أنشطة مبتكرة لعيد أم مميز

Mothers-Day-surprise

كتب دينا أمير

كلنا بنفكر نجيب لأمهاتنا في عيد الأم هدايا نشتريها، لكن مين بيفكر أنه يقدم لأمه وقته اليوم ده هدية؟ وقتنا أهم من مليون هدية، إننا نخلي  يوم في السنة مخصوص عشان نقضيه معاها باهتمام من غير الانشغال بفيسبوك والكلام مع صحابنا، أو القعدة معاها سرحانين في هموم الشغل أو أي مسؤوليات. الفكرة نفسها يوم معاها بدون أي انشغال عنها، هيكون يوم مش هتنساه وفرحتها بيك جمبها هتكون أكبر من أي هدية. وعشان متضيعش وقت كتير في التفكير ياقوطة جمعت لك أفكار عشان تقضي يوم مع والدتك و تشوف ابتسامتها اللي أغلى من أي حاجة في الدنيا.

ألعاب لكل الأسرة

هتتبسط أكتر لو كل الأسرة احتفلت بيها اليوم ده وقضيتوا وقت عائلي سوا؛ لأن اليومين دول كل واحد بيكون مشغول و نادرًا ما بنتلم سوا. اختاروا لعبة تناسب أغلب أفراد الأسرة عشان لو في أطفال يقدروا يشاركوا.

شوف هنا أفكار لألعاب جماعية لكل الأسرة.

يوم رياضي ليكي مع والدتك

امتى آخر مرة نزلتي مع مامتك عشان تستمعوا بوقتكم سوا؟  لو من مدة طويلة، اليوم دا هيكون فرصة عشان تعوضوا الوقت ده كله و تقضوا اليوم سوا و تقربي من والدتك. لو والدتك بتحب تتمشى في النادي أو تتمرن يبقى الفكرة دي مناسبة ليكم خصوصًا إن الجو دافي اليومين دول، فممكن تنزلوا الصبح تستمتعوا بالشمس. ده هيزود من حيويتها ومفيد للدورة الدموية والعضلات و الركبة وهيحسن مزاجها كمان.

هتلاقي بنطلون تمرين هنا،  بسعر 460 جنيه مصري.

هتلاقي حذاء أديداس للتمرين هنا، بسعر 555 جنيه مصري.

يوم استرخاء و تهدئة اعصاب

طبعًا كل الأمهات بتتعب مع ولادها طول الأسبوع بين طبيخ ومذاكرة وتنظيف وهتبقى فكرة حلوة لو تعملوا يوم استرخاء زي بتاع المنتجعات، موسيقى هادية  وجو دافى و اضاءة خفيفة وماسكات للوش وممكن ماساج أو باديكير وحاجات تجميل. ده هيساعدها تخرج من مود الضغط النفسي الأسبوعي.

هتلاقي ماسك طين للبشرة هنا،  بسعر 20 جنيه مصري.

هتلاقي أداة لتقشير للقدمين والجلد الميت هنا، بسعر 10 جنيه مصري.

هتلاقي كريم لتقشير القدمين من أوريفلام هنا، بسعر 27.99 جنيه مصري.

هتلاقي غسول وجه جارنييه لمنع ظهور الرؤوس السوداء هنا، بسعر 27 جنيه مصري.

ازرعوا نباتات سوا

فكرة ممكن تبان غريبة بس لو مامتك بتحب الطبيعة والزهور أكيد هتتبسط من الفكرة دي، و الفكرة مش مكلفة وسهلة التنفيذ و المميز فيها أنكم هتزرعوا النباتات سوا حسب النوع اللي هي بتحبه ممكن ياسمين أو فل أو زهور ملونة.

هتلاقي وعاء للزرع و النباتات هنا، بسعر 29 جنيه مصري.

هتلاقي وعاء نبات ذاتى السقى هنا، بسعر 95 جنيه مصري.

هتلاقي ابريق للسقى هنا، بسعر 15 جنيه مصري.

اقرأ أيضًا: أفكار مبتكرة لهدية عيد الأم..اصنعها بنفسك

اقضوا يوم في فندق أو منتجع سوا

لو مامتك بتحب السباحة والشمس والشواطىء،  يبقى ممكن تقضوا يوم في اسكندرية أو العين السخنة وتستمتعوا بالشمس؛ أكيد ده هيخليها مبسوطة وأي  تغييرجو ولو  بسيط هيفرحها ويخلي أعصابها مرتاحة، حاول تختار فندق أو منتجع يكون مُطل على البحر.

هتلاقي مايوهات سباحة كتير هنا.

هتلاقي زيت نيفيا سبراى لتسمير البشرة- Tan- هنا ، بسعر85 جنيه مصري.

شوف نظارة شمس بربري،  بسعر 1020 جنيه مصري.

هتلاقي نظارات شمس هنا، يبدأ السعر من 50 جنيه مصري.

اطبخوا سوا وجبة أو زوقوا حلويات

لو مامتك بتحب المطبخ و إنها تعمل أكلات جديدة يبقى ممكن تجربوا تعملوا وجبة جديدة سوا وتقضوا لحظات مرحة وسعيدة مع بعض. ممكن كمان تختاروا أكلة من بلد تانية وتزينوا البيت حسب الدولة اللي اختارتوا منها الأكلة.

هتلاقي Actifryer  من تيفال هنا، بسعر 1299 جنيه مصري.

هتلاقي ماكينة آيس كريم هنا، بسعر 274 جنيه مصري.

قد تنفد المنتجات من المتاجر – out of stock-  في أي وقت لكن غالبًا تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك إبلاغنا فى تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com في فيسبوك.

ياقوطة بتتمنى لكم عيد أم سعيد مع أمهاتكم. اختاروا الفكرة اللي تناسبكم ونفذوها، ولو عندكم أفكار جديدة ممكن تشاركوها معانا عشان كل واحد يستمتع في اليوم ده بضحكة أمه الغالية.

ممكن تطلبوا أي أدوات أو منتجات محتاجينها من www.yaoota.com و تقارنوا الأسعار وتعملوا الطلب وهيوصل لكم في خلال أيام لحد باب البيت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *