اعرف أكتر مع ياقوطة عن منتجات أمازون بيسكس (Amazon Basics)

كتبت: منى عوض

شركة أمازون حققت نجاح كبير من وقت ظهورها، مش بس في أمريكا لأ دا في العالم بأسره، والفترة الأخيرة زاد النجاح ده بشكل ملحوظ مع لجوء وتفضيل عدد أكبر من الناس للشراء أونلاين، بس ناس كتير متعرفش إن نشاط “أمازون” مش بيقتصر على البيع عبر شبكات الإنترنت، ولكنها بتمتلك أيضًا منتجات اسمها أمازون بيسكس (Amazon Basics).

هنتكلم النهارده بشكل أكبر عن منتجات أمازون، ونستعرض كمان أشهر المنتجات دي على ياقوطة، ولو عجبك أي حاجة منهم وحبيت تشتريها تقدر تعرف أحسن أسعارها وتقدر كمان تطلبها من خلالنا وهتوصلك في أقرب وقت.

بنفكرك إنك ممكن تشتري منتجات أمازون بيسكس من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

خلينا نتكلم الأول شوية عن منتجات أمازون بيسكس

المنتجات أو العلامة التجارية لـ أمازون بتركز في الأصل على المنتجات الصغيرة غير المكلفة، وبيندرج تحتها كل شئ تقريباً، بداية من أدوات المطبخ وحتى الملحقات التقنية.

وفي العموم “أمازون بيسكس” بتتوسع بصفة مستمرة منذ إطلاقها في عام 2009 وحتى الآن، فهتلاقي إنها بقت بتحتوي على آلاف المنتجات اللي يمكن استخدامها بشكل يومي، ودا لأن “أمازون” لجأت لتحليل كافة متطلبات واحتياجات العملاء ومشترياتهم كمان، وبالتالي قدرت تضيف منتجات جديدة تزداد الحاجة إليها بشكل سريع وبتكلفة بسيطة.

وكمان أمازون وضعت خطة استراتيجية لتفادي الخسارة، فهي بتركز دايمًا على مشتريات العملاء بحيث إنها توقف أو تلغي أي خط إنتاج أثبت فشله في تحقيق الأرباح المتوقعة.

أشهر منتجات “أمازون بيسكس” على ياقوطة

أمازون بيسكس كابل ميني HDMI مع ريد مير-15 قدم

تتوافق وصلة أمازون بيسكس دي مع كافة إصدارات HDMI، فهي بتشتغل مع مشغلات MP3 والكاميرات الرقمية وكاميرات الفيديو وشاشات التلفزيون عالية الدقة وغيرها من الأجهزة المتوافقة مع منفذ HDMI، وكمان أدائها بيكون مميز وسريع بفضل تقنية ريدمير RedMere.

الوصلة هتخليك تشغل مقاطع فيديو بدقة 1080 بكسل وبسرعة 60 هرتز ومقاطع فيديو بدقة 2140 بكسل وبسرعة 24 هرتز، بالإضافة إلى اتصال بنطاق ترددي يبلغ 10.2 جيجاهرتز في الثانية لتوفر جودة بصرية أكتر من رائعة، وبتوفر تزامن ديناميكي بين الصوت والصورة.

وتتمتع وصلة أمازون أيضًا بإيثرنت مدمج لتسهيل مشاركة الاتصال بشبكة الانترنت من خلال الأجهزة المتوافقة مع الإيثرنت دا. الوصلة عادة بتكون رفيعة الحجم ومرنة في الاستخدام والتنقل بيها وبتكون إشارتها قوية، وكمان السلك بتاعها بيكون قوي وطوله كويس فهو بيصل إلى 457.2 سم.

تقدر تشوف أمازون بيسكس كابل ميني HDMI مع ريد مير-15 قدم من هنا.

أمازون بيسكس كابل HDMI 2.0 سي-6 قدم

تتميز الوصلة دي بموصل مطلي بالذهب عشان تتمتع بأفضل وأسرع تجربة توصيل على الإطلاق، وفي العموم الوصلة دي هتسهل عليك حياتك جدًا لأنك تقدر توصل نظم الألعاب المختلفة زي البلاي ستيشن والمسرح المنزلي بالتلفزيون او اللاب توب أو أي جهاز مزود بمنفذ DVD مع جهاز تاني مزود بمنفذ HDMI.

الوصلة مصنوعة من مواد قوية وعازلة للحرارة وآمنة تمامًا، وطول السلك بتاعها كويس بشكل كبير فهو بيصل إلى 91.44 سم.

تقدر تشوف أمازون بيسكس كابل HDMI 2.0 سي-6 قدم من هنا.

أمازون بيسكس كابل 3.5 ملم إلى 2 ذكر محول RCA  – 8 قدم

وصلة أمازون بيسكس دي مناسبة جدًا للاستخدام اليومي وعمرها الافتراضي طويل، فهي بتيجي بموصل RCA من طرف والطرف التاني يكون فيه موصل 3.5 مم عشان تقدر توصل أي أجهزة أنت عايزها- زي الموبايل مثلاً- بأي أجهزة تانية- زي الكمبيوتر مثلاً- بكل سهولة وسرعة، وكمان طوله كويس جدًا فهو بيصل إلى 8 أقدام أو ما يعادل 243.84 سم.

الموصل بيجي من نوع الموصلات المطلية بالذهب واللي بتُعتبر مضادة للتآكل بنسبة 100% وبالتالي ضمان بقائها لفترات زمنية أطول وضمان أنها هتقدم أفضل جودة وأحسن إشارة ممكنة.

تقدر تشوف أمازون بيسكس كابل 3.5 ملم إلى 2 ذكر محول RCA -8 قدم من هنا.

أمازون بيسكس مقسم الصوت متعدد إلى خمسة منافذ

يتم توصيل هذا الموزع بالهاتف الذكي أو التابلت أو اللاب توب أو أي جهاز آخر من خلال منفذ بحجم 3.5 مم، وينقسم إلى 5 منافذ أخرى بحجم 3.5 مم لتوصيل ما يصل إلى 5 سماعات في آن واحد، عشان تشارك تجربة الصوت مع شخص أشخاص في آن واحد وهو بيُعتبر مثالي للسفر والتنقلات الجماعية.

تقدر تشوف أمازون بيسكس مقسم الصوت متعدد إلى خمسة منافذ من هنا.

أمازون بيسكس كابل منفذ عرض مصغر

الكابل دا هيخليك تستمتع بمشاهدة محتواك المفضل بدقة عالية ودرجة وضوح كويسة جدًا تصل إلى 1200 x 1920 بكسل، بكل سهولة على شاشة كبيرة سواء شاشات التلفاز أو الكمبيوتر من خلال وصلة تنفع لمنافذ HDMI/DVI/VGA، ولكن الكابل دا مخصص لأجهزة أبل فقط.

تقدر تشوف أمازون بيسكس كابل منفذ عرض مصغر من هنا.

تقدر تشوف قدر أكبر من منتجات أمازون بيسكس من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *