مُستلزمات لفسحة ما تتنسيش

for a fun picnic-04

كتبت: أماني سمير

«ساعة الحظ ما تتعوضش».. مش كده ولا إيه؟

وأحلى اللحظات اللي بنستمتع بيها ونفضل عايشين على ذكرياتها هي اللحظات اللي بتجمعنا بأهلنا وأصحابنا والناس اللي بنحبهم في فسحة حلوة أو رحلة في نهاية الأسبوع أو لما بنسافر سوا نصيّف أو نخيّم وسط الطبيعة ونعيش لحظات ما تتنسيش.

وفيه أماكن كتيرة ممكن نروحها ومش هتكون مكلفة لينا خصوصًا إن أسعارها مش غالية خالص ومن الأماكن دي حديقة الأزهر واللي هتحس فيها إنك اتنقلت لمكان بره القاهرة بزحمتها ودوشتها وهناك هتستمتع بالطبيعة الجميلة وسط أماكن خضرا في كل مكان وفيها مكان مخصص للأطفال ممكن أولادك يلعبوا فيها وانت مطمن عليهم ده غير المطاعم إللي موجودة هناك وأسعارها معقولة جدًا.

ممكن كمان تاخد أولادك فسحة لسفاري بارك في إمبابة وهيستمتعوا وتستمتع معاهم بيوم جميل ده غير إن فيه أماكن كتيرة قوي هناك ممكن تقضوا فيها وقت جميل زي منطقة السواقي، منطقة الشلالات، منطقة النخيل ده غير مدينة الملاهي إللي هتبسط أولادك جدًا.

ولو كنت غاوي اكتشافات وجو الصحرا والمخيمات ليك ولأصحابك بننصحك بمحمية وادي دجلة وإللي هتقضي هناك وقت ممتع جدًا فتقدر تخيم هناك وتستمتع بمنظر النجوم كإنك أول مرة تشوفها وهتسمتع كمان بمنظر الجبال باختلاف أشكالها وتقدر كمان تاخد جولات هناك وسط الطبيعة وممكن تاخد معاك أكل ومشروبات عشان تسمتع باليوم لكن الشوي ممنوع.

ولو نفسك تنمي مهارات طفلك وتطور منها عليك وعلى حديقة الأسرة في مدينة نصر وفيها مجموعة متنوعة من الأنشطة التعليمية والترفيهية إللي هتزود من تعليم طفلك بطريقة ممتعة مش هيحس معاها بأي صعوبة زي المتحف التاريخي واللي هيقدر إنه يشوف فيه مراحل تطور الأسلحة المصرية ده غير إنه بيسجل تاريخ المعارك المصرية، وممكن كمان تنمي من مهارة أولادك في الظهور والتعامل مع المحيطين بيهم عن طريق استعراض مهاراتهم قدام عدد من الناس عن طريق المسارح الموجودة هناك، ولو أولادك نفسهم يروحوا جنينة الحيوانات فهتلاقي في حديقة الأسرة حديقة حيوان شبه حديقة حيوان الجيزة فتقدر تعرف أولادك على مجموعة من الحيوانات والطيور، وعلشان أولادك ما يحسوش بالملل فالحديقة فيها ملاعب مفتوحة يقدر إبنك من خلالها يقضي وقت جميل مع أصحابه عن طريق ممارسة العديد من الألعاب.

في الحقيقة حديقة الأسرة مكان شبه متكامل لرعاية وتنشئة وتعليم إبنك وتقدر تقضي فيه يوم كامل وما تقلقش من المأكولات والمشروبات فعن طريق المطاعم المنتشرة هناك تقدر تاكل وتشرب إللي نفسك فيه وبأسعار مميزة.

ولإن ياقوطة يهمها دايمًا راحتكم وسعادتكم، هنعرض عليكم مجموعة منتجات متنوعة هتساعدكم في قضاء وقت أكثر متعة وسعادة، تقدروا تشوفوها وانتم قاعدين في مكانكم وتعرفوا بتتباع فين وبكام قبل ماتشتروا، ولو عجبكم منتج فيهم ممكن تتطلبوه عن طريق Yaoota.com وهيكون عندكم في أسرع وقت وبأقل سعر.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

١- مُكبّر صوت

من خلال المكبّر ده هتحصل على صوت نقي يصل إلى ٨ ساعات متواصلة من غير توقف، وده من خلال شحنه بتوصيل كابل اليو إس بي بالجهاز، وهو مصمم بإطار خارجي من السيليكون علشان يحمي جهازك من الصدمات ويضيفله لمسة عصرية وأنيقة. سهل في نقله وتخزينه وممكن تشيله في جيبك كمان، مع الجهاز ده تقدر تسمع الموسيقى اللي بتحبها في أي وقت وفي كل مكان.

شوف مكبر صوت من هنا، بسعر يبدأ من ٣٣٠ جنيه مصري.

٢- أدوات الطعام

بتتكون الأدوات دي من ٦ مجموعات، كل مجموعة عبارة عن شوكة ومعلقة وسكينة مصنوعة من البلاستيك عالي الجودة وبتسمح باستخدامها أكتر من مرة، فهي أدوات مثالية للرحلات والمخيمات وأعياد الميلاد والمناسبات المختلفة، ومتوفرة بأكتر من لون (الأحمر، الأخضر والأزرق).

شوف أدوات الطعام من هنا، بسعر يبدأ من ٣٩ جنيه مصري.

٣- كولمان Tank

يتميز بتصميمه البسيط وألوانه الأنيقة (الأبيض والأحمر) وحجمه اللي بيصل إلى ١٢ لتر، مصنوع من مواد عازلة سمكها ١٦ مم وليه غطاء عازل علشان يحافظ على درجة حرارة المياه باردة لأطول فترة ممكنة، ومزوّد بفتحة كبيرة بتسهل من استخدامه وتنضيفه، فهو عملي ومريح وممكن تاخده معاك وانت مسافر أو لو طالع رحلة مع الأسرة وكمان مناسب جدًا أيام الحر الشديد.

شوف كولمان Tank من هنا، بسعر يبدأ من ١١٩ جنيه مصري.

٤- مجموعة أدوات شخصية

وتعتبر جديدة وفريدة في تصميمها لإنها بتجمع بين أكتر من وظيفة تتعلق بالنظافة الشخصية وكمان مزودة بكشاف إضاءة علشان تستخدمه وقت اللزوم ومعاها بوصلة صغيرة علشان تعرف منها الاتجاهات، كل ده مع شكل جميل وحجم مثالي سهل الحمل في أي مكان.

شوف مجموعة أدوات شخصية من هنا، بسعر يبدأ من ٢٠٥ جنيه مصري.

٥- شعلة غاز

عبارة عن شعلة غاز كبيرة بقوة ١٢٥٠ وات مصنوعة من الفولاذ المقاوم للصدأ وبتنتهي بقاعدة بلاستيكية مستقرة مع حامل خرطوشة السلامة، وبتتميز بخفة وزنها علشان تبقى سهلة عند شيلها وتكون سهلة لو هناخدها معانا أي رحلة أو خروجة أو فسحة، وممكن عن طريقها نسخّن كل أنواع الأكل اللي أخدناه معانا.

شوف شعلة غاز من هنا، بسعر يبدأ من ٤٤٠ جنيه مصري.

٦- حاوية طعام

هي عبارة عن ٤ صناديق منفصلة تتشابك مع بعضها لتكوّن بالنهاية حاوية لحفظ الطعام، وفي طرفها إيد لسهولة حملها كحقيبة في اليد. ممكن أولادك الصغيرين ياخدوها معاهم وهم في رحلة مع المدرسة، لأنها مصنوعة بالكامل من البلاستيك عالي الجودة علشان تكون آمنة عند استخدامها لأطفالك.

شوف حاوية طعام من هنا، بسعر يبدأ من ٧٢ جنيه مصري.

٧- طقم علب ثلاجة

من أهم مميزات علب التلاجة إنها بتحافظ على الأكل جواها وما بتسمحش للهواء إنه يتسرب جوه أو للسوائل إنها تتسرب منها وده لأنها مقفولة بشكل كويس. كمان هي سهلة القفل فبضغطة واحدة في نص الغطاء تتقفل وتكون جاهزة للتخزين في التلاجة أو لاستخدامها في الرحلات والتخييم، وممكن تخزّن فيها البقوليات بكل أنواعها وممكن كمان تخزّن فيها خضار مطبوخ وشوربة وجبن وسلاطات ولحوم وكل أنواع الأكل اللي بتحبه.

شوف طقم علب ثلاجة من هنا، بسعر يبدأ من ٢٦٤ جنيه مصري.

٨- سلسلة مجموعة أدوات

هي سلسلة مفاتيح مبتكرة تجمع بداخلها بعض الأدوات اللي ممكن تلزمك وانت مسافر زي الكماشة، فتاحة القزايز والمفك، وكلها مصنوعة من الاستانلس استيل علشان ما تصديش، ومع إن السلسلة دي صغيرة في الحجم لكن مهمة جدًا وانت مسافر أو عامل معسكر في الصيف مع أصحابك أو في رحلة سفاري.

شوف سلسلة مجموعة أدوات من هنا، بسعر يبدأ من ٨٩ جنيه مصري.

٩- وسادة كرسي

تستخدم هذه الوسادة لشعور أكثر بالراحة وخصوصًا عند الجلوس لفترات طويلة في السيارة أثناء السفر، وممكن كمان تقعد عليها على الأرض في المخيمات والرحلات، فهي وسادة عملية سهلة وخفيفة في استعمالها وتنظيفها لأنها مصنوعة من الإسفنج عالي الجودة وغطاءها مصنوع من القطن النقي، ده غير إن  تصميمها جذاب ونقشاتها رائعة.

شوف وسادة كرسي من هنا، بسعر يبدأ من ١٩٥ جنيه مصري.

١٠- طبق ورقي

الطبق ده مصنوع بالكامل من الورق المقوى علشان يتحمل كل أنواع الأكل مهما كانت درجة حرارتها، ومطبوع عليه رسومات بألوان جميلة وجذابة علشان يكون مناسب للحفلات والمناسبات وأعياد الميلاد، وكمان بيتميز بخفة وزنه وسهولة حمله، علشان تاخده معاك أي مكان زي المعكسرات الخاصة بالكشافة أو الرحلات مع الأهل والأصحاب وتستخدمه في غرف الأكل.

شوف طبق ورقي من هنا، بسعر يبدأ من ٢٩ جنيه مصري.

١١- صندوق المثلجات Tank

بيحافظ على المشروبات والمثلجات بجميع أنواعها لمدة يوم كامل وده لإنه مصنوع من مواد عازلة تبلغ سمكها ١٦ مم وجوه الصندوق ده قاعدة متداخلة وغطاء إضافي فتقدر تخزن فيه حاجات كتيرة من غير ما تقع على بعضها، وحجمه ٢٣ لتر علشان يكون مناسب للرحلات والمخيمات.

شوف صندوق المثلجات Tank من هنا، بسعر يبدأ من ٢٥٠ جنيه مصري.

١٢- كرسي مطوي

الكرسي ده مهم جدًا لو كنت طالع رحلة أو مخيّم لإنه سهل وخفيف ومش بياخد مكان وممكن تشيله في أي مكان من غير ما ياخد مكان كبير. وفوق كل ده هو متين وبيتحمل أوزان تقيلة وشكله جميل ومش هتحس بأي تعب عند استعمال الكرسي ده.

شوف كرسي مطوي من هنا، بسعر يبدأ من ٩٥ جنيه مصري.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *