أهم الأدوات الملائمة لتربية العصافير من ياقوطة

كتبت: منى عوض

زقزقة العصافير شيء حلو جدًا وسماعها بس بيدي راحة وهدوء نفسي وشعور بالنشاط كمان، ما بالك بقى لو ربيت العصافير دي في البيت وقررت تعتني بيها، بس العناية بالعصافير شيء مش سهل ومش صعب في نفس الوقت كل اللي هتحتاجة يكون عندك دراية كافية بأهم الأدوات اللي من الضروري استخدامها أثناء تربية العصافير والعناية بيها.

وعشان ياقوطة بتحب تقدم كل اللي يهم متابعيها، مقال النهارده هيوضح أهم الأدوات اللي من المهم استخدامها أثناء تربية العصافير، ولو عجبك أي حاجة منهم وحبيت تشتريها تقدر تعرف أحسن سعر ليها وتقدر كمان تطلبها من خلال موقعنا وهتوصل لحد عندك في أسرع وقت ممكن.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

قفص عصافير

يفضل دايمًا وانت بتختار القفص أنه يكون شيك وحجمه كبير لأن ده هيكون بيت العصفور الدائم فلازم يحس براحة ومرح فيه، وعادة القفص ده بيحتوي على صينية أسفله عشان يبقى من السهل فكها وتنظيفها بكل سهولة من غير ما تزعج العصفور.

ممكن تشوف قفص العصافير من هنا.

سلم للطيور

النوع ده من السلالم بيكون مصنوع من الأخشاب أو البلاستيك على حسب اختيارك في العموم، وبيكون مفيد جدًا في تدريب الطيور واللعب.

ممكن تشوف سلم الطيور من هنا.

عبوة شرب للطيور

العبوة دي هتقدر تملاها بالمياه وتركبها في القفص بكل سهولة وتقدر كمان تفكها بكل سهولة عشان تملاها مرة أخرى أو تنظفها بدون مواجهة أي مشكلة.

ممكن تشوف عبوة شرب للطيور من هنا.

لعبة للطيور

ألعاب الطيور هتخلي الطائر بتاعك يستمتع باللعب لساعات متواصلة وهتخليه مشغول وهتحس أنه بيتشاكس ويتناقر مع اللعبة دي ولكنها في الآخر مسلية جدًا.

ممكن تشوف لعبة الطيور من هنا.

أرجوحة الطيور

الأرجوحة دي بتوفر للطائر حركة بتحاكي حركة الأغصان في الطبيعة وبالتالي هيحس إنه زي ما يكون طاير وبيرفرف في الطبيعة الخلابة، بس عشان يحس بده فعلاً هتحتاج أنك تهيأ للطائر الجو المناسب.

ممكن تشوف أرجوحة الطيور من هنا.

العبوة الذكية لأكل الطيور

العبوة دي بتعمل على تقديم الأكل بطريقة منظمة للطيور ولو هتقدمله أكل بيحتاج أنه يتقشر هتلاحظ أنها بتفصل الأكل عن القشر وهكذا.

ممكن تشوف العبوة الذكية لأكل الطيور من هنا.

طعام طيور

طعام الطيور عادة بيكون عبارة عن بذور جافة ودي بتكون مغذية وشهية جدًا.

ممكن تشوف طعام طيور من هنا.

نصائح ياقوطة لتريبة العصافير

عشان ياقوطة يهمها إنك تربي العصافير وتستمتع بيها بشكل صحيح قررت أنها تقدملك شوية نصائح لتربية العصافير والطيور بشكل عام

  • اتأكد بشكل مستمر من نظافة قفص العصافير بشكل كويس، يعني تقدر مثلاً تغسل القفص بماء وصابون وتجففه بشكل كويس شهريًا.
  • حاول إنك تتأكد بشكل دائم من نظافة الأكل والمياه الخاصة بالعصافير والأدوات اللي بتحطهم فيها.
  • حاول تجدد الماء بتاع العصافير بشكل يومي.
  • حاول تعرض العصافير بشكل دوري على الطبيب البيطري عشان تقدر تضمن سلامتهم بشكل دائم.
  • ممكن تضيف الفيتامينات المهمة للعصافير في الماء بس ده طبعًا تحت إشراف الطبيب البيطري.
  • حاول بقدر الإمكان أن العصافير تتعرض لتهوية كويسة ولكن مش تيارات هواء ساقع عشان ماتتعبش أو تتعرض لنزلات برد وكمان اتأكد من تعرضها للشمس بشكل يومي عشان تحافظ على صحتها.
  • لما يكون فيه موجة تراب حاول تغطي قفص العصافير أو تدخلهم من البلكونة عشان ماتتعرض لأي التهابات في العين أو التنفس أو الجلد.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *