أبرز أجهزة البروجيكتور المناسبة للبيت أو المكتب على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

لو بتدور على بروجيكتور جديد لبيتك أو مكتبك فالمقال ده هنستعرض فيه مجموعة من أبرز أجهزة البروجيكتور المختلفة الفئات المناسبة للاستخدام المنزلي أو المكتبي.

ولو أي بروجيكتور عجبكم هتقدروا تطلبوه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

مجموعة من أبرز أجهزة البروجيكتور من مختلف الفئات في مصر

جهاز عرض Wownect T6 واي-فاي

واحد من ارخص أجهزة البروجيكتور المناسبة للاستخدام المنزلي ولإعداد المسرح المنزلي، الجهاز بيعتمد على مصدر ضوء LED مطورة بتقنية لشاشة TFT LCD وده بيقلل كتير من توهين الضوء وبيوفر سطوع اكتر لحد 80 في الميه من أجهزة العرض العادية. والجهاز بيدعم دقة ١٩٢٠ × ١٠٨٠ بيكسل 3D، والجهاز مناسب لمشاهدة الفيديوهات والصور بمختلف أنواعها ومش هيكون مناسب أوي للاستخدام المكتبي أو الاستخدام مع عروض PPT على سبيل المثال.

البرجيكتور ممكن توصيله بأجهزة الموبايل أو بلاي ستيشن أو اكس بوكس من خلال الواي-فاي عشان تستمتع بألعابك على شاشة بتوصل من ٣٠ بوصة لحد ٢٢٠ بوصة. والجهاز كمان بيقبل التوصيل السلكي من خلل HDMI وVGA وAV وUSB وكمان بيقبل كروت الميموري اللي بتعتمد على مشغل مدمج في الجهاز قادر على فك شفرات كل تنسيقات الفيديو تقريبًا. والجهاز بيعتمد على عدسة بقوة ٣٥٠٠ لمن بمتوسط سطوع ٩٨ في الميه.

اتعرف على عروض أسعار بروجيكتور Wownect T6 من هنا.

ميني بروجيكتور اندرويد Touch 4K

جهاز صغير جدًا بأبعاد بسيطة بس بإمكانيات بتخليه الحل المثالي للعرض الخارجي وطبعًا العرض في البيت والمكتب كمان. الجهاز حجمه صغير جدًا بيعتمد على نظام تشغيل اندرويد يعني فعليًا بيعتمد على معالج ومعالج رسوميات بإمكانيات تخليه يقدر يقدم أداء كويس جدًا. وبيتميز الجهاز بسطح قابل للمس عشان إمكانية التحكم السهل والسلس في البروجيكتور.

الجهاز بيعتمد على شريحة عرض RGB LED ORSAM Q6 وبقوة إضاءة ٥٠ ANSI Lumen بتقدر تشتغل لحد ٣٠ ألف ساعة. وبيقدر الجهاز يطلع خرج بيكسل على شاشة بقطر من ٣٠ بوصة لحد ٢٠٠ بوصة. والجهاز فيه بطارية سعة ٤٥٠٠ ميللي أمبير في الساعة بتقدر تشغل الجهاز لحد ساعتين. والجهاز بييجي برامت سعتها ٢ جيجابايت رام وذاكرة داخلية سعتها ١٦ جيجابايت، والجهاز بيدعم تقنية بلوتوث وبيخرج جودة لحد 4K وبيدعم مجموعة كبيرة من تنسيقات الصوت والضوء ده غير إنه كمان بيدعم خاصية MiraCast وAirplay.

اتعرف على عروض أسعار بروجيكتور Touch 4K من هنا.

جهاز بروجيكتور ميني اندرويد DLP بجودة 1080p

جهاز بروجيكتور بنظام تشغيل اندرويد بيتشارك في كتير من المواصفات مع الجهاز اللي فات مع فارق إنه بيدعم لحد جودة 1080p وبيدع مقورة إضاءة ANSI ١٥٠، والجهاز بيتوصل عن طريق واي-فاي وكمان عن طريق HDMI وVGA. والجهاز بيعتمد على نظام تشغيل اندرويد ٧٫١ وبيقدر يتوصل لنظام تشغيل اندرويد أو iOS. وبيعتمد الجهاز على معالج رباعي النواة بذاكرة عشوائية سعتها ٢ جيجابايت رام بذاكرة داخلية سعتها ١٦ جيجابايت وبيقبل كروت الميموري لحد ٣٢ جيجابايت.

اتعرف على عروض أسعار بروجيكتور ميني اندرويد من هنا.

جهاز عرض VieoSonic PA503S من فيوسونيك

واحد من الأجهزة الكلاسيكية الشهيرة والمعروفة من شركة فيوسونيك الشهيرة واللي ليها سنين طويلة جدًا من الخبرة في عالم تطوير أجهزة العرض وشاشات الكمبيوتر. جهاز PA503S من نوعية بروجيكتور DLP وبيقدر يقدم أداء ممتاز بفضل الميكانيزم اللي بيعتمد عليه وهو ميكانيزم بيقدر يجمع ما بين توفير الطاقة وتقديم جودة صورة ممتازة. وبفضل تقنية Super Color المدمجة في الجهاز بيقدر الجهاز يقدم يعيد إنتاج الصورة بدقة عالية جدًا مع نطاق ألوان عالي وتفاصيل ممتازة. لأن الجهاز بيعتمد على عدسة بقوة إضاءة ٣٦٠٠ لومين بمعدل سطوع عالي جدًا وده بيخليه يقدر يقدم صورة حادة وجودة صورة عالية جدًا في أي بيئة محيطة.

والجهاز طبعًا بيدعم HDMI عشان تقدر توصل بيه أي جهاز انت عايزه ده بالإضافة لمختلف المنافذ المعروفة التانية. الروجيكتور ممكن مايكونش جديد جدًا وممكن ماتكونش إمكانياته خارقة على مستوى التقنيات الجديدة، بس هو من الأجهزة للي تقدر تعتمد عليها بقوة وهتقدر توصل بيها لمستوى عرض ممتاز في البيت أو المكتب.

اتعرف على عروض أسعار بروجيكتور ViewSonic PA503S من هنا.

بروجيكتور BenQ MW550 من بينكيو

جهاز بروجيكتور BenQ MW550 من الأجهزة المثالية للاستخدام المكتبي، والجهاز بيعتمد على عدسة بقوة ٣٦٠٠ لومين عشن تقدر توفر سطوع عالي جدًا وبتباين بمعدل ١:٢٠٠٠٠ عشان تقدر تعرض عروضك العملية المختلفة بجودة استثنائية. والجهاز كمان بيقبل توصيل جهازين HDMI يعني تقدر توصل جهازين وتتنقل ما بينهم بكل سهولة. والجهاز بيقدر يعرض بنفس الجودة مهما كانت جودة الإضاءة المحيطة. وبالإضافة لإمكانية توصيل جهاز HDMI فتقدر كمان توصل جهازين VGA يعني الجهاز بيقبل التوصل بأربع أجهزة في نفس الوقت وبرضه تقدر تتنقل ما بينهم بكل سهولة ويسر.

الجهاز بيدعم جودة عرض عالية وفيه إعدادات لتعديل العرض مختلف ومتنوعة عشان تقدر تتحكم فيه بكل سهولة مهما كانت مساحة الأوضة اللي بتعرض فيها ومهما كانت المسافة ما بين الجهاز وشاشة العرض.

اتعرف على عروض أسعار BenQ MW550 من هنا.

بروجيكتور BenQ GV30 المحمول

جهاز عرض من الأجهزة المحمولة الرائدة الممتازة من بينكيو والي بيتميز بإمكانيات قوية جدًا. الجهاز مجمول بيتميز بنظام صوتي مدمج قوي لأنه بيدعم قناة صوتية ٢٫١ يعني هتقدر تسمع صوت المعروض من غير الحاجة لأي سماعات خارجية ده غير إنه كمان بيدعم خاصية Extra Bass عشان تحربة صوتية قوية بتقدر تقدمها سماعتين ووفر بقوة 8 وات وسماعتين تويتر بقوة ٤ وات.

الإمكانيت البصرية للجهاز كمان ممتازة جدًا لأنه بيقدر يقدم ألوان عميقة جدًا بفضل تقنية CinematicColor، والجهاز بيعتمد على عدسة بقوة 300 ANSI لومين وبيعرض بجودة 720p HD بإمكانيات ممتازة. والجهاز فيه دعم كامل لخاصية AirPlay الخاصة بأجهزة ابل وبيدعم خاصية Chromecast لأجهزة اندرويد.

اتعرف على عروض أسعار بروجيكتور BenQ GV30 المحمول من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أجهزة البروجيكتور المتوفرة على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *