أهم أجهزة المطبخ الصغيرة لشهر رمضان

كتب: خالد عاصم

الاستعداد لشهر رمضان المبارك ليه أكتر من شكل وأكتر من مستوى، ففي استعداد روحاني واستعداد مادي، ومن بين أهم نقط الاستعداد المادي، تحضير المطبخ للفطار والعزومات، وهنا بيجي دور مجموعة مختلف من أجهزة المطبخ الصغيرة اللي لازم تكون موجودة في مطبخك قبل رمضان عشان تساعد وتسهل كل المهام في المطبخ في رمضان.

وفي المقال ده هنتعرف على مجموعة من أبرز أجهزة المطبخ الصغيرة اللي لازم تكون موجودة في مطبخك قبل رمضان عشان تسهل حياتك وتوفر وقتك طول الشهر الكريم.

ولو أي منتج من اللي هنتكلم عنهم عجبك هتقدر تطلبه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلك لحد باب البيت وكمان تقدر تشتري المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أجهزة مطبخ صغيرة لازم تجيبها قبل رمضان

خلاط ميانتا أربعة في واحد

الجهاز المثالي في المطبخ اللي بيتكون من خلاط ميانتا سوبر بقوة ٥٠٠ وات بسعة ١ لتر وبيتميز بوعاء للخلاط من الزجاج وبهيكل متين مقاوم للصدأ مصنوع من معدن الزهر، أما الجهاز التاني فكبه ميني بقوة ٨٠٠ وات، وفيه كمان خلاط ميانتا اسبيشيال بقوة ٢٠٠ وات، ومن مميزاته إنه بسرعات متغيرة وبزر لفصل المضرب لسهوة إزالته وفيه مؤشر مرئي لضمان تركيب محكم المضارب ومجموعة من المضارب عالية الجودة، أما الجهاز الأخير فعصارة ميانتا إيزي بقوة ٤٠ وات فيها ٢ قمع وفلتر قابل للضبط ووعاء بيحتوي على مؤشر يوضح مستوى العصير، وبتقدر تدور في إتجاهين.

اتعرف على عروض أسعار خلاط ميانتا أربعة في واحد من هنا.

مضرب بيض بالعجان بقوة ٢٠٠ واط من جاك

مضرب بيض ملحق فيه عجان بقوة ٢٠٠ وات بحلة عجن من التسانليس ستيل، والخلاط بيدعم خمس سرعات مختلفة وفيه خاصية تيربو للخفق السريع.

اتعرف على عروض أسعار مختلف مضارب البيض من جاك من هنا.

مفرمة لحمة Caso بقوة ٢٠٠٠ واط

مش بس مفرمة لحمة قوية وشديدة بقوة ٢٠٠٠ واط لا دي كمان شيك أوي يعني كأنها قطع ديكور في البيت، المفرمة بتتميز بإنها بغلاف من الألومنيوم وشفرتها فولاذية مقاومة للصدأ عالية لجودة وبتتميز بمحرك قوي جدًا ومستويين للسرعة وصيني التعبئة كبيرة مصنوعة من الألومنيوم وفيها 3 ألواح للشفرات مختلفة للناعم والمتوسط والخشن وكمان إمكانية حشو السجق.

اتعرف على عروض أسعار مفرمة Caso بقوة ٢٠٠٠ واط من هنا.

صانع الساندويتشات والوافل وشواية من بلاك اند ديكر

جهاز صغير بس ضروري جدًا وجوده في بيتك، صانع الساندويتشات والوافل والشواية من بلاك اند ديكر، تلات أجهزة في جهاز واحد بقوة ٧٥٠ وات مع تميزه بلوحات غير قابلة للالتصاق عشان سهولة الاستخدام من غير أي مشاكل، وكمان بتقدر تتحكم في درجة الحرارة من خلال ثرموستات دقيق.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أجهزة صانع السندويتشات على ياقوطة من هنا.

قلاية هوائية EY201815 الصحية من تيفال

لاعتمادها على الهوا السخن فبتتميز بإنها بتوفر أكل صحي بأقل نسبة دهون ممكنة وكمان ممكن تستخدمها في الشوي والتحميص والخبز زي ما طبعًا تقدر تستخدمها في القلي، سعة القلاية ٤٫٢ لتر يعني ١٫٢ كيلو جرام وبتقدر توصل لدرجة حرارة من ٨٠ لحد ٢٠٠ درجة مئوية وكمان فيها ميقاتي لحد ٦٠ دقيقة.

اتعرف على عروض أسعار قلاية تيفال EY201815 من هنا.

حلة الطهي البطيء سيمر سعة ٦ لتر من ميانتا

لتسوية الرز أو لطهي العديد من المأكولات اللي بتحتاج للطهي البطيء، الحلة دي هتكون مثالية ليه، أولًا لان سعتها كبيرة جدًا ٦ لتر يعني تقدر تعمل أكل لسبع أشخاص في المرة الواحدة، وبتتميز بقوة ٢٤٠ وات، والحلة خزفية بيضاوية قابلة للإزالة يعني ممكن استخدامها كطبق تقديم، وفيها إعدادات عديدة وبتتميز بغطاء من الزجاج المقوى، والحلة مصنوعة من هيكل خارجي من الفولاذ المقاوم للصدأ أما المقابض فمن البلاستيك لمنع وصول درجة الحرارة للمستخدم.

اتعرف على عروض أسعار حلة الطهي البطيء سيمر من ميانتا من هنا.

محضر الطعام متعدد الوظائف بقوة ١٠٠٠ وات من جاك

محضر الطعام المثالي وواحد من أبرز منتجات شركة جاك في السوق المصري، المحضر متعدد الوظائف بوظائف بتوصل لحد ٣٥ وظيفة زي المطحنة والخلاط والقاطع المتناوب وقاطع الشرائح والعجان ومضرب البيض وغيرهم، المحضر بيتميز بمحرك من النحاس بقوة ١٠٠٠ وات والدورق بسعة ١٫٧٥ لتر.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أجهزة تحضير الطعام من جاك من هنا.

شواية كهربائية ماستر جريل من ميانتا

من أفضل الشوايات الكهربائية في فئتها السعرية، والشواية بقوة ٢٢٠٠ وات بتتميز بمساحة شواء كبيرة مع غطاء زجاجي لطهي من غير انسكاب، وبتتميز بسطح غير لاصق وقابل للإزالة مع ملعقة لتنظيف سطح الشواية وفيها إمكانية ضبط درجة الحرارة عشان تناسب مختلف أنواع المشويات، وفيها طبق طهي مسطح وواحد تاني بشبكة قابلين للإزالة.

اتعرف على عروض أسعار شواية ماستر جريل من ميانتا من هنا.

مجموعة مكبس تشكيل البسكويت والحلويات

مجموعة مكبس لتشكيل البسكويت والحلويات بتكون من المكبس نفسه اللي بيتميز بالمتانة وسهولة الاستخدام اللي بتخليه مثالي للمبتدئين والمحترفين، وبيجي مع المكبس مجموعة متنوعة من الملحقات ومنها ٢٠ شكل لتشكيل البسكويت والكوكيز وأربع فتحتا مختلفة للتزيين والخبيز.

اتعرف على عروض أسعار مجموعة مكبس تشكيل البسكويت من هنا.

ماكينة صنع الزبادي من سوناي ٨ أكواب

بسعر مناسب جدًا جدًا وبتوفير كبير هتحسه بجد لما تحسب بتشتري زبادي بقد إيه كل يوم والماكينة دي تقدر تطلعلك زبادي يوفر عليك كام على مدار شهر رمضان أو على المدى البعيد، مع ماكينة صنع الزبادي من سوناي هتقدر تعمل ٨ كبايات زبادي في المرة الواحدة، باستخدام مكونات طبيعية كلها تحت إيدك وتقدر تحصل عليها في أي وقت، الماكينة كمان سهلة الاستخدام والتنضيف.

اتعرف على عروض أسعار ماكينة صنع الزبادي من سوناي من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *