أجهزة صغيرة لا غنى عنها في البيت

small appliances-04

كتبت: أماني سمير

محدش يقدر ينكر أهمية الأجهزة الكهربائية كأساس في أي بيت من بيوت مصر دلوقتي، وده لإنها بتلبي معظم احتياجاتنا اليومية بمجرد ما تدوس على الزرار، وخصوصًا مع تزايد الأوقات اللي بنقضيها جوه البيت واللي بتساعدنا فيها في إنجاز شغل كتير بأقل مجهود وفي أسرع وقت.

ولإن ياقوطة يهمها دايمًا راحتكم وسعادتكم، هنعرض عليكم مجموعة متنوعة من الأجهزة الكهربائية، تقدروا تشوفوها وانتم قاعدين في مكانكم وتتعرفوا على إمكانياتها ومواصفاتها، وتعرفوا بتتباع فين وبكام قبل ما تشتروا، ولو عجبكم منتج منهم وعايزين تشتروه أونلاين اتصلوا في أي وقت وهيوصلكم لحد باب البيت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

1. مضرب بيض ميانتا

وده عبارة عن طقم خافق للبيض مصنوع من الاستانلس استيل المقاوم للصدأ والبلاستيك عالي الجودة، وبيتكون من نوعين من المضارب عشان تحددي طريقة الخفق اللي تناسب احتياجاتك، ومُزود بسرعتين بقوة 200 وات، وبييجي مع ضمان شامل لمدة سنتين ضد عيوب الصناعة. 

شوفي مضرب بيض ميانتا من هنا، بسعر يبدأ من 369 جنيه مصري.

2. قطَاعة وكبَة ميانتا

الجهاز ده بيُستخدم في تقطيع وفرم العديد من الخضروات والفواكه والأعشاب واللحوم بمختلف أنواعها، تقدري تقطعي بيه الملوخية في ظرف دقايق وكمان تفرمي اللحمة وتطحني الأعشاب وتعملي العصاير السميكة القوام زي عصير الطماطم مثلًا. بيشتغل بالضغط بقوة 400 وات وبسعة تخزينية نُص لتر، ده غير إن شفرات الجهاز سهلة الفك عشان تقدري تنضفيه وكمان مزود بمكان مخصص لحفظ الشفرات عشان ما تبوظش أو تضيع. الجهاز بييجي مع ضمان شامل لمدة سنتين ضد عيوب الصناعة.

شوفي قطّاعة وكبّة ميانتا من هنا، بسعر يبدأ من 461 جنيه مصري.

3. قلّاية ميانتا

هي قلاية سهلة ونضيفة في استخدامها للحصول على نتايج مثالية لكل الأطباق المقلية بكافة أنواعها، بتشتغل بطاقة كهربائية لحد 1600 وات وسعة تخزينية 1 كيلو جرام، وفيها فتحة من فوق عشان تشوفي الأطعمة وقت القلي مع فلتر لامتصاص بخار الزيت، ومزودة بمفتاح تحكم في درجات الحرارة ومفتاح تشغيل بمؤشر ضوئي بالإضافة لجوانب خارجية عازلة للحرارة عشان تضمني أقصى حماية ممكنة، وبتيجي مع ضمان لمدة سنتين ضد عيوب الصناعة.

شوفي قلّاية ميانتا من هنا، بسعر يبدأ من 899 جنيه مصري.

4. مضرب غاطس ميانتا

تقدري تستخدمي المضرب ده في تجهيز العديد من العصاير والصلصات والسلطات بمختلف أنواعها، عشان بيحتوي على قطّاعة سعة 200 مل وشفرات وخافق بدراع مصنوع من الاستانلس استيل ومعاه وعاء مدرّج مصنوع من البلاستيك سعته 1 لتر والاتنين مقاومين لدرجات الحرارة المرتفعة، وبيتميز بقدرة كهربائية قوة 600 وات متعددة السرعات عشان تختاري اللي يناسبك حسب احتياجاتك، بييجي مع ضمان شامل لمدة سنتين ضد عيوب الصناعة.

شوفي مضرب غاطس ميانتا من هنا، بسعر يبدأ من 1,188 جنيه مصري.

5. حلة طهي بالبخار ميانتا

الجهاز ده بيساعدك تعملي وجبات صحية شهية ومفيدة في نفس الوقت، بيتكون من أواني للطهي بالبخار بالإضافة لوعاء خاص بطهي الأرز سعة 9.8 لتر بقوة 900 وات، وفيه خزان شفاف لرؤية منسوب المياه سعة 1.3 لتر مع إمكانية إعادة ملء الخزان من برة أثناء عمل الجهاز، ومزود بمؤقت زمني 75 دقيقة مع توقف أوتوماتيكي عند الانتهاء، وبييجي مع ضمان شامل ضد عيوب الصناعة لمدة سنتين.

شوفي حلة طهي بالبخار ميانتا من هنا، بسعر يبدأ من 900 جنيه مصري.

6. غلّاية مياه ميانتا

سخّان مياه بقوة 1200 وات وسعة تخزينية 0.8 لتر، وبتتكون من وعاء التسخين وقاعدة منفصلة متحركة 360 درجة لسهولة وضع الغلاية، ومزودة بمؤشر ضوئي أثناء عملية التشغيل وبتُستخدم في كتير من احتياجاتك اليومية زي تحضير المشروبات السُخنة بكل أنواعها أو أثناء الطبخ للحصول على تسوية ونضج مثالي وفي أسرع وقت زي تسوية الأرز أو المكرونة، وبتيجي مع ضمان شامل لمدة سنتين ضد عيوب الصناعة.

شوفي غلّاية مياه ميانتا من هنا، بسعر يبدأ من 500 جنيه مصري.

7. صانع ساندويتشات ميانتا

تقدري من خلال الجهاز ده تعملي أشهى الأطباق من الوافِل والكلوب ساندويتش بكافة أنواعه في دقايق معدودة، عشان بيتميز بطاقة كهربائية قوتها 750 وات وفيه مؤشر ضوئي لما يشتغل أو يطفي وواحد تاني عند انتهاء التسخين التمهيدي. الجهاز متقسم من جوه لصفائح لتقطيع الساندويتشات بشكل مثالي تم تصنيعها من خامات عالية الجودة وغير قابلة للالتصاق عشان يسهّل تنضيف الجهاز بدون مجهود، ومزود بإيد لقفل الجهاز وقت الاستخدام عشان يكون آمن أكتر، وبييجي مع ضمان سنتين ضد عيوب الصناعة.

شوفي صانع ساندويتشات ميانتا من هنا، بسعر يبدأ من 752 جنيه مصري.

8. ميكروويف كينوود

الميكروويف ده بيشتغل بطاقة كهربائية تصل إلى 1550 وات بسعة تخزينية 42 لتر، وقدرة 1100 وات لتسخين وطهي الأطعمة وإذابة التلج عنها، وفيه شواية من المعدن بتشتغل بقدرة 1400 وات لشَوي جميع الأطعمة، وبيحتوي على طبق زجاجي من الداخل بيلف أوتوماتيكيًا أثناء تشغيل الجهاز عشان التسخين يبقى من كل الجهات، كمان فيه 16 برنامج مختلف لطهي جميع أنواع الأطعمة مع إمكانية التسوية لحد 99 دقيقة بالإضافة لوجود 7 برامج تلقائية تسهّل عليكي استخدامه وبرنامج مختلط بين الميكروويف والشواية، ومزود ببرنامج مخصّص لمنع الأطفال من اللعب في الجهاز، كل الإمكانيات دي بتيجي مع ضمان شامل لمدة سنتين ضد عيوب الصناعة.

شوفي ميكروويف كينوود من هنا، بسعر يبدأ من2299 جنيه مصري.

9. مكواة

تتميز المكواة دي بسرعتها الفائقة في إنجاز مهامها بكل بساطة وسهولة، عشان بتحتوي على خاصية التسخين الفوري وإخراج البخار خلال 45 ثانية وانبعاث مستمر للبخار بنتايج احترافية لمدة 45 دقيقة وده لأنها مزودة بخزان مياه سعة 1.8 لتر، وهي آمنة ورقيقة على كل الأقمشة بحيث تقوم المكواة بتنعيمها وإنعاشها وإزالة التجاعيد والروايح منها، عشان كده تُعتبر مثالية لجميع أنواع الملابس والستاير والمفروشات وفيها شماعة قابلة للتَني والفرد وقت احتياجها مع ملحق قفاز لسلامة الأيدي إذا وجب الأمر، بالإضافة لخاصية فصل التيار أتوماتيكيًا لما خزان المياه يفضى أو لو الجهاز سخِن زيادة، كل ده بييجي مع ضمان شامل لمدة سنتين ضد عيوب الصناعة.

شوفي مكواة، بسعر يبدأ من 200 جنيه مصري.

10. مكنسة ميانتا

المكنسة دي هتساعدك على بذل بمجهود أقل أثناء استخدامها وده بفضل قوة المكنسة اللي بتبلغ 2200 وات بالإضافة لتنوع إمكانياتها لأنها بتحتوي على ملحقات متعددة بتلبي كافة استخداماتك، وفيها كيس أتربة كبير سعة 2.5 لتر مع فلتر عالي الجودة لمنع تسرب الأتربة والغبار مع مؤشر بيان امتلاء الكيس بالأتربة لتفريغه وإعادة تركيبه، وفيها أنبوب شفط تليسكوبي مصنوع من الكروم ومزودة بعجلات كبيرة وسلك كهربائي طويل عشان تبقى أكتر مرونة في الحركة والأداء، وبتيجي مع ضمان شامل لمدة سنتين ضد عيوب الصناعة.

شوفي مكنسة ميانتا من هنا، بسعر يبدأ من 1,450 جنيه مصري.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *