أهم الأجهزة المنزلية لكل بيت

أهم الأجهزة المنزلية لكل بيت

كتبت: منى عوض

الوقوف في المطبخ محتاج فن ومهارة.. والفن والمهارة مش هيتحققوا غير بأجهزة منزلية مناسبة وعملية وبتقدر توفي بالغرض، ومقالنا النهارده هيستعرض أهم الأجهزة المنزلية اللي ماينفعش الاستغناء عنها في أي مطبخ عصري.

ولو عجبك أي حاجة من اللي هنستعرضها وحبيت تشتريها تقدر تعرف أحسن أسعارها وتقدر كمان تطلبها من خلالنا في ياقوطة وهتوصل لحد المكان اللي أنت عايزه في أقرب وقت ممكن.

بنفكرك إنك ممكن تشتري الأجهزة المنزلية اللي إنت عايزها من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة  وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

غلاية مياه زجاجية من تورنيدو TKG-2117

غلاية المياه الزجاجية شكلها شيك وسعتها كويسة جدًا فهي بتصل إلى 1.7 لتر، وبتيجي بزرار تشغيل وإيقاف بمؤشر ضوئي وفيها كمان خاصية إيقاف التشغيل التلقائي.

الغلاية آمنة جدًا فهي بتيجي بخاصية حماية من البخار الزائد وجفاف المياه وكمان الغلاية فيها تقنية إيقاف التشغيل التلقائي بمجرد ما توصل لدرجة حرارة تصل إلى 100 درجة مئوية.

تقدر تشوف غلاية مياه زجاجية من تورنيدو TKG-2117 من هنا.

تقدر تشتري غلاية المياه الكهربائية المناسبة ليك من هنا.

فلتر مياه جرين تاتش- 7 مراحل

فلتر المياه بيعمل على تنقية المياه من أي شوائب أو مواد ضارة، وفلتر جرين تاتش هيقدر يقوم بالمهمة دي بكل نجاح لأنه بيجي بـ 7 مراحل عشان تضمن أن المياه نظيفة وآمنة تمامًا على الصحة، ومن السهل تركيب وتنظيف الفلتر وتقدر تغير الشمع بتاعه بعد 12 شهر تقريبًا ودا كل تقدر تعمله بكل سهولة، وكمان مش بياخد مساحة كبيرة قوي في المطبخ.

تقدر تشوف فلتر مياه جرين تاتش- 7 مراحل من هنا.

تقدر تختار فلتر المياه الأنسب ليك من هنا.

مفرمة اللحم براون مالتي كويك 1300 وات

مفرمة قوية وعملية بتيجي بماتور قوته 1300 وات لإتمام عملية الفرم بكل سهولة وبساطة، وتقدر تختار درجة الفرم اللي أنت عايزها واللي بتتراوح بين الفرم الخشن إلى الناعم بفضل وجود 3 شفرات حادة من الأستانلس ستيل، وكمان بمجرد ما تخلص اللي أنت عايزه تقدر تنظفها وتغسلها بكل سهولة.

ورغم مزايا المفرمة المتعددة، إلا أنها بتتوقف عن العمل تلقائيًا لو أتحط فيها قطع طعام كبيرة الحجم.

تقدر تشوف مفرمة اللحم براون مالتي كويك G1300 من هنا.

تقدر تختار مفرمة اللحم المناسبة ليك من هنا.

فرن كهربائي فرست وان 45 لتر بشواية

الفرن سعته كويسة وهتقدر تعمل فيه أكتر من أكلة في نفس الوقت، وكمان مزودة بشواية قوية، وكمان الفرن هيخليك مرتاح البال لأنه مزود بأكتر من برنامج طهي وكمان فيه تايمر تقدر تظبطه والفرن هيفصل تلقائيًا بمجرد ما الوقت المحدد لعملية الطهي ينتهي.

تقدر تشوف فرن كهربائي فرست وان CS-4502D من هنا.

تقدر تختار الفرن الكهربائي الأنسب ليك من هنا.

مطحنة توابل STO-6509 من سينبو

المطحنة مناسبة لتقطيع وفرم وطحن ومزج المكونات المختلفة، ودا كله تقدر تعمله بكل سهولة من خلال وضع المكونات في الإناء وبدء تحريك اليد الدوارة لإتمام المهمة المطلوبة.

من السهل تنظيف المطحنة دي سواء من خلال غسلها بالماء والصابون أو من خلال وضعها في غسالة الأطباق.

تقدر تشوف مطحنة توابل STO-6509 من سينبو من هنا.

تقدر تختار المطحنة الأنسب ليك من هنا.

خلاط كهربائي من تورنيدو MX5200/2

الخلاط عملي فهو هيساعدك في تحضير أي حاجة أنت عايزها لأنه بيجي بشفشق بلاستيك كبير مدرج بمقاسات وسعته 1.5 لتر، وبيكون مزود بشفرات استانلس ستيل حادة لإتمام المهمة المطلوبة بنجاح.

الخلاط مزود بمطحنتين كبار لاستيعاب الكمية المراد طحنها مرة واحدة، وكمان بيجي بسرعتين بطيئة وسريعة وسرعة متقطعة لاختيار الأنسب من بينهما حسب الحاجة اللي بتعملها.

تقدر تشوف خلاط كهربائي من تورنيدو MX5200/2 من هنا.

تقدر تختار الخلاط الكهربائي الأنسب ليك من هنا.

قلاية كهربائية من ميانتا DF15102A

قلاية كهربائية عملية فهي بتيجي بقدرة كهربائية تبلغ 1900 وات وسعه تصل إلى 1.2 كيلوجرام، وكمان مصنوعة من مواد عازلة للحرارة بحيث إن الهيكل بتاعها مايسخنش وتقدر تمسكه بكل سهولة. القلاية فيها نافذة زجاجية صغيرة عشان تراقب الأكل وهو بيتحضر من غير ما تحتاج إنك تفتحها.

تقدر تشوف قلاية كهربائية من ميانتا DF15102A من هنا.

تقدر تشوف القلاية الكهربائية الأنسب ليك من هنا.

محضر طعام فريش FP402

الجهاز بيتكون من خلاط كبير سعته 1.8 لتر، وكبة حجمها 2 لتر بسكاكين حادة لاستخدامها في التقطيع والفرم، لكنه غير مزود بمطحنة ولا فيه ملحقات العجن، والجهاز بيجي بسرعتين مختلفتين لاختيار الأنسب بينهما. الجهاز مزود بأرجل مطاطية لتثبيته بشكل أكبر طول فترة التشغيل.

تقدر تشوف محضر طعام فريش FP402 من هنا.

تقدر تختار محضر الطعام الأنسب ليك من هنا.

صانع السندوتشات من ميانتا SM27409A

صانع السندوتشات مصنوع من الاستانلس ستيل المقاوم للصدأ وطبقته الداخلية مصنوعة من مواد غير لاصقة لتحضير كل السندوتشات اللي أنت عايزها والاستمتاع بطعمها الشهي، وبيجي بلمبة إشعارات ولمبة تانية بتفصل لو الجهاز سخن، لكن يعيبه أنه مش مزود بتايمر أو شاشة عرض لمعرفة درجة حرارته أو فاضل قد إيه ويفصل، وكمان الجهاز مش بيفصل أوتوماتيكيًا بمجرد الانتهاء.

الجهاز آمن جدًا أثناء استخدامه لأنه مزود بقفل للسلامة عند الاستخدام، وكمان من السهل تنظيفه.

تقدر تشوف صانع السندوتشات من ميانتا SM27409A من هنا.

تقدر تختار صانع السندوتشات الأنسب ليك من هنا.

عصارة كهربائية من هوم KD500

العصارة حجمها صغير ووزنها خفيف، وكمان مصنوعة من الأستانلس ستيل المقاوم للصدأ عشان تستخدمها بكل سهولة وآمان، وكمان استخدامها بسهولة من خلال وضع ثمرة الفاكهة والضغط عليها واستمتع بعد كدا بالعصير الفريش. من السهل فك العصارة وتنظيفها سواء بشكل يدوي بالماء والصابون أو في غسالة الأطباق.

تقدر تشوف عصارة كهربائية من هوم KD500 من هنا.

تقدر تشوف عصارة الكهرابئية المناسبة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *