حافظ على فورمة جسمك مع أهم الأدوات الرياضية على ياقوطة

كتبت: منى عوض

من المهم جدًا ختيار الأدوات اللي بنستخدمها خلال ممارسة الرياضة وبعدها بعناية فائقة لأنها ممكن تساعد في قضاء وقت ممتع في ممارسة الرياضة أو العكس تمامًا. وعشان الرياضة شيء مهم جدًا في حياتنا اليومية، وعشان ياقوطة كمان يهمها صحة متابعينها وراحتهم، مقال النهارده هيوضح أهم الأدوات اللي بيحتاجها أي شخص أثناء التمارين وبعدها. ولو عجبك أي حاجة من اللي هنستعرضهم وحبيت تشريها تقدر تعرف أحسن سعر ليها وتقدر كمان تطلبها من خلالنا وهتوصل لحد عندك في أسرع وقت ممكن.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

ميزان جسم ذكي TS-BF8028

الميزان ده إلكتروني ذكي وهيسمحلك بقياس وزن جسمك وكمان هيساعدك في معرفة نسبة الدهون والمياه والعضلات والعظام في جسمك بطريقة سهلة وسريعة وبالتالي هتقدر تحدد شكل التمرين الأنسب ليك بمنتهى السهولة.

الميزان بيدعم تقنية البلوتوث اللي هتسمحلك بتوصيل الجهاز بالهاتف المحمول من خلال تطبيق اسمه Leaone بيتحمل من على الـ App Store أو Google Play، ولازم تعرف كمان أن التطبيق ده بيقدم معلومات وتقارير دورية عن أي تغييرات في وزنك من خلال  رسوم بيانية.

الميزان تصميمه عصري وشيك جدًا وكمان مزود بشاشة عرض LCD بحجم 3.3 بوصة وذاكرة داخلية لتخزين معلومات ما يصل إلى 12 شخص الميزان، ده بجانب إنه بيقدر يستحمل وزن لحد 180 كيلوجرام وفيه مؤشر عشان يوضحلك مستوى البطارية اللي بيشتغل من خلالها الجهاز.

ممكن تشوف ميزان جسم ذكي TS-BF8028 من هنا.

ساعة تتبع اللياقة البدنية من هونر

الساعة شكلها شيك وخفيفة الوزن وتنفع للاستخدام اليومي، فتصميمها مقاوم للماء عشان تقدر تستخدمها براحتك، وكمان مزودة بشاشة تعمل باللمس بمقاس 0.95 بوصة وعليها طبقة حماية ضد الخدش من نوع 2.5D.

الساعة بتقدر تقيس معدل ضربات القلب ورصد النوم ده بجانب أنها بتوفر المئات الاقترحاتا لحل مشاكل النوم وتحسينه، ده بجانب أنها بتعرض تفاصيل أكثر عن الرياضات المتعددة زي الجري والمشي والسباحة زي الوقت الفعلي لممارسة الرياضة المسافة المقطوعة أثناء الممارسة والسعرات الحرارية اللي تم حرقها وما إلى ذلك.

ممكن تشوف ساعة تتبع اللياقة البدنية من هونر من هنا.

زجاجة مياه pro-valve

المياه واحدة من الأشياء المهمة جدًا بعد التمرين عشان كده ياقوطة اختارتكلم زجاجة مياه شكلها مميز ورياضي جدًا وفيها مؤشر بيوضح مستوى المياه.

ممكن تشوف زجاجة مياه pro-valve من هنا.

شراب قطونيل

من المهم جدًا أن أي شراب تكون لابسة أثناء أي تمارين رياضية بتمارسها يكون مصنوع من القطن عشان رجلك ما تتعرضش لأي التهابات أو فطريات ناتجة عن التعرق في التمرين.

ممكن تشوف شراب قطونيل من هنا.

فوطة وجه قطنية

فوطة الوجه حاجة مهم وجوده أثناء وبعد التمرين عشان تقدر تمسح العرق بكل سهولة عشان كدا يفضل أيضا استخدام فوط الوجه المصنوعة من القطن لأن خامتها بتكون ناعمة وخفيفة على الوجه ومش هتسبب أي التهابات أو بقع جلدية.

ممكن تشوف فوطة وجه قطنية من هنا.

حذاء رياضي من أديداس

الحذاء عامل مهم جدًا في ممارسة الرياضة بفعالية وراحة أكبر، وأحذية أديداس معروفة بمدى الراحة اللي بتوفرها خاصة أثناء ممارسة الرياضة.

ممكن تشوف حذاء رياضي من أديداس من هنا.

بنطلون ميلتون رياضي

مدى الراحة اللي بيحس بيها الشخص أثناء ارتداء ملابس معينة شيء مهم جدًا خلال ممارسة الرياضة، عشان كده اختارنالكم بنطلون ميلتون مصنوع من القطن الطبيعي.

ممكن تشوف بنطلون ميلتون رياضي من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *