مستلزمات تحضير كحك العيد من ياقوطة

كتبت: منى عوض

الكحك والبسكويت أول خطوات الاستعداد والاحتفال بعيد الفطر المبارك، وبصراحة مفيش أحلى من تحضير كحك العيد في البيت وتعمل كل ذرة فيه بكل فرحة وحب. بس عشان تقدر تعملهم بسهولة وتطلع منتج طعمه لذيذ في النهاية، ضروري تحضر كل الأدوات اللي ممكن تحتاجها زي العجان وآلة صُنع وتقطيع المعجنات وما إلى ذلك.

ولأننا يهمنا راحتك وسعادتك، ياقوطة هتقولك على أهم المستلزمات اللي ممكن تحتاجها في تحضير الكحك والبسكويت للعيد. ولو عجبك حاجة من اللي هنستعرضها وحبيت تشتريها تقدر تعرف أحسن سعر ليها، وتقدر كمان تطلبها من خلالنا وهتوصلك لحد باب البيت أو مكان ما تحبوا.

بنفكرك إنك ممكن تشتري مستلزمات تحضير كحك العيد من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

عجان جاك، 800 وات، NGB-1050

أول خطوات تحضير الكحك والبسكويت بتكون عملية العجن، بس عشان تكون عملية لذيذة وسهلة هتحتاج عجان كهربائي عملي وسهل الاستخدام زي عجان جاك اللي بيجي بقوة 800 وات. العجان بيجي بوعاء ستانلس ستيل سعته بتصل إلى 5 لتر، وبـ8 سرعات مختلفة لاختيار الأنسب وفقاً لسمك العجين ونوعه. ولما تخلص كل اللي بتعمله، هتقدر تنظف ملحقات العجان بكل سهولة سواء بالماء والصابون أو في غسالة الأطباق.

شوف عروض عجان جاك، 800 وات، NGB-1050 المختلفة على ياقوطة من هنا.

شوف عروض العجان الكهربائي المختلفة على ياقوطة من هنا.

أكواب وملاعق معيارية

عشان تضمن إن الكحك والبسكويت والبيتيفور يطلعوا مظبوطين أو أي وصفة في العموم، محتاج تظبط المقادير بالمللي، وعشان تعمل دا هتحتاج أكواب معيارية.

شوف عروض الأكواب والملاعق المعيارية المختلفة على ياقوطة من هنا.

نشابة العجين

نشابة العجين هتساعدك في فرد العجين بشكل صحيح ومتساوي بحيث يطلع مظبوط والشكل النهائي للكحك والبسكويت يطلع لطيف.

شوف عروض نشابة العجين المختلفة على ياقوطة من هنا.

مفرش سيليكون للعجين

المفرش السيليكون اختراع عظيم لأنك تقدر تفرش عليه العجين من غير ما تبهدل الدنيا حواليك، وممكن تستخدمه في تحديد حجم العجين بالسنتيمتر. وكمان في العادة هو بيكون مقاوم للحرارة ولا يتفاعل مع الأطعمة بالتالي تقدر تفرش العجين عليه وتدخله الفرن بكل سهولة وأمان. تقدر تستخدم المفرش أكتر من مرة وتغسله وتنظفه وتخزنه بكل سهولة.

شوف عروض المفرش السيليكون للعجين المختلفة على ياقوطة من هنا.

أداة تقطيع العجين

أدوات تقطيع العجين مهمة أيضًا لأنها هتساعدك في تقطيع وتشكيل العجين زي ما إنت عايز.

شوف عروض أدوات تقطيع العجين المختلفة على ياقوطة من هنا.

ماكينه صُنع البسكويت والبيتيفور

الماكينة دي هتساعدك وتوفر عليك وقت كتير في تشكيل البسكويت والبيتيفور، لأنها مش هتحتاج غير إنك تملاها بالعجين وتدوس على المضخة وهي هتطلعلك كمية محددة من العجين اللازم لتحديد شكل المعجنات اللي بتعملها. علماً بأنها بتيجي في العادة بـ8 أشكال مختلفة عشان تعمل أشكال مختلفة من البسكويت والكوكيز والبيتيفور. ولما تخلص استخدامها هتقدر تغسلها بالماء والصابون أو في غسالة الأطباق.

شوف عروض ماكينه صُنع البسكويت والبيتيفور المختلفة على ياقوطة من هنا.

قوالب لصُنع أشكال العجين

القوالب دي استخدامها بسيط وسهل وهتخليك تعمل أشكال مختلفة من البسكويت بحيث يبقى فيه تنوع وتكون أشكالهم لطيفة.

شوف عروض القوالب لصُنع أشكال العجين المختلفة على ياقوطة من هنا.

صواني فرن

الصواني وجودها ضروري لأنك هتنظم وترتب فيها الكحك والبسكويت بعد ما تخلص عملية العجن والتقطيع والتزيين، وبعدين تحطها في الفرن أو الميكروويف. ضروري تاخد بالك من نوع الصواني وتختارها بعناية وفقاً لنوع المعجنات اللي هتعملها فيها.

شوف عروض صواني الفرن المختلفة على ياقوطة من هنا.

سباتولا

ممكن تحتاج تقلب مكونات العجين بشكل أو بآخر، بالتالي هتحتاج السباتولا، اللي تقدر تستخدمها كمان في سكب مكونات العجين بسهولة ومرونة من الوعاء للصينية أو الرخامة أو أي مكان براحتك يعني.

شوف عروض السباتولا المختلفة على ياقوطة من هنا.

فرشاة سيليكون

هتحتاج فرشاة سيليكون في دهن وش البسكويت بيض عشان يحمر بشكل كويس، وعشان تدهن كمان الصواني بالزيت بحيث إن العجين ميلزقش فيها ويحمر ويبقى وطعمه حلوين.

شوف عروض الفرش السيليكون المختلفة على ياقوطة من هنا.

الدقيق

الدقيق مكون أساسي لا يمكن الاستغناء عنه في عملية العجن، وضروري جدًا تختار نوع كويس ومناسب لنوع العجينة اللي هتعملها.

شوف عروض الدقيق المختلفة على ياقوطة من هنا.

البيض

البيض وجوده مهم أيضًا فهو بيساعد في توفير رطوبة وسماكة بين مكونات العجين، وبيساعد كمان في رفع العجينة وتخميرها.

شوف عروض البيض المختلفة على ياقوطة من هنا.

اللبن

اللبن بيساعد في تسهيل عملية العجن وبيخلي العجينة هشة وتقدر تشكلها زي ما إنت عايز.

شوف عروض اللبن المختلفة على ياقوطة من هنا.

البيكنج بودر

معلقة صغيرة من البيكنج بودر هتفرق في شكل ومستوى العجين وهتخلي شكله في النهاية كويس جدًا.

شوف عروض البيكنج بودر المختلفة على ياقوطة من هنا.

سألت نفسك قبل كدا.. أصل كحك العيد، فراعنة أم فاطميين!

اعرف مع ياقوطة تاريخ العيدية في مصر والدول العربية.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *