أدوات ومنتجات لمنزل ذكي وآمن

مواصفات و سعر اهم أدوات ومنتجات لمنزل ذكي وآمن

كتب: محمد حمدي

(مفيش حد بيرتاح غير في بيته)

جملة تلقائية بسيطة بنسمعها وبنرددها في يومنا بشكل معتاد.

وده لإن البيت هو أكتر مكان – لو ماكانش المكان الوحيد-اللي بنحس فيه كلنا بالهدوء والراحة ومهمًا كان التعب اللي مرينا بيه في اليوم سواء في شغل أو إرهاق بدني ونفسي، كل ده بيتنسي بمجرد ما ندخل بيتنا. ولإن بيتنا هو أغلى حاجة في حياتنا، مهم جدًا نحافظ عليه وعلى حياة أحبابنا اللي بيشاركونا البيت ده في سلام وأمان.

والتطور التكنولوجي الكبير ما خلاش حاجة غير وسهّلها علينا أكتر من زمان. فتأمين البيوت كمان بقى أفضل وأسهل من الأول. لدرجة إن كتير مننا ممكن وهو في شغله أو الكافتيريا مع أصحابه أو حتى مسافر يتطمن على البيت وعلى سلامة كل اللي فيه.

في المقال ده هنتعرف من خلال ياقوطة على مجموعة من الأدوات والمنتجات اللي هتسهل علينا حماية وتأمين بيوتنا. هنتعرف كمان على أهم مواصفات ومميزات المنتجات دي. ولو عجبك منتج منهم وعاوز تشتريه تقدر من خلال ياقوطة تعرف أحسن الأسعار ليه وكمان تقارن بينهم وتطلبه كمان وهيوصل لغاية عندك في أسرع وقت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

LG 360 Cam

على الرغم من إنها كاميرا مخصصة لالتقاط صور بنمط ٣٦٠ درجة الشهير، إلا أننا نقدر نستخدم كاميرا LG 360 في مراقبة المنزل عن بعد من خلال استخدام الكاميرا ككاميرا مراقبة، أو حتى لو كنا موجودين داخل المنزل وعاوزين نشوف مين في الخارج أو حتى لمراقبة الأطفال أثناء نومهم أو لعبهم لأن كاميرا LG بتيجي مع تطبيق بيتيح للمستخدم التحكم الكامل فيها عن بعد من خلال تطبيق بيتم تنزيله على هواتف أندرويد

المواصفات

الكاميرا كاميرا مزدوجة ١٣ ميجا بكسل مع عدسات Wide Angel
تصوير الفيديو نمط ٣٦٠ درجة أو بجودة ١٠٨٠.
الصوت صوت بنمط Surround بكفاءة أداء 5.1.
الذاكرة تحميل مقاطع الفيديو والصور على كروت الذاكرة Micro SD بالإضافة لرفع الملفات على Google street view.
ملاحظات لا يمكن تفعيل الكاميرا بدون توصيلها بكارت ذاكرة خارجية.

ممكن تشوف منتج LG 360 Cam  من هنا.

Fire Smoke Sensor Detector Alarm Tester Home Security KA 5PCS

للحماية من خطر الحريق، ممكن يتم استعمال حساس للتنبيه ضد الحرائق ويتم وضعه في الأماكن اللي الخوف من اندلاع حريق فيها أكبر من غيرها زي المطبخ على سبيل المثال.

المواصفات

الطاقة يعتمد على البطارية القابلة للإزالة كمصدر للطاقة.
مستويات التنبيه الحراري ٦ مستويات.
أنواع التنبيه تنبيه بالصوت، والإنارة.
المواد المصنعة البلاستيك.
ملاحظات بإمكانك بفحص عمل الجهاز شهريًا للتأكد من سلامته.

ممكن تشوف منتج Fibaro Smoke Sensor من هنا.

August Smart Lock

أهم حاجة بخصوص تأمين المنزل، هو تأمين باب المنزل، وهنا بتظهر أهمية القفل الإلكتروني للمنزل، لأنه بيوفر الوقت والمجهود، ولأنه بيغلق نفسه أتوماتيكي بعد إغلاق الباب. يعني مش ممكن ننسى قفل الباب. كمان تقدر تفتح الباب أو تغلقه من خلال تطبيق للهواتف الذكية وانت قاعد في مكانك، بالإضافة لقدرة الباب على الإبلاغ الفوري لو أي شخص دخل أو خرج من باب المنزل.

مش بس كده لكن القفل الإلكتروني بيسمحلك تسجل أي شخص لدخول المنزل من خلال موبايله، سواء كان بصفة دائمة زي الأهل أو مثلًا في بعض أيام الأسبوع، والميزة دي بتكون كويسة جًدا لو هتسيب المنزل وفيه حيوان أليف وعاوز تخلي جارك يأكله مرة أو اثنين في أوقات معينة.

August Smart Lock بيقدم أكمان إمكانيات مختلفة لفتح الباب زي فتح الباب بمجرد الاقتراب منه أو إغلاق الباب بشكل اتوماتيكي بمجرد دخول المنزل أو بعده بفترة قليلة وغيرها من الإمكانيات.

المواصفات

الطاقة ٤ بطاريات من نوع AA قابلة للإزالة (بتيجي مع الوحدة) وتحتاج الوحدة 1.5 فولت.
الوزن حوالي ٣٩٤ جرام.
الأبعاد ٣.٤ × ٢٫٢ × ٣٫٤ بوصة.
اللون الأبيض أو الأسود.
ملاحظات وحدة التحكم في القفل لا تلغي قفل وفتح الباب بالطريقة التقليدية، بحيث لو نسى المستخدم موبايله أو حصلت أي مشكلة يقدر المستخدم فتح الباب بالطريقة التقليدية.

ممكن تشوف منتج August Smart Lock من هنا.

Wireless Window/Door Sensor – Mace 80356

من أهم خطوات تأمين المنزل بالوسائل الحديثة والإلكترونية، تأمين الباب والشباك والتأكد من عدم اقتحام أي شخص للشقة من خلال الباب أو محاولته دخول المنزل من خلال الشباك. ومن هنا بيظهر أهمية الـ Door sensor واللي بيقدر ينبهنا لما يحاول شخص غير مرغوب فيه التسلل من خلال الباب أو الشباك.

المواصفات

مزايا إضافية يرسل رسالة استغاثة وإنذار حتى ٩٢ متر.
اللون أبيض.
ملاحظات يقم بإرسال إشارة بمجرد تحريك الشباك أو الباب.

ممكن تشوف منتج Wireless Window/Door Sensor – Mace 80356 من هنا.

حساس حركة حائطى بتايمر

بعيدًا عن تأمين المنزل، ساعات بنحب نضيف بعض الأمور الصغيرة لكن المهمة في نفس الوقت، ومن ضمنها رغبتنا في تشغيل إضاءة الغرفة بمجرد دخولنا لها، ولمدة معينة من الوقت بيتم تحديدها، الموضوع ده بيوفر الوقت والجهد ويخلينا ما نضطر نشغل الإضاءة بنفسنا. كل حاجة هتحصل بشكل أتوماتيكي.

وعلشان نفعل الإمكانية دي هنحتاج Motion Sensor يتتبع حركة الشخص ودخوله للغرفة أو مغادرته لها.

المواصفات

كيفية العمل يعمل تلقائي، بمجرد مرو أي شخص، ويشعر بأي حركة حتى لو كانت سيارة بالقرب منه.
اللون أبيض.
ملاحظات الإحساس بالحرجة حتى ١٢ متر، إحساس بالحرجة حتى ١٨٠ درجة، ممكن يشتغل ٢٤ ساعة.

ممكن تشوف منتج حساس حركة حائطى بتايمر من هنا.

إن أيه-دى إى (10100) كاشف حركة مضئ يعلق بالسقف أو على الحائط

نوع تاني من أنواع الحساسات للحركة، بيتميز بحجمه الصغير وسهولة تطويعه لأي هدف من أهدافنا، سواء كان تغيير درجة الحرارة في المنزل بشكل أتوماتيكي أو التحكم في الإضاءة وتشغيلها أو إطفائها في أوقات معينة أو حتى فتح وأغلاق الأبواب.

المواصفات

الطاقة كهرباء.
زوايا الرؤية ٣٦٠ درجة للسقف، ١٨٠ درجة للحائط.
ارتفاع التعليق ٢.٨ مرت للسقف، ١٫٢ متر للحائط.
اللون أبيض.
ملاحظات تحميل حتى ١٠٠٠ وات للإضاءة، مقاوم للصدمات.

ممكن تشوف منتج إن أيه-دى إى (10100) كاشف حركة مضئ يعلق بالسقف أو على الحائط من هنا.

SkyBell

وأخيرًا مع البديل الذكي عن (العين السحرية) واللي ممكن نعتمد عليه لمعرفة مين واقف أمام المنزل، سواء كنا في داخل المنزل أو في الخارج لقضاء أي مشوار، وبيتميز Skybell بسرعة وسهولة تركيبه وانخفاض سعره النسبي بين باقي أجهزة المنزل الذكي والأمن، بالإضافة لقدرته على نقل صورة نقية وواضحة للموجود أمام باب المنزل وممكن يتم تطويعه إما ككاميرا مراقبة أمام المنزل، أو كعين سحرية تشتغل فقط مع تشغيل الجرس الخاص بالوحدة.

المواصفات

الطاقة ٢ بطارية من نوع AAA (مش بتيجي مع الوحدة).
الوزن حوالي ٥٥ جرام.
الأبعاد ٢.٨ × ٠٫٩ × ٢٫٨ بوصة.
اللون أبيض أو أسود.
ملاحظات يتم التحكم في الوحدة من خلال تطبيقات الهاتف الذكي المتوافقة مع الموبايلات اللي بتشتغل بنظام IOS و Android.

ممكن تشوف منتج SkyBell من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *