10 مستلزمات مهمة لأجمل حفلة شواء صيفية

كتبت: منى عوض

حفلات الشواء بيكون ليها متعة مختلفة في رحلات التخييم أو الأنشطة المختلفة اللي بتعملها مع أفراد أسرتك أو أصحابك، بس عشان تستمتع بالحفلة هتحتاج أدوات مريحة تسهل عليك الدنيا ومتتعبكش.

إحنا النهاردة هنقولك إيه اللي ممكن تحتاجه عشان تستمتع بحفلة شواء مريحة وبسيطة، ولو حبيت تشتري أي حاجة من الحاجات اللي هنوضحهالك، تقدر تطلبها من خلالنا في ياقوطة وهتوصلك في أسرع وقت ممكن.

بنفكرك إنك ممكن تشتري مستلزمات حفلة الشواء من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

شواية فحم مربعة من جينيريك

هتقدر تشوي أو تعمل حفلة شواء من غير شواية؟.. طبعًا مستحيل، عشان كدا اختارنالكم شواية فحم من جينريك تقدر تستخدمها في الهواء الطلق ومش هتحتاج توصلها بالكهرباء، كل اللي علي إنك تحط فيها شوية فحم والعين وتستخدمها زي ما إنت عايز بعد كدا.

تقدر تشوف شواية فحم مربعة من جينيريك من هنا.

تقدر تختار شواية الفحم الأنسب ليك من هنا.

فحم شواء

الفحم كمان مهم جدًا في عملية الشواء، أصلك مش هتقدر تشوي من غيره يعني بديهيات دي، ويفضل طبعًا إنك تختار نوع كويس مايتعبكش ولا يطفي بسرعة ولا يتكسر قبل ما تستخدمه.

تقدر تشوف أشكال وألوان وأنواع مختلفة لفحم الشواء من هنا.

ولاعة فحم

تقدر تستبدل الكبريت بولاعة الفحم، فهي سهلة الاستخدام وتقدر تتنقل بيها بكل سهولة واستخدماتها مختلفة مش بس تسخين الفحم، يعني فيه أنواع تقدر تستخدمها في لحام الحاجات البسيطة، دا غير إنها بتشتغل بالغاز وبالتالي كل ما تفضى تقدر تملاها وتستخدمها بكل حرية.

تقدر تشوف ولاعة الفحم اللي إنت عايزها من هنا.

ماشة فحم عادية من سما ستيل

ماشة الفحم مهمة في تقليب الفحم ووضعه وتزويده وكل حاجة، وطول ما إنت بتقلب الفحم أثناء الشواء هتضمن تجديد شعلته باستمرار وبالتالي ضمان شواء عالي الجودة وطعم شهي للأكل.

تقدر تشوف ماشة فحم عادية من سما ستيل من هنا.

شواية كهربائية من هوم KR8120

لو إنت من الناس اللي مش عايزة تتعب وتولع فحم وتقلب وتعمل مجهود كبير في الشواء وكمان معندكش مشكلة في الكهرباء، يبقى الشواية الكهربائية اختيارك الأمثل.

شواية هوم مناسبة وأدائها كويس وسريعة فهي بتيجي بقدرة كهربائية تقدر بـ 2000 وات وحجمها مناسب للاستخدام داخل البيت أو خارجة في حفلات الشواء ورحلات التخييم وما إلى ذلك، وفيها كمان مؤشر للتحكم في درجة الحرارة.

تقدر تشوف شواية كهربائية من هوم KR8120 من هنا.

تقدر تختار الشواية الكهربائية الأنسب ليك من هنا.

ملاقيط الشواء من الاستانلس ستيل

ملاقيط الشواء أساسية في تقليب اللحوم أو الفراخ أو أي حاجة بتشويها يعني عشان تضمن جودة شواء عالية لكافة أجزاء الطعام وبالتالي طعم شهي.

تقدر تشوف ملاقيط الشواء من الستانلس ستيل من هنا.

مروحة شواء ريش من سما ستيل

مروحة الشواء ضرورية كمان لإنها هتساعدك في توزيع الهواء بشكل متساوي للحفاظ على استمرار إشعال الفحم وقوته وكمان لإتمام مهمة الشواء بشكل كويس والاستمتاع بطعم لذيذ في الآخر.

تقدر تشوف مروحة شواء ريش من سما ستيل من هنا.

قفاز شواء مصنوع من السيليكون المقاوم للحرارة

عشان تقدر تتعامل مع درجات الحرارة المرتفعة وتشوي بمزاج وأمان تام ومن غير ما يصيبك أي ضرر هتحتاج قفازات مخصصة للشواء ودي عادة بتكون مصنوعة من سيلكون مقاوم للحرارة.

تقدر تشوف قفاز شواء مصنوع من السيليكون المقاوم للحرارة من هنا.

تقدر تختار قفازات الشواء المناسبة ليك من هنا.

فرشاة تنظيف الشواية من جريل مارك

أصعب حاجة ممكن تواجهها بعد انتهاء حفلة الشوي هي المواعين وبقايا الطعام اللي بتكون موجودة في الأطباق والشواية واللي عادة بتكون مش النوع اللي بينضف بسهولة، عشان كدا هتحتاج فرشاة عملية مخصصة لمهمة التنظيف دي.

تقدر تشوف فرشاة تنظيف الشواية من جريل مارك من هنا.

تقدر تختار فرشاة تنظيف الشواية الأنسب ليك من هنا.

أسياخ الشواء

وجود أسياخ الشواء بيكون مهم أيضًا عشان تقدر تشوي المأكولات المختلفة بكل سهولة، والأسياخ دي فيه منها المعدني اللي تقدر تستخدمه مليون مرة من غير ما يبوظ وفيه الخشبي ودي عادة بتكون للاستخدام لمرة واحدة فقط.

تقدر تختار أسياخ الشواء اللي إنت عايزها من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *