مستلزمات للمغامرين

أدوات-للمغامرين

كتب أماني سمير

الشخصية المغامرة لها صفات وملامح خاصة تميزها عن باقي الشخصيات الأخرى، فهي شخصية عدوها الأول الملل؛ لأنها تحب أن تعيش أيامها في مغامرة تلو الأخرى، واكتشاف دائم لكل جديد، وتتميز هذه الشخصية بالإصرار والمثابرة في تخطي العقبات التي تقابلها في حياتها وتنجح دائمًا في التغلب عليها لأنها شخصية قوية وعنيدة و متميزة تكره الفشل؛ فهي لديها قدرة على اتخاذ القرارات الحاسمة بعد تفكير سريع ومتقن، وتتحمل دائما مسئولية قراراتها وعواقب اختيارها.

الناس دي ليها طريقة حياة مختلفة، بتحب تعيش على طبيعتها في كل حاجه بتعملها، دايمًا بيحبوا الترحال والانتقال بشكل مستمر من مكان لآخر، حلمهم يشوفوا العالم كله ويستمتعوا بجماله لأقصى درجة ممكنة.

لو أنت من الناس اللي بتحب المغامرة، ياقوطة يهمها راحتك وسعادتك في كل حاجه بتعملها، هنعرض عليك شوية حاجات بسيطة لكن مهم جدًا تكون عندك لو قررت تكون مغامر وتبدأ رحلتك من دلوقت، واختار وقارن بين أكتر من منتج قبل ماتقرر تشتري ولو عجبتك حاجه وحابب تشتريها أون لاين، اطلبها فورًا وهتوصلك لحد باب البيت.

في البداية ضروري تعمل حسابك على شنطة اسعافات أولية، ممكن أنت تحتاجها أو أي حد معاك!

شنطة إسعاف صغيرة

هتلاقي فيها كل الضروريات للإسعافات الأولية زي القطن والشاش الطبي والمقص وكل اللي تحتاجه للكدمات والإصابات اللي ممكن تتعرض لها لو فكرت تتسلق جبل مثلًا، أو تتزحلق على الرمال. حاول تحط فيها الأدوية الأساسية اللي ممكن أي حد يحتاجها، وكمان ممكن تزود أي حاجة مش موجودة في شنطة الإسعافات الأولية.

السعر 25 جنيه مصري.

لمشاهدة شنطة إسعاف صغيرة من هنا.

1. جاكت رياضي

مصنوع من خامات عالية الجودة ليتحمل كثرة الحركة وسوء الأحوال الجوية، ويتميز بخفة وزنه لسهولة الحركة، وله بطانة حرارية للاحتفاظ بالحرارة والشعور بالدفء طوال الوقت.

السعر 687 جنيه مصري.

لمشاهدة جاكت رجالي رياضي من هنا.

2. حذاء التحمل

أهم مايميزه جلد الحذاء القوي، ونعله المقاوم للإنزلاق. وتستطيع التحرك به بكل سهولة في المناطق الوعرة والمنخفضات والمرتفعات الصعبة، كما أنه مريح في لبسه، يعني تقدر تتسلق الجبال أو تتزحلق على الرمال وأنت مستمتع ومبسوط بالرياضة اللي بتحبها.

السعر 768 جنيه مصري.

لمشاهدة حذاء رياضي رجالي من هنا.

3. كاميرا Go Pro صغيرة مقاومة للماء

عشان لو مغامرتك تحت الماء وحبيت تلتقط صور من الطبيعة الخلابة داخل أعماق البحار، اخترنا لك كاميرا من مميزاتها أنها تدعم فيديو بدقة 720* 1080 بيكسل، وتلتقط الصور بدقة 5 ميجا بيكسل على معدل 5 إطار في الثانية، ولها عدسة زجاجية ذات زاوية واسعة للغاية، ومقاومة الماء حتى 131 قدم.

السعر 1,499 جنيه مصري.

لمشاهدة كاميرا Go Pro صغيرة مقاومة للماء من هنا.

4. خيمة Coleman لثلاث أفراد

عبارة عن هيكل على شكل قبة خيمة بغرفة واحدة، يتَّسع إلى 3 أفراد بباب واحد، وحجمها 2.13 متر * 2.13 متر والطول المركزى 1.32 متر، وبها أعمدة 8.5 مم من الفايبر جلاس، ومزودة بنظام حصري لمنع دخول الأمطار وبها جيب داخلى لوضع احتياجاتك وأدواتك، ومزودة كذلك بنقطة للكهرباء وتهوية لأرضية الخيمة، ومصممة لشد الأحبال بحلقات لسهولة انشائها دون مجهود، ومناسبة جدا للتخييم في أي مكان. وماركة Coleman  من أفضل وأشهر الماركات  عمومًا في تصنيع الخيام ومستلزمات التخييم.

السعر 950 جنيه مصري.

لمشاهدة خيمة Coleman لثلاث أفراد من هنا.

5. قفازات رياضية

مناسبة لركوب الدراجات والموتوسيكلات والمشي بهم لمسافات طويلة دون شعور بالتعب أو الإرهاق، وأيضًا مناسبة جدًا لرياضة التزلج أو تسلق الجبال بجميع أشكاله، ومصنوع من خامات قطنية.

السعر 210 جنيه مصري.

لمشاهدة قفازات رياضية من هنا.

6. حقيبة للنوم Coleman

حجمها 84 سم * 190.5 سم، وداخلها 1.36 كجم حشو عازل للحرارة، ومغطاه بالكامل من البوليستر وبها بطانة تريكو وحبل للربط السريع، ومزودة بكيس للتخزين، ويمكن غسلها في الغسالة بكل سهولة، ومناسبة للتخييم في درجات حرارة ما بين °1 و °10 درجات مئوية.

السعر 450 جنيه مصري.

لمشاهدة حقيبة Coleman للنوم من هنا.

7. كشاف رأسي للإضاءة

مهمة للتجول أثناء الليل، وليها استخدامات كتيرة؛ فهي مفيدة للتخييم، والصيد، وممكن كمان تستخدم في حالات الطوارئ وإصلاح المنزل. ما  يميز الكشاف الرأسي، إنك مش لازم تمسكه في إيديك خصوصًا إنك ممكن تكون مركز في تصليح أو تركيب حاجة، وكمان هينفعك أثناء تسلق الجبال لأنك مش هتحتاج تمسكه في إيديك.

السعر 65 جنيه مصري.

لمشاهدة كشاف رأسي للإضاءة من هنا.

8. حقيبة رياضية للظهر

تتميز بالمتانة والراحة في نفس الوقت عشان تستحمل بهدلة السفر وتحافظ على الظهر مستقيمًا في وضعه الطبيعي، ولها عدة جيوب داخلية وخارجية تسمح بوضع الكثير من الأحمال، ومزودة بحزام من الوسط لزيادة الراحة والأمان.

السعر 685 جنيه مصري.

لمشاهدة حقيبة رياضية للظهر من هنا.

 قد تنفد المنتجات من المتاجر – out of stock-  في أي وقت لكن غالبًا تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفت مشكلة مع أي منتج من فضلك إبلاغنا فى تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com في فيسبوك.

ياقوطة تتمنى لكم الحصول على مغامرة ممتعة.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *