مواصفات وأسعار 5 من أفضل بوتاجازات لاجيرمانيا على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

السوق ماليان شركات كتير في مختلف أشكال المنتجات الاستهلاكية، ولو هنتكلم عن البوتاجازات الموضوع مش هيختلف كتير، فأغلب الشركات الكبرة في عالم الأجهزة المنزلية بتقدم موديلات كتير من البوتاجازات المتميزة في السوق من مختلف الفئات السعرية وبمختلف الإمكانيات، بس فيه شركات معينة بتتميز تحديدًا في النوع ده من الصناعة، ويتقدر تقدم كامل طاقتها وتاريخها العريق في تقديم بوتاجازات مميزة وقوية.

من بين الشركات المتميزة في عالم صناعة البوتوجازات، شركة لاجيرمانيا الإيطالية العريقة اللي بقالها أكتر من 100 سنة بتقدم بوتاجازات مميزة هنتكلم عن أبرزها في السوق المصري في المقال ده.

ولو أي بوتاجاز من اللي هنتكلم عنهم عجبكم هتقدروا تطلبوه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع 

مختصر تاريخ شركة لاجيرمانيا

طبقًا لموقع لاجيرمانيا الرسمي، بدأت فكرة استخدام أفران الخشب منتصف القرن التاسع عشر، واستخدمت عشان توفر التدفئة المناسبة لخط القطر اللي كان بيمد ما بين النمسا وإيطاليا وبيمر بجبال الألب المتجمدة، في أعقاب الفترة دي بدأت فكرة صناعة النوع ده من الأفران في إحدى المدن الإيطالية، عشان تبدأ قصة لاجيرمانيا على إيدين عائلة بيرتازوني اللي بنت أول مصانعها سنة ١٩٠٩، عشان أعمالها تكبر وتتمدد للمرة الأولى في عشرينيات القرن العشرين، وتتمدد وتكبر تاني في الخمسينات.

قدمت لاجيرمانيا للعالم أول بوتاجاز بيعمل بالغاز في ١٩٥٣، وأضافت إليه أول الفرن سنة ١٩٥٨، ومن ساعتها قدرت الشركة انها تستمر لحد النهاردة ولأكتر من ١٠٠ سنة بتقدم من خلال مجموعة من أفضل البوتاجازات في العالم، واللي بيتوفر منها مجموعة ممتازة متنوعة في مصر هنتعرف عليها في السطور الجاية.

أبرز بوتاجازات لاجيرمانيا على ياقوطة

بوتاجاز كلاسيكا فري ستاند ٤ شعلة ٦٠ × ٦٠ موديل 6C80GLA1X4AWW

بوتاجاز كلاسيكا فري ستاند سوبربوري مقاس ٦٠ × ٦٠ سم بعدد أربع شعلات مزود بشعلة كبيرة بعين ثنائية الإشعال، الشعلات إيطالية بنسبة مية في المية، والبوتاجاز بيعتمد على الاستانليس ستيل في صناعة الهيكل ولوحة التحكم، أما الغطاء فمصنوع من الزجاج على شكل مراية، أما حامل الشعلات فمصنوع من الحديد الزهر، والبوتاجاز بيتميز بعوامل أمان مختلفة كاملة وكمان مزود بعازل حراري صديق للبئية، وفيه مدخلين للغاز الطبيعي من اليمين ومن الشمال.

أما فرن البوتاجاز فمزود بمروحة لتوزيع الحرارة ومروحة للتبريد وإضاءة داخلية، وبيتمتع بإمكانية تغيير الأدراج لحد خمس مستويات داخلية، ده غير إنه بيشتغل بالإشعال الذاتي وممكن التحكم في درجة حرارته من خلال ثرموستات مخصصة، والبوتاجاز بيعتمد على تايمر ديجيتال وفيه شواية بالموتور وباب للتسخين أسفل الفرن.

اتعرف على عروض أسعار بوتاجاز كلاسيكا فري ستاند ٦٠ × ٦٠ من هنا.

بوتاجاز فري ستاند ٥ شعلة ٩٠ × ٦٠ موديل AMS95C81AVI/2

بسعر غالي شوية بس بشكل هو الأشيك والأقوى وإمكانيات هي الأميز، البوتاجاز ٥ شعلات منهم شعلة كبيرة ثلاثية الإشعال، ولأنه احترافي فبيتميز بإنه بلت إن مالوش غطاء زجاجي علوي، وبيعتمد على مواد قوية جدًا زي الستانليس ستيل في صناعة الهيكل ولوحة التحكم، والنحاس في صناعة الشعلات والجديد الزهر في صناعة حوامل الشعلات.

إمكانيات الأمان كتير ومتعددة ومتوفرة للشعلات والفرن والشواية وكلها بدقة إيطالية، أما الفرن نفسه فسعته ١٤٢ لتر ومزود بمروحتين لتوزيع الحرارة، وبتقدر تتحكم في درجة حرارة الفرن من خلال ثرموستات ومن خلال المؤشر هتظهرلك درجة حرارة الفرن، وممكن تشغيل الفرن والشواية في نفس الوقت من غير مشكلة.

اتعرف على عروض أسعار بوتاجاز فري ستاند ٥ شعلة ٩٠ × ٦٠ من هنا.

بوتاجاز قائم بذاته ٥ شعلات ٦٠ × ٩٠ موديل 9M10GUB1X4AWW

بوتاجاز قائم بذاته خمس شعلات مقاس ٦٠ × ٩٠ سم بشعلة دائرية مزدوجة في المنتصف بطاقة بتوصل لحد ٤ كيلو وات، البوتاجاز مزود بغطاء زجاجي ومصنوع من الستانليس ستيل أما لوحة التحكم فمصنوعة من الزجاج عشان الشياكة تزيد، والبوتاجاز بالكامل مزود بإشعال ذاتي بيد واحدة ومزود بعازل حراري صديق للبيئة، ومزود بمدخلين لتوصيل الجهاز الطبيعي سواء من اليمين أو من الشمال.

أما الفرن فمتميز بمروحة لتوزيع درجة الحرارة ومروحة للتبريد ومزود بترموستات للتحكم وفيه إضاءة داخلية، وفيه مؤقت يدوي بيطلع صوت إنذار في حالة تخطي الوقت، الفرن بيشتغل هو كمان بالإشعال الذاتي والأرفف بتاعته متحركة ممكن تغيير مكانها وباب الفرن بيبقى محكم الغلق في حالة تشغيل الشواية.

اتعرف على عروض أسعار بوتاجاز قائمة بذاته ٥ شعلات ٦٠ × ٩٠ من ياقوطة.

بوتاجاز قائم بذاته ٤ شعلات ٦٠ × ٦٠ موديل 6N80GRB1X4AWW

بوتاجاز قائم بذاته أربع شعلات مقاس ٦٠ × ٦٠ سم بشعلة دائرية مزدوجة في المنتصف بطاقة بتوصل لحد ٤ كيلو وات، البوتاجاز مزود بغطاء زجاجي ومصنوع من الستانليس ستيل أما لوحة التحكم فمصنوعة من الزجاج عشان الشياكة تزيد، والبوتاجاز بالكامل مزود بإشعال ذاتي بيد واحدة ومزود بعازل حراري صديق للبيئة، ومزود بمدخلين لتوصيل الجهاز الطبيعي سواء من اليمين أو من الشمال.

أما الفرن فمتميز بمروحة لتوزيع درجة الحرارة ومروحة للتبريد ومزود بترموستات للتحكم وفيه إضاءة داخلية، وفيه مؤقت يدوي بيطلع صوت إنذار في حالة تخطي الوقت، الفرن بيشتغل هو كمان بالإشعال الذاتي والأرفف بتاعته متحركة ممكن تغيير مكانها وباب الفرن بيبقى محكم الغلق في حالة تشغيل الشواية.

اتعرف على عروض أسعار بوتاجاز قائمة بذاتة ٤ شعلات ٦٠ × ٦٠ من ياقوطة.

بوتاجاز ٥ شعلة ٩٠ × ٦٠ موديل TUS95C81BX/2

بوتاجاز وفرن غاز بتصميم بيلت إن من غير سطح زجاجي ممكن دمجه داخل نظام المطبخ عشان يتضمن البوتاجاز والفرن في وحدة واحدة، البوتاجاز خمس شعلات منهم شعلة وسطى ثلاثية الإشعال بطاقة ٤ كيلو وات، ولوحة التحكم في البوتاجاز من الزجاج الأسود اا باقي البوتاجاز من الستانليس والحوامل من الحديد الزهر المقوى المتحمل للحرارة.

البوتاجاز والفرن بيعتمدوا على الإشعال الذاتي ومن خلال الشاشة الديجيتال ممكن نعرف بيانات درجة الحرارة أو التنبيه عند انتهاء الوقت المحدد للطبخ، والفرن بيتميز بمروحة لتوزيع الهواء مع إمكانية تشغيل الفرن والشواية في نفس الوقت.

اتعرف على عروض أسعار بوتاجاز ٥ شعلة ٩٠ × ٦٠ م لاجيرمانيا من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف بوتاجاز لاجيرمانيا على ياقوطة من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف البوتاجازات المتوفرة على ياقوطة من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف الأجهزة المنزلية المتوفرة على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *