كيفية تجهيز وتزيين غرف الأطفال بأشياء بسيطة

أفكار-لتجهيز-غرفة-الأطفال

كتب أماني سمير

للأطفال عالمهم الخاص بهم وتعتبر غرفة نومهم جزء من العالم الذي يستمتعون بقضاء الوقت فيه معظم الأحيان، لأن ياقوطة يهمها سعادة كل أفراد الأسرة جبنالكم مجموعة من الأفكار والمنتجات العصرية المناسبة لغرفة أطفالك وتقدروا تتفرجوا عليها سوا، وتختاروا من بينها اللي يعجبكوا ويناسب احتياجاتكم، وتعرفوا الحاجات دي بتتباع فين وبكام قبل ما تنزلوا تشتروا، ولو عجبتكم حاجة منهم وحبيتوا تشتروها أونلاين اطلبوها أونلاين وهتوصلكم لحد البيت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

الأطفال يحبون متعلقاتهم الشخصية وألعابهم التي تساهم بشكل كبير في تكوين شخصياتهم، عشان كده لما يفكر الأب والأم في تجهيز غرفة أولادهم يُفضل تاخدوا رأيهم قدر المستطاع في بعض قطع الأثاث أو الأجهزة أو الألعاب اللي هتشتروها لوضعها في حجرتهم.

1. هيكل سرير بطابقين

مصمم خصيصاً للغرف ذات المساحات الصغيرة، وهو مصنوع من أخشاب الصنوبر الطبيعية، ومن مميزاته أنه مش مدهون بألوان الطلاء المتعارف عليها للناس اللي بتحب الأثاث بألوانه الطبيعية، أو ممكن تدهنه باللون اللي تحبه من الألوان الكثيرة الجديدة والعصرية المناسبة للأطفال وتكون مناسبة في نفس الوقت لألوان الحائط.

عموماً السرير اللي بدورين بيوفر مساحة في الغرفة اللي  يقدر الأطفال يلعبوا فيها ودي بالنسبة لهم حاجة ممتعة ومهمة جدًا.. بس لاحظ أنك ضروري قبل ما تجيب السرير اللي بدورين تتأكد أن أحد الأطفال هيوافق ينام في الدور اللي فوق لأن في احتمال يخافوا أو يرفضوا النوم فوق لأي سبب.

السعر 1995 جنيه مصري.

لمشاهدة هيكل سرير بطابقين من هنا.

2. أرفف بصناديق تخزين

عبارة عن هيكل خشبي به أربع حوامل معدنية تحوي 12 صندوق بأحجام وألوان مختلفة، ومصنوعة من البلاستيك السميك عالي الجودة، وهي سهلة في استخدامها وتنظيفها، وتساعد على تطوير مهارات التنظيم لدي الطفل ليضع كل شيء في مكانه للحفاظ على كل شيء مرتب ومنظم.

السعر 1936 جنيه مصري.

لمشاهدة أرفف بصناديق تخزين من هنا.

3. مصباح مودرن للسقف

يتميز بشكله العصري والأنيق؛ فهو عبارة عن لوحة فنية مرسومة وملونة بألوان زاهية تظهر مجموعة من الأطفال يمثلوا أغلب مدن مصر، بالإضافة إلى أنه مصنوع من خامات عازلة وتتميز بمقاومة اللهب، وذلك حفاظاً على سلامة وأمن أطفالكم.

السعر 390 جنيه مصري.

لمشاهدة مصباح مودرن للسقف من هنا.

قد يعجبك أيضاً: نصائح لكيفية شراء وتجهيز غرفة الأطفال أونلاين

4. خيمة أطفال

مصنوعة من ألياف البوليستر، ويمكن استخدامها في رحلات التخييم للأطفال، كما يمكن وضعها في غرفة طفلك ليعيش داخلها في عالمه الخاص به، أو في فناء وحديقة المنزل ليقضي وقت أكثر متعة مع أصدقائه في جو من المغامرة والتشويق.

السعر 199 جنيه مصري.

لمشاهدة خيمة أطفال من هنا.

5. مجموعة كرة السلة

تتكون من كرة سلة للأطفال وهيكل السلة الخاص بها، وهي مفيدة لتربية طفلك ليتعود على ممارسة الرياضة من صغره؛ فهذا يساعد في تنمية عقله وعضلاته من الصغر، ويمكن تعليقها خلف باب غرفته أو في فناء المنزل في المكان المخصص للعب.

السعر 89 جنيه مصري.

لمشاهدة مجموعة كرة السلة من هنا.

6. بين باج مقاومة للماء

تعتبر من القطع المهمة في غرفة طفلك لإحساس أكثر بالراحة والرفاهية أثناء جلوسه للمذاكرة أو مشاهدة التليفزيون، وهي مصنوعة من خامات ذات قدرة تحمل عالية ومضادة للماء، يعني ممكن استخدامها على الشاطئ أو وضعها في حديقة المنزل، وألوانها عصرية ومتعددة تقدري تختاري منها اللون المناسب لديكور غرفة طفلك.‏

السعر 395 جنيه مصري.

لمشاهدة بين باج مقاومة للماء من هنا.

قد تنفد المنتجات من المتاجر – out of stock-  في أي وقت لكن غالبًا تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك إبلاغنا فى تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com في فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *