أفضل المكانس الكهربائية والروبوت على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

لو بتدور على مكنسة جديدة سواء المكانس الكهربائية العادية بكيس أو من غير أو المكانس الروبوتية المتطورة بأحدث التقنيات فالمقال ده هيقولك على أفضل الأنواع المتوفرة في السوق المصري.

وماتنساش إنك لو حبيت تشتري أي مكنسة من اللي هنتكلم عنهم فهتقدر تطلبه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلك لحد باب البيت وكمان تقدر تشتري المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

مجموعة من أفضل المكانس المتوفرة على ياقوطة

المكانس العادية

مكنسة كهربائية ١٨٠٠ وات سعة ٢ لتر من جاك

مكنسة كهربائية ممتازة بتتميز بأربع مستويات مختلفة للسرعة مع صوت واطي وتشغيل هادي وسحب عالي للطاقة، وبتدعم خاصية الشفط والطرح وفيها كيس غبار سعة ٢ لتر وهي نفسها قوتها ١٨٠٠ وات، وبتميز بخرطوم قابل للحركة بزاوية 360 درجة.

اتعرف على عروض أسعار مختلف المكانس الكهربائية من جاك من هنا.

مكنسة كهربائية ميانتا بقوة ٢٠٠٠ وات

من منتجات ميانتا الناجحة جدً في السوق المكنسة الكهربائية بقوة ٢٠٠٠ وات واللي بتيجي بكيس ١٫٥ لتر وبتتميز بقوة شفط قوية جدًا مع ملحقات لتعديل استخدامها مع مختلف الأسطح.

اتعرف على عروض أسعار مكنسة ميانتا الكهربائية ٢٠٠٠ وات من هنا.

مكنسة سامسونج الكهربائية ٢٠٠٠ واط بكيس

مكنسة كهربائية من سامسونج بقوة ٢٠٠٠ وات وبتعتمد في تجميع الغبار والأتربة على كيس من القماش سعة ٢٫٥ لتر، ورغم القوة دي والسعة الكبيرة نسبيًا دي إلا ان المكنسة بتتمتع بوزن خفيف وسهلة كبيرة في الاستخدام والتعامل، وبتتمتع المكنسة كمان بقوة شفط شبيهة بالمكانس الصناعية القوية، وكمان بتتميز المكنسة بخاصية EZClean Cyclone ودي خاصية بتخلي من السهل جدًا تحديد مدى امتلاء الكيس وكمان سهولة إفراغه، وبتقدر المكنسة إنها تلقط أصغر الذرات ده غير إن فيها ملحقات بتساعد على استخدامها مع حاجات كتير.

اتعرف على عروض أسعار مكنسة سامسونج 2000 وات بكيس من هنا.

مكنسة LG بقوة ٢٠٠٠ وات بدون كيس

مكنسة LG المتميزة بدون كيس بقوة ٢٠٠٠ وات واللي بتتميز بنظام سايكلون اللي بيفصل الغبار عن الهواء النضيف بكفاءة وده اللي بيخلي المكنسة قادرة تقدم أداء شفط قوي لمدة طويلة، وكمان بتدعم نظام تيبرو سايكلون اللي بيزود قوة الشفط دي أكتر، المكنسة سهلة الاستخدام وسهلة التنضيف جدًا، وبتتميز بإنها بتقدر تضغط كل الفضلات اللي بتجمعها عشان تقلل نسبة تعرضك للفضلات دي.

اتعرف على عروض أسعار مكنسة LG بقوة ٢٠٠٠ وات بدون كيس من هنا.

مكنسة باناسونيك ٢١٠٠ واط بكيس

شركة باناسونيك اليابانية واحدة من أعرق الشركات في العالم وكمان بتتمتع بقدرة تصنيع في غاية الإتقان والمهارة وعشان كده أسعار منتجاتها بتكون غالية شوية بس بتتمتع بكفاءة استثنائية، المكنسة دي بكيس وبتتميز بإن سعتها التخزينية ٦ لتر يعني تقدر توفر وقت كبير جدًا في التنضيف لأنها بتقدر تجمع أكبر قدر ممكن من الغبار والأتربة، وكمان بتتمتع المكنسة بنظام ترشيح من خلال فلتر قوي جدًا وفعال، وده من بين مجموعة كبيرة من المميزات التانية اللي تخلي المكنسة دي واحدة من أفضل المكانس اللي ممكن تحصل عليها.

اتعرف على عروض أسعار مكانس باناسونيك المتوفرة على ياقوطة من هنا.

المكانس الروبوتية

مكنسة Eufy 30C من Ankor

أيوه شركة أنكور المشهورة بصناعتها لمجموعة متنوعة من ملحقات الموبايلات والأجهزة الصوتية والشواحن وغيرها، هي كمان اقتحمت عالم المكانس الروبوتية من خلال مجموعة متنوعة من المكانس ومن بينها مكنسة Eufy Boost IQ RoboVac 30S النحيفة جدًا ورغم كده بتتميز بقوة شفط ١٣٠٠ باسكال ورغم قوة الشفط دي إلا إنها هادية جدًا.

والمكنسة بتتميز بقدرتها على الشحن الذاتي من خلال العودة أوتوماتيكيًا لمحطة الشحن وكمان بتقدر تنضف مختلف أنواع الأرضيات والفرش والسجاد، أما عن البطارية فالمكنسة بتقدر تشتغل لحد ١٠٠ دقيقة كاملة مستمرة في الشحن الواحدة، وبتتميز بمجموعة كبيرة جدًا من المميزات والوظائف.

اتعرف على عروض أسعار مكنسة Eufy 30C من Ankor من هنا.

مكانس Xiaomi الروبوتية

بتقدم شركة Xiaomi مجموعة متنوعة من المكانس الروبوت القوية جدًا ومن بينها الأنواع دي.

أول نوع هو مكنسة Xiaomi Robot E10 ودي واحدة من اصغر مكانس شاومي الروبوتية اللي بتقدر تقدم أداء ممتاز وتشتغل لفترة طويلة بفضل اعتمادها على بطارية سعة ٢٥٠٠ ميللي أمبير في الساعة، المكنسة بتشتغل اوتوماتيك وبتقدر تنضف كل الأماكن اللي صعب الوصول ليها بسلاسة وكفاءة عالية جدًا.

اما النوع التاني من مكانس شاومي الروبوتية فهو مكنسة Mi Robot S10 اللي بتتميز بقوة شفط بتوصل لحد ٤٠٠٠ بسكال يعني قوة هايلة جدًا متتخيلش إنها ممكن تكون طالعة من جهاز صغير بالشكل ده.

اما المكنسة التالتة والرائدة من مجموعة مكانس شاومي هي مكنسة Robot X10 اللي مش بس فيها مكنسة دي كمان ممسحة يعني ٢ × ١، وبتتميز المكنسة بقوة شفط بتوصل لحد ١٧٠٠٠ باسكال وبطاريتها سعتها ٥٢٠٠ ميللي أمبير في الساعة. والمكنسة فيها كيش للغبار مدمج وبتتميز بإن الكيس ده بيتقفل أوتوماتيك بمجرد ما بتشيله عشان يحميك انت محيطك والجزء الخارجي من المكنسة من الغبار، وكمان تقدر تحكم في المكنسة ككل من خلال تطبيق على الموبايل.

اتعرف على عروض أسعار مختلف مكانس شاومي الروبوتية من هنا.

مكنسة RoboRock S8

واحدة من أذكى وأقوى المكانس الروبوت في السوق المصري مكنسة RoboRock S8 تحديث المكنسة المتميز S7، والمكنسة بتمميز بفرشتين كبار للتنضيف مع قوة شفط بتوصل لحد ٦٠٠٠ بسكال وبتتميز كمان بإن فيها بمنظمة ثلاثية الأبعاد عشان تقدر تتجنب العوائق، ده غير إنها متوافقة كمان مع مساعد أمازون الذكي أليكسا.

اتعرف على عروض أسعار مكنسة RoboRock S8 من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف المكانس الروبوت المتوفرة على ياقوطة من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف المكانس المتوفرة على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *