دليلك الكامل لأدوات استحمام الأطفال لحمام منعش وصحي

كتب: خالد عاصم

عشان نقدر نوفر لطفلك الشاور الصحي والمنعش اللي محتاجهينه، لازم نوفرلهم كل أدوات استحمام الأطفال المناسبة اللي هتخلي حمامهم منعش وصحي، وده اللي هنتعرف عليه في المقال ده

ولو أي منتج عجبكم هتقدروا تطلبوه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أدوات استحمام الأطفال الأنسب لحمام منعش وصحي لطفلك

حوض استحمام أطفال Ji Long SunClub قابل للنفخ

حوض استحمام قابل للنفخ والتفريغ بتصميم على شكل سمكة عشان يخلي أطفالنا يقعدوا فيه وهما مبسوطين ومش خايفين، الحوض معمول من مادة PVC شفافة قوية بسمك ٠٫٢٣ مم، وأبعاده ٩٥ × ٦٢ × ٤٨ سم.

اتعرف على عروض أسعار حوض استحمام الأطفال SunClub من هنا.

بانيو استحمام للأطفال قابل للتعديل والطي

بانيو استحمام مصنوع من السليكون عالي الجودة اللي بتخليه مريح وآمن على الأطفال سواء من الداخل أو من الخارج بفضل الأرجل السفلية المضادة للانزلاق. البانيو فيه أماكن لتخزين الشامبو والفرش وغيرها وكمان فيه مكان لتصرف المياه بسهولة بعد الاستحمام، وبيتميز البانيو بإن فيه تلات مستويات من التعديل من جانبين البانيو يعني تقدر تختار الوضعية الأفضل لطفلك جوا البانيو، وكمان قابل للضغط اللي بيخليه يبقى بسمك ٢٫٤ بوصة بس.

اتعرف على عروض أسعار بانيو استحمام الأطفال القابل للتعديل والطي من هنا.

كرسي استحمام للأطفال الرضع Toy Land

لو ابنك في عمر من صفر لحد ٦ شهور فمش هيكون من السهل إنك تحميه في باينو أو حوض استحمام، وهتكون أفضل وسيلة هي الاستعانة بكرسي الاستحمام اللي بيديلك المساحة لنوم الطفل بالشكل المناسب لاستحمامه من غير إزعاج ليه ومن غير صعوبة على الأب أو الأم، والكرسي بضهر بفتحات متعددة لسهولة نزول المياه مباشرة وقت الاستحمام، وممكن استخدامه لوحده أو وضعه جوا البانيو.

اتعرف على عروض أسعار كرسي استحمام الأطفال الرضع Toy Land من هنا.

مخدة حوض الاستحمام على شكل بتلات زهرة قابل للطي

وسادة حمام الطفل على شكل زهرة من تلات ورقات قابلة للطي، الوسادة بتستخدم في دعم الأطفال من صفر لحد ١٢ شهر خلال الحمام من خلال وضعها داخل حوض الاستحمام عشان الطفل ينام عليها فتحميه من الانزلاق أو الحركة المفاجأة، والوسادة مصنوعة من الاسفنج والقماش لناعم لحماية جسم الطفل.

اتعرف على عروض أسعار وسادة حوض الاستحمام للأطفال الرضع من هنا.

قبعة استحمام للأطفال

من المضر جدًا لأطفالنا إن المياه تدخل في ودانهم لو هما لسا في الشهور الأولى بعد الولادة، وكمان مش من المفضل إنها تيجي عند عينهم، وده بيخلي الحموم صعب خصوصًا مع استخدام الشامبو حتى لو كان بتركيبة مش مثرة للدموع، وهنا بييجي دور القبعة القابلة للتعديل دي واللي بتتط على راس الطفل عشان تمنع المياه من النزول على ودنه وعينه وفي نفس الوقت بتتيح إمكانية استخدام الشامبو على شعره.

اتعرف على عروض أسعار قبعة استحمام الأطفال من هنا.

فرشاة تديلك الشامبو للأطفال

بتساعد الفرشاة دي على تدليك الشامبو على شهر طفلك بنعومة فائقة ده غير إنها بتعمل مساج لطيف لرأس الطفل في نفس الوقت، والفشاة على شكل أرنب ومعمولة من السليكون الناعم عالي الجودة وكل اللي بتحتاجه لنقطة شامبو بس عشان تزود رغوته من خلال حركتها، وكمان ممكن استخدامها في تصفيف شعر الطفل بعد الحمام.

اتعرف على عروض أسعار فرشاة تدليك الشعر من ياقوطة من هنا.

اسفنجة استحمام للأطفال من Pororo صناعة كورية

اسفنجة أطفال مثالية بفضل المواد عالية الجودة جدًا اللي بتعتمد عليها، فالاسفنجة مصنوعة من أجود أنواع الاسفنج عالي الامتصاص وممكن استخدامها كمان للتنضيف وعليه أشكال ممتعة للأطفال.

اتعرف على عروض أسعار اسفنجة استحمام Pororo من هنا.

ليفة مساج سيليكون مانعة للانزلاق للقدم والجسم

لليفة دي أكتر من استخدام وممكن يكونوا للكبار زي الأطفال بالظبط، فالليفة دي مصنوعة من السليكون وفيها جانب سفلي فيه قطع متعددة لتثبيت الليفة على الحائط أو على الأرض، أما الجانب العلوي ففيه شعيرات سليكون كتير جدًا لاستخدامها في تدليك الجسم أو القدم، ده غير إنها ممكن تستخدم في تثبيت الأطفال على الأرض وحمايتهم من الانزلاق خلال الاستحمام، وهي مناسبة للأطفال من أول ما بيقدروا يقفوا.

اتعرف على عروض أسعار ليفة مساج السليكون من هنا.

مشط وفرشاة أطفال عالي الجودة

مجموعة مكونة من مشك وفرشاة ناعمين جدًا ومناسبين لتصفيف شعر الطفل بعد الاستحمام.

اتعرف على عروض أسعار مشط وفرشاة الأطفال من هنا.

مجموعة العناية بأظافر الأطفال من عمر يوم من Pink

مجموعة للعناية بأظافر الأطفال من عمر يوم واحد بتتكون المجموعة دي من مقص صغير وقصافة ومبرد كلهم ملائمين لأظافر الأطفال الرضع ومتوفرين بمجموعة متنوعة من الألوان المناسبة لكل الأذواق.

اتعرف على عروض أسعار مجموعة العناية بالأظافر من Pink من هنا.

فرشاة أسنان إصبع للأطفال من Bubbles

تقدر تحافظ على أسنان أطفالك من أول يوم يبدأوا يطلعوا فيه من خلال الفرشاة دي، وهي فرشاة مصنوعة من السليكون وبشعر ناعم جدًا جدًا مناسب لأسنان الأطفال من أول يوم تظهر فيه، والفرشة بتتلبس في صباع الأب أو الأم عشان سهولة عملية تنضيف الأسنان للأطفال من غير أي مشاكل.

اتعرف على فرشة أسنان إصبع من Bubbles من هنا.

أداة تنضيف أنف الأطفال من السليكون

لتنضيف أنف أطفالنا من اليوم الأول ماينفعش نستخدم أي حاجة تكون ضارة ليهم، وأنسب حاجة هي استخدام الأداة دي اللي بتعتمد على خاصية الضغط عشان تسحب أي سوائل مزعجة في أنف أطفالنا، ولأداة دي سهلة الاستخدام وآمنة على الأطفال وكمان سهلة التنضيف جدًا.

اتعرف على عروض أسعار أداة تنضيف أنف الأطفال من هنا.

اتعرف على عروض أسعار كل ما يخص استحمام الأطفال من ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *