لزوم شنطة يوم الولادة

مستلزمات-شنطة-يوم-الولادةكتبت: أماني سمير

اليوم ده كل امرأة حامل بتستناه بفارغ الصبر وبتبقى قلقانه جدًا منه وشايله همه، وخصوصًا لو كانت أم لأول مرة، عشان كده ياقوطة هتقولك على شوية نصايح مهم أوي تعمليها في فترة الحمل لولادة سهلة وبسيطة.

  • مهم جدًا أول لما تعرفي إنك حامل تبدئي تاكلي خضار وفاكهة كتير، وتشربي مياه كتير، ولو كنتي بتدخني بطّلي فوراً .
  •  المشي أساسي طول فترة الحمل؛ لأنه بيساعد بشكل كبير في تقوية عضلات البطن وبالتالي يخفف من توتر وآلام الولادة .
  • اشربي زنجبيل لأنه بيساعد الجسم على التخلص من السموم في شهور الحمل، أما يوم الولادة اشربي يانسون لأنه بيساعد بشكل كبير في عملية الطلق للحصول على ولادة أسهل .
  •  خلي بالك من نفسيتك كويس، ومتخليش حاجه تضايقك في اليوم ده أو تزعلك، فكري دايمًا في مولودك اللي جاي بسعادة وحب، وخلي حواليكي وجنبك الناس اللي بتحبيهم بس؛ لأنهم بيساهموا بشكل أساسي في تهدئتك وتحسين حالتك المزاجية.
  • حضري شنطة الولادة قبليها بأسبوع؛ عشان تكوني جاهزة في أي وقت، وخلال الوقت ده لو نسيتي حاجه ترجعي تحطيها في الشنطة، وياقوطة هتساعدك في ده؛ لإننا جبنالك شوية حاجات لزوم يوم الولادة عشان نوريكي إيه هي الحاجات اللي بتاخديها معاكي عشان تطمني إن كل حاجه جاهزة على أكمل وجه، ولو ناقصك حاجه أو محتاجه أي شيء من اللي عرضناها عليكي تقدري تطلبيها وانتي في مكانك وتجيلك لحد عندك. ياقوطه دايمًا تهمها راحتك.

 

لو عندك أطفال، حاولي تشريكيهم اليوم وفترات الولادة بشكل عام على أد ما تقدري، عشان ميحسوش بعدم الاهتمام. و ممكن برده تشوفي الأفكار دي لمستلزمات طفلتك،  وأفكار تانية لمستلزمات طفلك، لو بتدوري على أي حاجة لزوم المولود الجديد هتلاقيها هنا.

لو عايزة تشوفي أفكار لحاجات المولود الجديد شوفي المقال دا أفكار مبتكرة لمشتريات البيبي.

1. فستان واسع وطويل

يفضل دائمًا ارتداء ملابس واسعه وفضفاضه في الشهور الأخيرة من الحمل، ويفضل إنك تحتفظي في دولابك بفستان طويل وواسع ليوم الولادة عشان ماتشيليش هم هتلبسي ايه في اليوم ده، عشان كده ياقوطه اخترت لك فستان بالمواصفات دي وكمان قماشته ناعمه ومريحه، ولونه أخضر فاتح مريح للعين، ويناسب جميع الأحجام والمقاسات ، ومريح جدا في الحركة.

السعر 120 جنيه مصري.

لمشاهدة فستان واسع وطويل من هنا.

2. شنطة يوم الولادة

مقاسها 43.2 * 27.9 سم، يعني حجمها مناسب لوضع كل احتياجاتك الأساسية، وكمان فيها جيب كبير خارجي عشان تحطي فيه الأشياء الأساسية والضرورية اللي حجمها صغير زي الأوراق المهمة وأدواتك الشخصية، وكمان مزودة بغطاء للمولود لاستخدامه عند الحاجة.

السعر 300 جنيه مصري.

لمشاهدة شنطة يوم الولادة من هنا.

3. كتاب عن تربية المولود

مهم جدا أثناء ساعات انتظار لحظات الولادة إنك تشغلي تفكيرك بأي حاجه مسلية ومفيدة؛ عشان تقضي على التوتر والخوف اللي جواكي؛ فاخترنا لك كتاب في يوميات لأم أمريكية بتحكي تجربتها خارج بلدها يوم بيوم مع مولودها الجديد، تجربة شيقة وهتفيدك وهتطلعي منها بنصايح لمولودك الجديد .

السعر 144 جنيه مصري.

لمشاهدة كتاب عن تربية المولود من هنا.

4. مكبر صوت

عشان لو حبيتي تسمعي أي حاجه في اليوم ده تخفف من توترك وقلقك، جبنا لك مكبر صوت يقدر يركب في أي جهاز سواء موبايل أو لاب توب، تقدري تسمعي من خلاله كل اللي انتي عايزاه. حاولي تسمعي موسيقى هادئة عشان تريحي أعصابك وحضري بلاي ليست « playlist» بالأغاني اللي بتحبيها بالذات اللي بتفرحك.

السعر 205 جنيه مصري.

لمشاهدة مكبر الصوت من هنا.

5. حذاء كروكس

يتميز بسهولة ارتداءه وراحته وخفة وزنه؛ يعني ممكن تلبسيه عشان تكوني على راحتك طوال اليوم، وفي منه ألوان وأشكال كتير تقدري تختاري منها اللي يناسب ذوقك .

السعر 199 جنيه مصري.

لمشاهدة حذاء كروكس من هنا.

وبعد ماخلصنا تقريبًا الكلام عنك وعن احتياجاتك في اليوم ده، هنتكلم دلوقتي عن لوازم المولود اللي مهم تكون معاكي في الشنطة في يوم الولادة..

6. عضاضه للمولود

جبنالك اتنين تختاري منهم على حسب نوع المولود سواء كان ولد أو بنت، وهي مصنوعه من مادة السليكون الطبيعي؛ يعني خامات آمنة على المولود؛ وفايدتها إنها بتساعده في تكوين أسنانه وبتقلل من بكاؤه عشان ميحسش بالغربة بعد ماخرج للعالم الخارجي .

عضاضه بناتي

لونها وردي فاتح وعليها رسمة تاج للأميرة الصغيرة؛ عشان كل اللي يشوفها يعرف إن المولود بنت .

السعر 65 جنيه مصري.

لمشاهدة عضاضه بناتي من هنا.

عضاضه ولادي

لونها زهري في أبيض ومرسوم عليها شنب؛ عشان كل اللي يشوفه يعرف إن المولود ولد .

السعر 65 جنيه مصري.

لمشاهدة عضاضه ولادي من هنا.

7. حامل العضاضه

ياقوطة مانستهاش؛ عشان العضاضه لو وقعت من فم المولود تفضل موجوده معاه ومتقعش في أي حته وتكون عرضه للتلوث، وده لإن فيها مشبك من المعدن عشان تكون متماسكه كويس في هدوم البيبي وماتضعش منه. ومصممة بشكل رائع وعليها رسومات وألوان زاهيه كتير عشان تلفت انتباهه وتسليه .

السعر 45 جنيه مصري.

لمشاهدة حامل العضاضه من هنا.

8. طقم شتوي للمولود

مكون من قطعتين، قطعة داخلية بكُم ومفتوحة من الأسفل لسهولة تغيير الحفاضة له، وقطعة خارجية بكُم وجَورب طويل لتغطي جميع أطرافه وتحافظ عليه من عوامل البيئة الخارجية، ومصنوع الطقم بشكل أساسي من القطن لراحة المولود والحفاظ على سلامته .

السعر 343 جنيه مصري.

لمشاهدة طقم شتوي للمولود من هنا.

9. بيبرونه للمولود

مقاسها 150 مللي، ومصممة من خامات عالية الجودة لتناسب جميع أنواع السوائل وتحافظ عليها داخلها، وألوانها كتير هتقدري تختاري منها اللي يعجبك، ومناسبه لأي مولود سواء كان ولد أو بنت .

السعر 62 جنيه مصري.

لمشاهدة بيبرونه للمولود من هنا.

10. مقعد سيارة للمولود

مصمم من خامات عالية الجودة وذات ملمس ناعم ومريح؛ ليعطي المولود الشعور بالراحة والأمان، كما يسهل تحريكه ووضعه في أي مكان، ويمكن تنظيفه بكل سهولة .

السعر 700 جنيه مصري.

لمشاهدة مقعد سيارة للمولود من هنا.

اقرأ ايضًا: ازاي تشتري عربية وكرسي سيارة للأطفال.

11. غطاء للمولود

ياقوطه اخترت لك اتنين واحد لو المولود ولد، والتاني لو المولوده بنت، ومصنوع 100% من القطن المصري، للحفاظ على صحة المولود وسلامته.

غطاء ولادي

لونه لبني ومخطط بخطوط بنية خفيفة ، وعليه رسمة منقوشه على شكل أسد كارتون ، علشان كل اللي يمسك المولود يعرف علطول إنه ولد .

السعر 143 جنيه مصري.

لمشاهدة غطاء ولادي من هنا.

غطاء بناتي

لونه أبيض ومليان قلوب وردي ، وعليه رسمة منقوشه على شكل فيونكه ، علشان كل اللي يشوف المولود يعرف علطول انها بنت .

السعر 136 جنيه مصري.

لمشاهدة غطاء بناتي من هنا.

12. ملابس داخلية للمولود

مصنوعة 100 % من القطن المصري لسلامة المولود وراحته ؛ وعشان يبقى سهل يلبسها وسهل كمان تنظيفها ، وتتميز بألوانها الرقيقة والجميلة ، وأشكالها كتيره علشان تليق مع أي مولود بنت أو ولد. وهم قطع عشان لو وسخ نفسه تقدري تغيري له بسهولة.

السعر 114 جنيه مصري.

لمشاهدة ملابس داخلية للمولود من هنا.

13. حفاضات للمولود

ضروري تاخدي معاكي في اليوم ده حفاظات للمولود؛ لسهولة استخدامها عند الحاجه، وكمان هتوفر عليكي تعب ومجهود انتي في غنى عنه .

السعر 23.85 جنيه مصري.

لمشاهدة حفاظات للمولود من هنا.

قد تنفد المنتجات من المتاجر – out of stock-  في أي وقت لكن غالبًا تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك إبلاغنا فى تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com في فيسبوك.

تتمنى ياقوطة إنها تكون قدمت لك حاجة تساعدك ويارب اليوم يمر بكل سهولة وفرحة. لو عندك أي أفكار تحبي تضيفيها، هنكون سعداء لو شاركيتنا بيها.

خليكي فاكر إن من خلال ياقوطة ممكن تدوري، وتقارني، وتشتري اللي نفسك فيه.. وهيوصلك لحد باب البيت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *