الدليل الكامل لتجديد وتنسيق غرفة المعيشة من ياقوطة

كتب: خالد عاصم

لو بتفكر تجدد غرفة المعيشة تجديد كامل فده ممكن يكون معناه إنك هتلف أيام طويلة عشان تختار اللي انت عايزة و بكل ببساطة تقرا المقال ده واحنا هنساعدك تعمل الليفنج اللي بتحلم بيه.

ولو أي منتج من اللي هنتكلم عنهم عجبكم هتقدروا تطلبوه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

دليلك الكامل لتجديد غرفة المعيشة

الأثاث

أول حاجة لازم تهتم بيها لما تيجي تجدد غرفة المعيشة هو الأثاث أو العفش اللي بيكون القطع الأساسية من الليفنج، وفي السطور اللي جاي هنقول على أفضل قطع الأثاث المختلفة اللي هتخليك تعمل الليفنج اللي بتحلم بيها.

الركنة والكنب

القطعة الأولى واللي عليها هنبني كل حاجة في الليفننج هي الكنب أو الركنة، ودي مجموعة من الكتب والأركان الكويسة جدًا واللي سعرها كمان مناسب للجميع.

ركنة ميني من أريكتي

الركنة الميني الممتازة من أريكتي هتدي غرفة المعيشة عندك شكل شيك جدًا وكمان هتوفر مساحة وفي نفس الوقت عملية لإنها ممكن تتحول لسرير بكل سهولة، الركنة مريحة جدًا وعصرية بتصميم مناسب للشباب وهتكون مثالية لليالي الأفلام وألعاب الفيديو.

اتعرف على عروض أسعار الركنة الميني من أريكتي من هنا.

ركنة سرير من رانجو

ركنة رانجو مقاس ١٩٠ × ٢٦٠ اللي بتتكون من قطعتين أساسيتين للركنة مع قطعة إضافية عبارة عن بف يكفي لشخص واحد، الركنة مصنوعة من أجود الأقمشة وسعرها الاقتصادي بيخليها مناسبة لأي ميزانية، ده غير إنها ممكن تتقلب لسرير من القطعتين يعني لو عندك ضيوف هتقدر توفر مكان لنوم من شخصين لتلات أشخاص.

اتعرف على عروض أسعار الركنة السرير من رانجو من هنا.

كنبة بريمو من أريكتي

كنبة بريمو بتتميز بألوان جذابة جدًا وتصميم عصري وبتتميز بإمكانية تحويلها لسرير مريح جدًا، الكنبة بمقاس ٢٠٠ × ١٢٠ × ٤٣ سم ومتوفرة بمجموعة متنوعة من الألوان.

اتعرف على عروض أسعار كنبة بريمو من أريكتي من هنا.

كنبة سويفت من قباني للأثاث

الكنبة الشيك جدًا اللي هتغير شكل غرفة المعيشة بالكامل في بيتك، الكنبة مصنوعة من خشب الزان الطبيعي اللي بيتمتع بمتانية عالية جدًا ومعالج ضد التسوس والحشرات، أما قماش فرش الكنبة فمصنوع من الكتان عالي الجودة، والكنبة محشية باسفنج متوسط الكثافة عشان يجمع ما بين الراحة والتحمل. الكنبة بتتوفر بمقاس لشخصين ومقاس لتلات أشخاص.

اتعرف على عروض أسعار كنبة سويفت من قباني من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع الكنب المتوفرة على ياقوطة من هنا.

البين باج

البين باج بقت من قطع الأساس المنتشرة في كل بيوتنا وليها مميزات كتير جدًا، وممكن وانت بتجدد غرفة المعيشة تستخدمها كإضافة هتزود سعة الغرفة وكمان هتديها لمسة عصرية جدًا.

بين باج Ringo Singular من ريك راك

بين باج مريحة جدًا مصممة لفرد واحد وبتتميز بحشوها المريح وخاماتها عالية الجودة.

اتعرف على عروض أسعار بين باج Ringo Singular من ريك راك من هنا.

بين باج Ranil Adults من ريك راك

اعمل طقم كامل من البين باج بالاستعانة بالبين باج دي من ريك راك واللي على تصميم كنبة بتشيل من شخصين لأربع أشخاص.

اتعرف على عروض أسعار Ranil Adults من ريك راك من هنا.

بين باج للأطفال من أريكا

المثالية للأطفال ما بين ٨ لحد ١٤ سنة واللي هتساعدهم يقعدوا لفترات طويل وهما بيلعبوا أو بيذاكروا أو بيقروا.

اتعرف على عروض أسعار Kids Bean Bag من أريكا من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع البين باج المتوفرة على ياقوطة من هنا.

الترابيزات والطاولات

طبيعي يكون فيه ترابيزة أساسية لليفنج مع ترابيزة كمان جانبية مثلًا وحتى ترابيزات ركن القهوة لو كنت من عشاق القهوة، ودلوقتي هنتعرف على مجموعة من القطع المهمة دي في غرفة المعيشة المثالية.

ترابيزة ليفنج مع رف مفتوح

مصنوعة من هيكل معدني وطاولة علوية من خشب MDF عشان تبقى قوية وعملية وتستحمل استخدامك، الطاولة فيها رف سفلي مفتوح عشان تستخدمه في وضع أي حاجة انت عايزها بعيد عن السطح العلوي للترابيزة واللي بيقدر يتحمل لحد ١٢٠ كيلو جرام تقريبًا.

اتعرف على عروض أسعار ترابية الليفنج برف مفتوح من هنا.

ترابيزة ليفنج بأربع أدراج تخزين وإضاءة ليد

الترابيزة اللي بتجمع ما بين الشياكة والعملية والتصميم العصري في نفس الوقت وده لإن الترابيزة دي أولًا قوية سواء على مستوى الهيكل أو نوع خشب MDF المستخدم في صناعتها، وكمان عملية لانها بتتكون من أربع أدراج للتخزين بألية سحب سهلة الاستخدام ومتينة في نفس الوقت ده غير إن فيها رفين مفتوحين كمان يعني مساحات تخزين كبيرة جدًا، ده غير إضاءة ليد السفلية اللي بتخليها تبقى قطعة ديكور مش بس ترابيزة عملية وقوية.

اتعرف على عروض أسعار ترابيزة الليفنح بأدراج وإضاءة من هنا.

ترابيزة جانبية على شكل حرف C برفوف تخزين

ترابيزة جانبية عشان تتحط جنب الكنبة أو الركنة وبتتميز بمجموعة مختلفة من الرفوف تقدر تشيل عليها أي حاجة زي القهوة أو اللابتوب أو المجلات والكتب وغيرها من الحاجات اللي ممكن تستخدمها وانت في غرفة المعيشة.

اتعرف على عروض أسعار الترابيزة الجانبية على شكل حرف C من هنا.

ترابيزة ركن القهوة ارتستيكو

واحد من أفضل موديلات ركن القهوة المناسبة للمساحات الصغيرة أولًا من حيث التصميم اللي بياخد مساحة صغيرة لانه بعرض ٨٦ سم وبيتضمن مجموعة من الأرفف وأماكن التخزين المختلفة، وكمان من حيث الشكل بفضل تنوع الألوان الجذاب جدًا.

اتعرف على عروض أسعار كوفي كورنر ارتستيكو من هنا.

ترابيزة ركن القهوة من إم كي انتريورز

كوفي كورنر مثالي للمساحات الصغيرة وعملي جدًا بفضل التصميم، الهيكل الرئيسي مصنوع من خشب الزان والقرصة العلوية من خشب الكونتر الملصوق قشر أرو، أما الوحدة العلوية فمصنوعة من خشب MDF مع اكسسوارات لتعليق الفناجين والمجات، والقرصة العلوية مطلية بصبغة محمية من المياه، أما أبعاد الكوفي كورنر فهي عرض ١٢٠ سم في ارتفاع ٩٠ سم في عمق ٤٠ سم.

اتعرف على عروض أسعار ركن القهوة من إم كي إنتريورز من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف الطاولات المتوفرة على ياقوطة من هنا.

الإضاءة

وحدة إضاءة على شكل حبل ديكور

لو قدرت تعتمد على مجموعة من الوحدات دي هتقدر تعمل مجموعة من إضاءات الديكور الاستثنائية واللي ممكن تكون مناسبة لغرفة المعيشة بشكل كبير وممكن استخدامها كمان في ديكور المحلات والمطاعم والكافيهات، الوحدة عبارة عن حبل سميك بتصميم قديم بطول ١٠٠ سم متوصل بيها وحدة إضاءة لتوصيل اللمبة الخارجية، عملية جدًا وشكلها مميز جدًا.

اتعرف على عروض أسعار وحدة إضاءة على شكل حبل ديكور من هنا.

إضاءة ديكور جدارية تعمل باللمس

من خلال القطع دي هتقدر تعمل بإيدك شكل الإضاءة اللي تحبه، فالإضاءة دي عبارة عن مجموعة حدات قابلة للتشكيل وممكن تشتغل من خلال اللمس، وتقدر من خلال أي عدد وبالتشكيل اللي تحبه إنك تعمل بيها شكل معين أو تكتب أو ترسم.

اتعرف على عروض أسعار إضاءة الديكور الجدارية القابلة للمس من هنا.

اتعرف على أسعار مختلف معدات وأدوات الإضاءة الحديثة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

الأجهزة

ودلوقتي بعد ما فرشنا الليفنج وظبطنا الإضاءة جيه وقت الأجهزة زي التليفزيونات والساوند سيستم المهمين جدًا في غرفة المعيشة المثالية.

التلفزيونات

تليفزيون ٥٥ بوصة سمارت بجودة 4K من جاك

 تليفزيون كبير وذكي وإمكانياته ممتازة على مستوى الصوت والصورة, وواحد من أرخص التليفزيونات بقطر ٥٥ بوصة واللي بيتميز بجودة 4K، التليفزيون بيمتاز بدقة ٣٨٤٠ × ٢١٦٠ بجودة 4K وزاوية الرؤية ١٧٨ درجة، التليفزيون كمان بيتميز بدرجة تباين عالية ونسبة سطوع ممتازة، أبرز مميزات التليفزيون إنه سمارت بيقدر يتوصل بالإنترنت عشان يفتح عالم كبير من الترفيه، التليفزيون فيه عدد كبير من المنافذ المختلفة.

اتعرف على عروض أسعار تليفزيونات JAC المتوفرة على ياقوطة من هنا.

تليفزيون LG سمارت بقطر ٥٥ بوصة 4K

تليفزيون LG ٥٥ بوصة سمارت بجودة Ultra HD 4K ومدعوم بريسيفر داخلي قوي الإشارة، بيدعم تقنيات واي-فاي وبلوتوث وبيدعم تقنيات HDR ودولبي وسماعاته قوية جدًا وبيقدر يعمل خرج صوت رائع لو اتوصل بنظام صوتي متطور.

اتعرف على عروض أسعار تليفزيونات LG على ياقوطة من هنا.

تليفزيون سامسونج QLED بقطر ٥٥ بوصة بجودة 4K

تليفزيون من سامسونج بتقنية Quantum Dot اللي بتقدم دقة ألوان مالهاش مثيل بتخليك تحس إن الصورة بتنبض بالحياة فعلًا، التليفزيون تصميمه نحيف وجذاب جدًا وبقطر ٥٥ بوصة يعني مناسب لمساحات كتير للأوض، التليفزيون كمان بيتمتع بخاصية التباين السينمائي اللي بتخلي الفروق ما بين المناطق المظلمة والمضيئة في الشاشة تكون واضحة عن بعضها بشكل قريب جدًا من شاشات العرض السينمائي.

والتليفزيون بيعتمد على معالج Quantum Processor Lite 4K القوي والسريع والذكي واللي بيوفر مجموعة كبيرة من التقنيات الممتازة، وكمان بيدعم خاصية Motion Xcelerator وبيعتمد على تقنية Dual LED وكلها تقنيات بتخلي التليفزيون مثالي في كل سيناريوهات الاستخدام وخصوصًا في الألعاب عالية الجودة بالاعتماد على منصات ألعاب الجيل الجديد.

اتعرف على عروض أسعار مختلف تليفزيونات سامسونج المتوفرة على ياقوطة من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف التليفزيونات المتوفرة على ياقوطة من هنا.

الصوتيات

ساوند بار Samsung HW-A450 لاسلكي من سامسونج

ساوند بار رائع من سامسونج واللي بيتكون من ساوند بار وصب ووفر باتصال لاسلكي، النظام بالكامل بقوة ٣٠٠ وات والساوند بار مكون من تلات سماعات داخلية قوية، وبيدعم النظام كتير من التقنيات الصوتية المتطورة زي دولبي ديجيتال، وكمان بيدعم أوضاع تضخيم الصوت وغيرها من الأوضاع الصوتية الممتازة.

اتعرف على عروض أسعار ساوند بار Samsung HW-A450 من هنا.

ساوند بار LG SN4 مع صبووفر لاسلكي بقوة ٣٠٠ وات

واحد من أفضل الأنظمة الصوتية المدمجة اللي ممكن توفر عليك إنك تشتري نظام صوتي متكامل، الساوند بار ده بيتميز بمجموعة كبيرة من المميزات زي إنه بيدعم كتير من تقنيات دولبي ديجيتال والنطاق الديناميكي المرتفع، وكمان بيتميز بتقنيات صوتية متطورة على مستوى الهاردوير وعلى مستوى التحكم فيه بالسوفتوير من خلال الموبايل.

اتعرف على عروض أسعار ساوند بار LG SN4 من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف الأنظمة الصوتية المنزلية من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *