أشهر الأجهزة الرياضية ومعدات اللياقة لممارسة الرياضة في البيت من ياقوطة

كتب: خالد عاصم

القعدة في البيت ممكن نستغلها بشكل إيجابي في حاجات كتير جدًا وأبرزها ممارسة الرياضة وعشان كده جبنالك مجموعة من الأجهزة الرياضية والمعدات اللي ممكن تساعدك على ممارسة الرياضة في البيت بكل سهولة، وكل الأدوات اللي هنتكلم عنها متوفرة على ياقوطة وتقدر تطلبها وتوصلك لحد باب البيت أو مكان ما تحب بأسرع وقت ممكن.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أبرز المعدات وأبرز الأجهزة الرياضية المنزلية

المشاية الكهربائية Pro Track حتى وزن ١٢٠ كجم

أكتر حاجة ممكن تفتقدها وانت قاعد في البيت هي ممارسة رياضة المشي أو الجري، وعشان كده أول الأجهزة الرياضية المنزلية اللي هنتكلم عنها النهاردة هي المشايات، ومن بين مختل فالمشايات المتوفرة على موقع ياقوطة واللي بتختلف على مستوى السعر والإمكانيات، اخترنالكم المشاية دي من Pro Track واللي بتقدر تعمل توازن ممتاز بين السعر المنخفض نسبيًا وبين الإمكانيات الممتازة في الفئة السعرية دي، وبتعتمد المشاية على موتور بقوة ٢٫٥ حصن بسرعة بتوصل لحد ٠٫٨ لكل ١٤ كيلو جرام في الساعة وكمان بتتميز بتلات مستويات للميل عشان تقدر تزود التحدي، وبتتمتع المشاية بشاشة ديجيتال لعرض بيانات متعددة منها قياس نبضات القلب، وكمان المشاية بتتميز بتصميم دمج وقابلة للطي.

شوف المشاية الكهربائية Pro Track حتى وزن ١٢٠ كجم من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف المشايات الكهربائية المتوفرة على ياقوطة من هنا.

ايروبيكس ستيب Union Fitness

رغم إن الأبروبيكس ستيب أو الدرجة زي ما بيتقال عليها في بعض المسميات، بتعتبر معدة صغيرة إلا أن استخداماتها متعددة وكمان تأثيرها كبير جدًا على اللياقة وبتعتبر من أبرز الأجهزة الرياضية المنزلية اللي لازم تكون موجودة في بيتك، الستيب دي بتتميز بإنها ممكن تتعدل على مستوى الارتفاع من ٤ بوصة إلى ٦ بوصة إلى ٨ بوصة ومع كل مرة بترفع فيها التحدي بتقدر تحرق سعرات حرارية أكتر، الستيب متينة جدًا وفيها مانع للانزلاق وتقدر تعمل بيها تمارين كتير قوي.

شوف ايروبيكس ستيب Union Fitness من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع الأيروبيكس ستيب المتوفرة على ياقوطة من هنا.

جهاز Six Pack Care من Fox Pro

السكس باكس حلم وطموح لينا كلنا، وخصوصًا للي لسا مقدروش يوصلوله، بس جهاز Six Packs Care هيقدر يساعدك إنك تحقق الحلم ده، ودي حاجة مهمة أوي خصوصًا خلال القعدة في البيت اللي دايمًا بيصاحبها أكل كتير واختفاء كامل تقريبًا لعضلات البطن، بيتميز الجهاز ده إنه بيساعدك على تقوية عضلات البطن والعضلات العلوية وعضلات الجذع وكمان بيساهم في تقليل عرض الوسط، وبيقدر الجهاز يتحمل لحد وزن ١٥٠ كيلو جرام، وممكن كمان استخدامه في تقوية عضلات البطن السفلية.

شوف جهاز Six Pack Care من Fox Pro من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع جهاز Six Packs Care المتوفرة على ياقوطة من هنا.

عجلة أوربتراك

عجلة أوربتراك واحدة من أشهر الأجهزة الرياضية المنزلية واللي متوفرة في بيوت كتير من عشاق ممارسة الرياضة في البيت، والعجلة دي بتتميز بإنها متعددة الاستخدامات يعني ممكن تستخدمها في تقوية الساقين والدراعين والأكتاف ده غير إنها بتشتغل على حرق الدهون بشكل عام، وبتتميز العجلة بشاشة ديجيتال بتعرف بيانات كتير جدًا زي الوقت والسرعة والمسافة المقطوعة والسعرات الحرارية المحروقة.

شوف عجلة أوربتراك من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع عجلة أوربتراك المتوفرة على ياقوطة من هنا.

سوستة رياضية ثلاثية ٣٠ رطل

الصديق المثالي لكتير مننا زمان رجع تاني بتقنية مختلفة، السوستة الرياضية الثلاثية اللي زمان كانت بتعتمد على سوست من المعدن دلوقتي بتعتمد على شرايط من المطاط المقوى واللي بيقدر يقدم نفس القوة اللي كانت بتقدمها السوستة القديمة زلكنها أكتر أمان وكمان أخف، السوستة الثلاثية واحدة من أهم المعدات لتقوية عضلات الصدر والبطن والكتب وكمان الضهر والدراعين.

شوف سوستة رياضية ثلاثية ٣٠ رطل من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع السوستة الرياضية الثلاثية المتوفرة على ياقوطة من هنا.

عقلة باب متعددة

من فينا كان بيلعب رياضة في البيت ومعتمدش على العقلة، العقلة بتعتبر واحدة من أهم الأجهزة الرياضية والمعدات المنزلية لانها بتعتمد على تقل الجسم وده نوع واسع الانتشار من أنواع ممارسة الرياضة المنزلية، وبتتميز العقلة المتعددة بانها بتسمح بالقيام بعدد كبير من التمارين اللي بتساعد على تقوية مجموعة كبيرة ومختلفة من العضلات.

شوف عقلة باب متعددة من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع عقلة الباب المتوفرة على ياقوطة من هنا.

حصيرة يوجا وتمارين لياقة Yoga Mat

ماينفعش تقرر إنك تلعب رياضة في البيت من غير ما يكون عندك Yoga Mat أو الحصيرة المخصصة لممارسة اليوجا وتمارين اللياقة المنزلية، ولازم تنقي Yoga mat تكون مريحة ومتبطنه كويس وكمان مانعة للانزلاق.

اتعرف على عروض أسعار مختلف أنواع Yoga Mat المتوفرة على ياقوطة من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف المعدات والأجهزة الرياضية المنزلية المتوفرة على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *