا شوية الأطباق الجامدة دي وحضرنا سفرة السحور التمام وكلنا كمان، يبقى فاضي حاجتين بس، الحاجة الأولانية ما ينفعش يبقى فيه سحور من غيرها، وهي الزبادي، والسنة دي هنجرب نعمل الزبادي في البيت، ودي مسألة سهلة جدًا بس محتاجة

ماكينة صنع الزبادي

بسعر مناسب جدًا جدًا وبتوفير كبير هتحسه بجد لما تحسب بتشتري زبادي بقد إيه كل يوم والماكينة دي تقدر تطلعلك زبادي يوفر عليك كام على مدار شهر رمضان أو على المدى البعيد، مع ماكينة صنع الزبادي من سوناي هتقدر تعمل ٨ كبايات زبادي في المرة الواحدة، باستخدام مكونات طبيعية كلها تحت إيدك وتقدر تحصل عليها في أي وقت، الماكينة كمان سهلة الاستخدام والتنضيف.

اتعرف على عروض أسعار ماكينة صنع الزبادي من سوناي من هنا.

أما الحاجة التانية وآخر حاجة ممكن نحتاجها فهي شوية مكسرات كده خفيفة لزوم الطاقة اللي هنحتاجها جدًا تاني يوم، وممكن ناخد منها حبة كده بعد الزبادي أو ممكن نرش منها شوية على الزبادي.

مكسرات أبو عوف

مجموعة مكسرات مشكلة من أبو عوف وزن ١٠٠ جرام.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع المكسرات على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *