١٠ أدوات مهمة في رحلة تخييمك الأولى

كتب: أحمد الرفاعي

من ضمن الأنشطة اللي تقدر تمارسها من أجل التغيير والاستجمام هو التخييم أو الـ Camping، فبعد فترات طويلة من العمل أو بعد شهور كتيرة من المذاكرة والامتحانات، التخييم ممكن يكون هو الخيار الأفضل ليك عشان تصفّي ذهنك وتستمتع بالطبيعة. التخييم مميزاته متعددة، أولها إنه مش بس يصلح في فصل الصيف لكن تقدر تستمتع بيه على مدار شهور السنة كلها. التخييم كمان هيساعدك على الاعتماد على نفسك بدون الحاجة لمساعدة حد، وهيديك الوقت الكافي عشان تكتشف نفسك وتقعد لوحدك عشان تستمتع بصفاء الذهن ونقاء الطبيعة من حواليك.

وفي مصر بصحاريها وسواحلها وبحارها، في عشرات البقاع السحرية اللي تقدر تسافر ليها من أجل التخييم. عشان كده، ياقوطة بتقدم لك في المقال ده أهم الأدوات والمعدّات اللي هتحتاجها في رحلة تخييمك الأولى.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

أولًا: الأغراض الأساسية

١- الخيمة Tent

الخطوة الأولى والأهم في عملية التخييم، هي اللي ممكن تخلي رحلتك أكتر راحة ومتعة وهي اللي ممكن تخليها كابوس، عشان كده لازم تحرص على اختيار الخيمة الأنسب ليك من ناحية، والأنسب لمكان التخييم من ناحية أخرى.

أنواع الخيام

The basic ridge tent أو ذات الشكل الأساسي التقليدي

وفي الخيمة دي بيتم تثبيت عمودين في المقدمة وعمودين في المؤخرة وعمود عرضي عشان يديها الشكل الهرمي. وكلمة Ridge بترجع لشكل «قمة الجبل» اللي بتاخده الخيمة، ويعتبر الشكل ده من ضمن أقدم الأشكال في الخيام. من أهم مميزات الخيمة دي هو الثبات وسهولة نصبها، أما المشكلة اللي بتواجه البعض مع الشكل ده هي ارتفاعها القصير، الأمر اللي بيصعب عملية الحركة بداخلها، لكنها تُعتبر خيمة مثالية لو كنت ناوي تستخدمها للنوم بس.

في أنواع أخرى مُستحدثة منها، شكلها قريب من الخيمة دي لكن مش بينطبق عليها بشكل كامل، بتبقى أكبر حجمًا وبتستوعب لحد ٦ أشخاص.

شوف الخيمة ذات الشكل التقليدي من هنا.

Dome tent أو الخيمة ذات القبة

وسُميت بالاسم لأن قمتها بتاخذ شكل القبة أو الـ Dome، وبتتمتع الخيمة دي بأعمدة مرنة بتديها الشكل الدائري ده، بالإضافة إلى إن العواميد الجانبية مش بتبقى منحنية لكن بتميل إلى الشكل الرأسي أكتر فبتديك مساحة أكبر داخل الخيمة. لكن من عيوبها الافتقاد للثبات، والمشكلة دي ممكن ما تلاقيهاش في الأحجام الصغيرة منها لكن بتكون واضحة كل ما زاد حجم الخيمة.

شوف الخيمة ذات القبة اللي بتشيل حتى ٤ أشخاص من هنا.

Geodesic and semi-geodesic

كلمة Geodesic هي مصطلح حسابي؛ فالـ Geodesic line هو الخط اللي بيمثل أقصر طريق بين نقطتين على سطح الأرض. أما في عالم الخيام فالمصطلح ده بيوصف عواميد الخيمة اللي بتتقاطع بينها وبين بعضها عشان تشكل مثلثات على هيكل الخيمة، الأمر اللي بيمنحها الشكل المضلع. التقاطع ده بيوزع الضغط على هيكل الخيمة، فبيديها مزيد من التوازن والثبات، كل ده بيخليها أكتر الخيام ثباتًا وأنسبها من حيث الاستخدام في ظروف مناخية شديدة القسوة، زي رحلة تسلق قمة إيفرست. والـ semi-geodesic مش بتختلف من حيث الفكرة لكن بتحتوى على عدد أعمدة أقل، غير إنها أقل ثباتًا من قرينتها وبتُستعمل في الأغلب على الجبال.

Instant or quick-pitch tents

من لقبها، الخيمة دي سريعة النصب، وكمان بتنصب نفسها بنفسها. بتحتوى على إطار دائري ملفوف وبمجرد ما تقوم بلَوي الإطار ده بتتنصب الخيمة بشكل دائري بدون ما تتطلب مجهود منك. قبل كده كان يُعاب على الخيام دي إنها لا تصلح للأجواء المناخية القاسية، لكن مع الوقت اتطورت وبقت أفضل من زمان، وهى من ضمن الخيام كبيرة الحجم اللي ممكن تشيل لحد ٥ أشخاص، غير إنها تصلح كخيمة للأطفال في الحدائق والمتنزهات.

Pod living

ودي من أكبر الخيام على الإطلاق، فهي عبارة عن خيمة كبيرة متقسمة إلى غرف صغيرة. هتلاقي غرفة مركزية في النص بتتفرع منها بعد كده على الجوانب غرف تانية. تُعتبر الخيمة دي مثالية للعائلة والأطفال في الحدائق وأماكن التنزه، بالإضافة لإنها بتتيح لمستخدميها حرية حركة كبيرة في الداخل. لكن يُعاب عليها من ناحية إنها بتستهلك مكان كبير على الأرض، الأمر اللي هيسبب لك مشكلة إذا كنت بتأجّر أرض التخييم أو ما كنتش لوحدك في موقع التخييم ومعاك ناس تانية محتاجين مساحات لخيمهم، ومن ناحية تانية تُعتبر الخيمة دي تقيلة لأنها بتحتوي على نسبة أعلى من الأقمشة وعدد أكبر من الأعمدة، وده بيخلي نقلها عملية صعبة شوية.

Frame tents

ودي خيام كبيرة شوية، بتستخدم إطارات صلبة مش مرنة، في أغلب الأحيان بتكون من الحديد، والخيمة دي عند نصبها بتكون على شكل بيت، وبتتميز بالمساحة اللي بتديهالك في الداخل. لكن يُعاب عليها تقلها بسبب إطاراتها وأعمدتها الصلبة التقيلة.

أنواع أخرى

في أنواع تانية من الخيام، زي الـ Tunnel tents والـ Vis à vis، ودي بتكون في الأغلب من نوع الـ Dome tent لكن طريقة نصبها ممكن تخليها تبان كأنها نوع تاني. ففي النوع الأول بتتشكل الخيام على شكل نفق وممكن تتكون من مجموعة من الخيام مرنة الأعمدة وممكن برضه تتشكل من أعمدة وإطارات كبيرة وصلبة. وفي النوع التانى بتتنصب خيمتين بشكل متقابل؛ لزيادة المساحة الداخلية. وفي الحالتين في محلات بتبيع المجموعات دي بشكل مُجمع.

شوف موديلات وأشكال مختلفة للخيم من هنا.

٢- حقيبة التخييم Camping Bag أو Camping Backpack

من الأدوات اللي لا غنى عنها في رحلات التخييم، وبيختلف النوع ده من الحقائب عن الأنواع العادية؛ فحقيبة التخييم مصممة لحمل العديد من الأغراض ذات الأحجام المختلفة. فالطبيعى إن يكون حجم الحقيبة دي كبير ويكون فيها فواصل كتير ممكن تستخدمها أو تشيلها عشان تكبّر مساحة الحقيبة. إلى جانب ده، بتحتوي الحقيبة على العديد من الفتحات اللي تصلح لتخزين المقتنيات فيها، وقبل اختيار حقيبة التخييم الخاصة بيك لازم تحط في الاعتبار بعض الخطوات الهامة اللي هتساعدك على اختيارها زي:

  • حط أغراضك في الحسبان: قبل ما تشتري حقيبتك لازم تتفحص أغراضك الأساسية، وكام المساحة اللي هتحتاجها الأغراض دي. في مقتنيات قديمة هتتطلب مساحة كبيرة ومقتنيات تانية حديثة وخفيفة الوزن وصغيرة الحجم مش هتستلزم مساحة كبيرة.
  • نوع الرحلة: لازم تجاوب على بعض الأسئلة الخاصة بالرحلة، زي: فين مكان التخييم؟ طبيعة المكان عاملة إزاي؟ جبلية ولا ساحلية ولا صحراوية؟ مدة الرحلة؟ (لأن الرحلات الطويلة بتحتاج مزيد من الأغراض على عكس القصيرة). مدى عزلة المكان عن مراكز الخدمات، زي المستشفيات والمحلات التجارية؟ (إذا كان المكان شديد العزلة هتحتاج تشيل المزيد من الأغراض جوه الحقيبة، زي الطعام والمئون والبطاريات وأدوات الإسعافات الأولية) هل هيكون تحت تصرفك عربية خاصة تقدر تخزن فيها شوية حاجات ولا وسيلة سفرك مش هتكون متاحة ليك أثناء فترة التخييم؟
  • حدد ميزانيتك.
  • هات معاك أهم الأغراض إلى محل الحقائب: زي الخيمة والوسائد وحقيبة النوم، وحاول تحط الأغراض الأساسية دي في الحقيبة اللي هتختارها وقيّم مدى مناسبة حجم الحقيبة بالنسبة لك.

شوف واختار حقيبة التخييم اللي تناسبك من هنا.

ومن هنا.

وكمان هنا.

٣- حقيبة النوم أو الـ Sleeping Bag

واحدة من أهم الأدوات اللي هتحتاجها في رحلة تخييمك، وبتختلف حقائب النوم من حيث:

  • الحرارة: عند شرائك لحقيبة نوم هتلاقي على مواصفاتها إشارة لدرجات الحرارة، والمقصود هنا هو الحد الأدنى من الحرارة الخارجية اللي في خلالها يكون المستخدم جوه حقيبة النوم في راحة تامة، بمعنى إنه مش هيحس بقسوة المناخ من حيث ارتفاع الحرارة أو البرودة. وفي ٣ أنواع من حقائب النوم حسب حرارتهم؛ هتلاقي «الحقيبة الصيفية» واللي تصلح للاستخدام من ٣٢ درجة مئوية فما فوق، وفي «3 season sleeping bag» ودي تصلح في أغلب فصول السنة من ١٠ درجات حرارة إلى ٣٢، وأخيرًا في «الشتوية» اللي بتُستخدم في درجة حرارة أقل من ١٠.
  • العزل أو Insulation: يعني مدى قدرة الحقيبة على تقليل كمية الحرارة اللي بيفقدها جسمك أثناء النوم. وبتنقسم حقائب النوم في الفئة دي إلى Down، ودي خفيفة الوزن وسهل ضغطها للتخزين، وSynthetic، واللي بتتميز بسرعة جفافها، عشان كده تصلح للأجواء الرطبة، لكن يُعاب عليها إنها أضخم من الأولى عند ضغطها وتخزينها. الـ Down أخف وزنًا وأغلى ثمنًا لكن في الوقت نفسه معمرة بشكل أكبر.
  • الوزن والحجم: قبل اختيار حقيبتك لازم تحدد الوزن والحجم اللي تقدر تشيله فيها أثناء رحلة التخييم. فحقائب النوم بتختلف كتير مش بس من حيث أوزانها لكن كمان من حيث أشكالها. ولو انت عايز راحة أكبر هتضحي بخفة الوزن وتختار حقيبة وثيرة شوية وأتقل طبعًا. ولو احتجت للشعور بدفء أكبر، اختار الحقيبة الأخف، لأنها في الأغلب هتكون مظبوطة على شكل جسمك ومش هتحتوي على مساحات كبيرة جواها فهتديك الدفء وتحافظ على حرارة جسمك.

شوف حقيبة النوم من هنا.

ثانيًا: الأغراض الثانوية

٤- موقد يعمل بالغاز Portable camping gas stove

إذا أردت وسيلة أسرع وأسهل لتحضير الطعام أثناء فترة التخييم، فالموقد هو الأداة الأنسب لك. فبدلاً من بذل جهد كبير فى إقاد النيران عن طريق الحجارة والعشب، يمكنك إستخدام الموقد الذى يعمل بالغاز. ويتميز هذا الأخير بأن حجمه صغير كما أن وزنه يتراوح بين ال 200 وال300 جرام. كما تستطيع إستعماله بجانب الطرق التقليدية خاصة إذا قمت برحلة تخييم مع عدد كبير من الأفراد.

شوف موقد CAMPING 206 S من هنا.

5- شبكة الشواء

إذا كنت ستتبع الطرق القديمة فى الطهى، – كالحجارة والعشب كما سبق أن أشرنا – فبالتأكيد ستحتاج الى شبكة الشواء لتضع عليها الطعام أثناء عملية الطهى. وهى عبارة عن قطعتين من المعدن المتداخل، تطبق الواحدة على الأخرى ومن بينهم الطعام. ويجب قبل أن تحصل على واحدة، إختيار الوزن الذى يناسبك من حيث حمله فى الحقيبة من ناحية، ومن حيث سهولة حمله أثناء الشواء من ناحية أخرى. أضف على ذلك أن هناك شباك تكون قطعة منها مضلعة وذلك لتوفير مساحة أكبر للطعام. وهناك الشباك التقليدية حيث القطعتين مستقيمتين، وفى الأغلب تكون هذه الشبكة أصغر من ذات القطعة المضلعة وتكون عرضة أحياناً لتساقط الطعام.

شوف تشكيلة متنوعة لشبكات الشواء من هنا.

وممكن تشوف الخمس شوايات الأكثر مبيعًا على ياقوطة من هنا.

6- كرسى التخييم (Camping chair)

يعتبر الحصول على كرسى التخييم أثناء رحلتك من وسائل الراحة الضرورية. والميزة فى هذا الكرسى أنك تستطيع أن تقوم بثنيه وفرده، فهو مصمم بشكل عملى لا يتطلب مساحة لنقله. فهو يتكون أغلبه من القماش وبعض الأعمدة الصغيرة التى تمثل قوائمه. وهناك بعض الأنواع من هذا الكرسى بها جيب جانبى لوضع زجاجة المياه والحفاظ على درجة حرارتها، بالإضافة الى جيوب أخرى لوضع الكاميرا على سبيل المثال.

شوف كرسي التخييم من هنا.

7- مصباح تخييم قابل للشحن مع كشاف (Rechargeable Camping Light With Torch)

هناك أشياء سوف تحتاجها لا محالة أثناء رحلتك لكنك لن تجد لها المتسع لنقلها معك. ومن ضمن هذه الأشياء على سبيل المثال، المصباح وشاحن الهاتف والكشاف. ولكن ما لا تعلمه أنك تستطيع الحصول على كل ذلك فى جهاز واحد، يعمل كمصباح قوته 220 فولت عن طريق إما البطاريات أو الطاقة الشمسية، ففى أعلاه مثبت لوح صغير لإمتصاص الطاقة الشمسية. كما أنه يعمل ككشاف إضاءة ويمكنك شحن هاتفك المحمول من خلال فتحة USB مخصصة لذلك. وضمن مميزاته أنه صغير الحجم، بالإضافة أن به مقبض مريح يسهل حمله من خلال هذا الأخير.

شوف مصباح تخييم قابل للشحن مع كشاف من هنا.

8- سكين متعدد الإستخدامات

من أشهر هذه السكاكين ال Swiss Knife، والتى نعرفها جميعاً على أنها أشهر أنواع السكاكين فى التاريخ. لكن فى الوقت ذاته فالقليل منا فقط من يعلمون الأوجه المتعددة التى يمكن إستخدام السكين متعدد الإستخدامات فيها. فبجانب أن بها سكين متوسط الحجم للتقطيع وسكين أخر صغير لتقشير الخضراوات، فهى تحتوى على أداة لفتح أغطية الزجاجات الى جانب أداة أخرى لفتح المعلبات والتى يمكن إستخدامها أيضاً لتثبيت المسامير. بالإضافة لذلك فالسكين متعدد الإستخدامات يحتوى على مفتاح لولبى لفتح أغطية الزجاجات المصنوعة من فل، الى جانب إحتوائه على عود أسنان وملقات متعدد الإستخدامات. غير أن هناك بعض الأنواع الأخرى التى تحتوى على ملعقة وشوكة ولكن تفتقد لبعض الأدوات التى سبق وأن ذكرناها. وفى جميع الأحوال فالسكين متعدد الإستخدامات سيحل لك الكثير من المشاكل أثناء رحلة التخييم دون الحاجة الى حمل الكثير من المعدات الأخرى المتفرقة التى تقوم بنفس المهام.

شوف سكين متعدد الاستخدامات من هنا.

وشوف موديل تاني من هنا.

 9- العدسة المكبرة

فى السابق كنا نستخدمها لللهو والترفيه ولكن حين تقوم برحلة تخييم يصبح الأمر مختلفاً. فالعدسة المكبرة قد تفيدك فى تحديد أفضل موقع للتخييم، فقد ترشدك الى أماكن بعيدة لا تراها بعينك. كما يمكنها مساعدتك فى تأمل المناظر الخلابة من حولك ومراقبة أسراب الطيور والحيوانات دون الحاجة لتقترب منها. أيضاً من الممكن أن ترشدك الى الطرق المرتفعة التى من الأفضل أن تسلكها على الجبال البعيدة. ومن ناحية أخرى ستمكنك إذا إبتعدت عن خيمتك، من مراقبة موقع التخييم عن بعد.

شوف العدسة المكبرة من هنا.

10- حبل جر للسيارة

إذا كنت ستستقل سيارة الى موقع التخييم وستبقيها معك كجزء من رحلتك، فستحتاج الى حبل مخصص لجذب الأغراض الثقيلة وراء سيارتك. فبعض المخيمين يستقدمون معهم قوارب صغيرة للتجديف والبعض الأخر يستقدم ال Beach buggy أو ال Jet ski، لذا يحتاجون الى حبل واير مصنوع من حديد لسحب أغراض قد تصل وزنها الى 5000 كيلوجرام.

شوف حبل الجر من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا فى تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *